Az év végéig tart a vasúti munkabéke

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) 2001. december utolsó napjával felmondja a MÁV Rt.-vel a tavaly február 22-én kötött hároméves megállapodást – jelentette be tegnap Gaskó István, a szervezet elnöke. A vasúttársaság még e héten bírósághoz fordul az ügyben, de a döntésig folyósítja a megállapodásban foglalt juttatásokat dolgozóinak.

Bákonyi Ádám
2001. 09. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A VDSZSZ elnökségi ülését követően Gaskó István elmondta: a szakszervezet értékelése szerint, a vasúttársaság egyetlen pontját sem teljesítette a megállapodásnak. – Nincs új bértarifarendszer, a szakszervezeteket nem vonják be a vasútreformba, kétszer annyi dolgozót bocsájtottak el, mint amit a megállapodás rögzít, nem kezdődtek érdemi tárgyalások a szociális és jóléti rendszer átalakítására vonatkozóan – mondta az elnök. Gaskó István hozzátette: egyedül a bérfejlesztést rögzítő fejezet teljesült betű szerint, ám az sem az eredeti „szándékoknak” megfelelően.
A bérfejlesztésben a VDSZSZ azt kifogásolja, hogy a megállapodás alapján mindössze tizenegy százalékos emelés valósult meg a MÁV-nál, miközben az országos átlagbér 17 százalékkal nőtt a gazdaság teljesítőképességének következtében. – Az eredeti szándék az volt, hogy a vasutasok keresetei érjék el, sőt akár haladják is meg a nemzetgazdasági átlagot – hangsúlyozta az elnök. Gaskó István kifejtette, hogy a szerződés felmondásával új jogi helyzet állt elő, amely lehetőséget teremt arra, hogy a jövő évi bértárgyalásokon kedvezőbb eredményeket érjenek el a vasutasság számára. – Szó sincs sztrájkhelyzetről, a VDSZSZ tárgyalásos úton szeretne jobb, garanciális megállapodást kötni a MÁV Rt.-vel – jelentette ki Gaskó. A megállapodás felmondásával érvényét vesztette a sztrájkmoratórium is.
– Munkaügyi bírósághoz fordul a MÁV, mivel álláspontja szerint felmondásával a VDSZSZ megsértette a Munka Törvénykönyvét és a kollektív szerződést – mondta lapunknak Bajnai Gábor, a vasúttársaság vezérigazgató-helyettese. A vasúttársaság szerint a VDSZSZ a konfliktussal valójában „megtévesztő kampányt” folytat a közelgő üzemi tanácsi választások, illetve politikai célok miatt.
– A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) szerint még a három évre szóló megállapodás hatálya alatt, december 31-ig meg kellene állapodnia a MÁV-nak és a három reprezentatív szakszervezetnek – nyilatkozta Bíró Tibor, a VSZ alelnöke az MTI-nek. A VSZ álláspontja szerint – ellentétben a MÁV véleményével – a vasúttal kötött kollektív szerződés a megállapodás felmondását követően is érvényben van.
– A MÁV reagálásától függően alakítja ki álláspontját a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) – közölte lapunkkal Borsik János, a MOSZ alelnöke. Hozzátette: mivel mélypontra érkeztek a munkaügyi kapcsolatok, elképzelhető, hogy a vasúttársaság „meggondolatlan” lépéseket tesz. Ilyen lépés lehet a kollektív szerződés felmondása, amely a MOSZ szerint is független a hároméves megállapodástól. Borsik hangsúlyozta: a MOSZ a VDSZSZ bejelentését követően sem kívánja egyelőre felmondani a szerződést.
A MÁV a bíróság döntéséig mindenképpen biztosítja a megállapodás szerinti béremelést, a rögzített jutalmat, bérpótlékot és juttatást – közölte Bajnai.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.