A VDSZSZ elnökségi ülését követően Gaskó István elmondta: a szakszervezet értékelése szerint, a vasúttársaság egyetlen pontját sem teljesítette a megállapodásnak. – Nincs új bértarifarendszer, a szakszervezeteket nem vonják be a vasútreformba, kétszer annyi dolgozót bocsájtottak el, mint amit a megállapodás rögzít, nem kezdődtek érdemi tárgyalások a szociális és jóléti rendszer átalakítására vonatkozóan – mondta az elnök. Gaskó István hozzátette: egyedül a bérfejlesztést rögzítő fejezet teljesült betű szerint, ám az sem az eredeti „szándékoknak” megfelelően.
A bérfejlesztésben a VDSZSZ azt kifogásolja, hogy a megállapodás alapján mindössze tizenegy százalékos emelés valósult meg a MÁV-nál, miközben az országos átlagbér 17 százalékkal nőtt a gazdaság teljesítőképességének következtében. – Az eredeti szándék az volt, hogy a vasutasok keresetei érjék el, sőt akár haladják is meg a nemzetgazdasági átlagot – hangsúlyozta az elnök. Gaskó István kifejtette, hogy a szerződés felmondásával új jogi helyzet állt elő, amely lehetőséget teremt arra, hogy a jövő évi bértárgyalásokon kedvezőbb eredményeket érjenek el a vasutasság számára. – Szó sincs sztrájkhelyzetről, a VDSZSZ tárgyalásos úton szeretne jobb, garanciális megállapodást kötni a MÁV Rt.-vel – jelentette ki Gaskó. A megállapodás felmondásával érvényét vesztette a sztrájkmoratórium is.
– Munkaügyi bírósághoz fordul a MÁV, mivel álláspontja szerint felmondásával a VDSZSZ megsértette a Munka Törvénykönyvét és a kollektív szerződést – mondta lapunknak Bajnai Gábor, a vasúttársaság vezérigazgató-helyettese. A vasúttársaság szerint a VDSZSZ a konfliktussal valójában „megtévesztő kampányt” folytat a közelgő üzemi tanácsi választások, illetve politikai célok miatt.
– A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) szerint még a három évre szóló megállapodás hatálya alatt, december 31-ig meg kellene állapodnia a MÁV-nak és a három reprezentatív szakszervezetnek – nyilatkozta Bíró Tibor, a VSZ alelnöke az MTI-nek. A VSZ álláspontja szerint – ellentétben a MÁV véleményével – a vasúttal kötött kollektív szerződés a megállapodás felmondását követően is érvényben van.
– A MÁV reagálásától függően alakítja ki álláspontját a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) – közölte lapunkkal Borsik János, a MOSZ alelnöke. Hozzátette: mivel mélypontra érkeztek a munkaügyi kapcsolatok, elképzelhető, hogy a vasúttársaság „meggondolatlan” lépéseket tesz. Ilyen lépés lehet a kollektív szerződés felmondása, amely a MOSZ szerint is független a hároméves megállapodástól. Borsik hangsúlyozta: a MOSZ a VDSZSZ bejelentését követően sem kívánja egyelőre felmondani a szerződést.
A MÁV a bíróság döntéséig mindenképpen biztosítja a megállapodás szerinti béremelést, a rögzített jutalmat, bérpótlékot és juttatást – közölte Bajnai.
Kitalált vádak célpontja lett Charlie Kirk
