Holtvágányon a megegyezés

Mivel tegnap sem született megegyezés a MÁV Rt. és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) között, a szakszervezet jogszerűen felmondhatja a vasúttársasággal kötött – a sztrájkmoratóriumot is rögzítő – hároméves megállapodást.

Bákonyi Ádám
2001. 09. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Döntését a VDSZSZ hétfőn hozza nyilvánosságra. A MÁV szerint a reprezentatív vasutas szakszervezetek a konfliktuson keresztül a társaság vezetésének leváltását akarják elérni. A megállapodás felmondásával a mintegy ötvennégyezer vasutas bizonytalan munkajogi helyzetbe kerülhet.
– Miután a Vasúti Érdekegyeztető Tanács (VÉT) tegnapi rendkívüli ülésén sem közeledtek az álláspontok, jogszerűen felmondhatjuk a megállapodást – tájékoztatta lapunkat Gaskó István, a VDSZSZ elnöke. Hangsúlyozta: szervezetük mindent megtett, hogy elkerüljék a szerződés felbontását, ezért annak esetleges bekövetkeztéért a MÁV Rt.-t terheli a felelősség. A szakszervezet – elnökségi ülését követően – hétfőn jelenti be döntését.
A vasúttársaság továbbra is fenntartja álláspontját, miszerint a VDSZSZ kifogásai nem felelnek meg a valóságnak. A társaság felhívja a figyelmet arra, hogy az egyezség felmondása esetén teljes érvényüket vesztik az abban rögzítettek, így a garantált bérfejlesztésre, a kompenzáció lehetőségére, a baleset-mentességi és a teljesítményjutalomra vonatkozó pontok is. A MÁV a megállapodás felmondásának lebegtetését zsarolásnak tartja, és összességében úgy ítéli meg: a reprezentatív vasutas-szakszervezetek célja, hogy a mesterségesen generált konfliktushelyzettel elérjék a MÁV vezetőségének leváltását. A társaság a „súlyos helyzetre” való tekintettel ma tíz órára, további egyeztetésre tett javaslatot. Lapunk kérdésére Márkus Imre, a legtöbb tagot tömörítő Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) elnöke elmondta: amennyiben a VDSZSZ a megállapodás felmondásáról dönt, úgy a VSZ kezdeményezi a MÁV-nál, hogy – noha az egyezség így elveszíti kollektív erejét – a szerződést egyelőre felbontani nem akaró szakszervezetekre vonatkozóan az továbbra is maradjon érvényben. Mint ismert: a mintegy ötvennégyezer vasutasból összesen 16 500 dolgozót tömörít a VDSZSZ. Márkus ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az egyezség „jobbítására” irányuló tárgyalásokat mind a VSZ, mind a Mozdonyvezetők Szakszervezete is szükségesnek tartja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.