Nincs olyan települése az országnak, ahol ne árulnának olcsóbban zárjegy nélküli cigarettát, mint amennyiért az a boltokban kapható. Ez logikus, hisz árus a munkanélküliektől hemzsegő országban minden sarkon terem. Ők persze pontosan tudják, hogy vevőiknek nem a zárjegy a fontos, hanem a dohány ára. Lévén, hogy beszerzése a csempészek „nagybani piacán” nem gond, s természetesen nem is drága, a legális árusítással való konkurálás nem okoz gondot.
A hatóságok pedig hiába büntetik szigorúan a tetten ért, döntő többségükben utcai kereskedőket, a nagyhalakkal szemben alapjában véve tehetetlenek. Csak az államkasszát ért kárt lajstromozzák bőszen. A számítások szerint egykamionnyi feketedohányon 300 ezer dollárt veszít az ország költségvetése. Igen ám, de havonta nem egy, hanem átlagosan nyolcvan teherautó szállítja a szerbiai piacokra illegálisan a cigarettát. A probléma komolyságát jelzi, hogy a dohánycsempészet lassan állandó napirendi pontja lesz a kormányüléseknek is.
Tény és való, hogy az utóbbi évekhez képest óriásit javult a helyzet, de még mindig hatalmas károkat okoz a cigaretta feketekereskedelme az országnak – hangzott el a minap egy sajtótájékoztatón. Közölték: tavaly a Szerbiában eladott dohányáru ötven százaléka zugárusok révén talált vevőre, ezt most sikerült 17 százalékra visszaszorítani. Az arány viszont már aligha javul, ha a nagy csempészek továbbra is megússzák büntetlenül. Márpedig velük nehéz lesz leszámolni. A dohánymaffia fővezérei tudniillik nem Szerbiában, hanem Koszovóban s részben Montenegróban élnek. Ott pedig a belgrádi nyomozó hatóságoknak nincs igazán hatáskörük.
Továbbra sem tud autót gyártani a Jaguar Land Rover egy kibertámadás miatt
