Ha egy korábbi út során keletkezett vámterhet állapít meg a hatóság, és ennek megtérítésére kötelezi a fuvarozót, a kényszerpihenő akár 20-30 napot is igénybe vehet. A kamiont ugyan nem foglalják le, ám a sofőrt csak abban az esetben engedik tovább, ha kifizeti a hatóság által kiszabott díjat. A továbbhaladásért akár ezer dollárt is ki kell fizetni.
Sziráki Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének szaktanácsadója szerint a kellemetlen események nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a korábbi szint ötödére csökkent a magyar fuvarozók oroszországi jelenléte.
Ezek és a hasonló lépések összefüggésbe hozhatók ugyan az orosz áruk, illetve a honi fuvarosok védelmével, ám a nemzetközileg elfogadott eljárásoknak teljesen ellentmondanak.
Mint ismeretes, az Orosz Föderáció Alkotmánybíróságának ez év április 27-i rendelete kötelezi arra a vámhatóságokat, hogy vámárut és járművet nem foglalhatnak le, ha a vélelmezett szabálysértés elkövetésétől számítva három év eltelt. Erre többek között azért került sor, mert a közelmúltban számos magyar és külföldi kamiont foglaltak le a hatóságok arra hivatkozva, hogy korábban a fuvarozott áru után nem fizették meg a vámteher összegét, és ezzel kárt okoztak az orosz költségvetésnek. A valóságban azonban ez fordítva működött, számos fuvarozó éppen az oroszországi gazdasági viszonyok áldozatául esett. A kamiont és rakományát például lefoglalták olyan indokkal, hogy a sofőr nem a rendeltetési helyére szállította az árut, az jogellenesen került forgalomba, így a vámhivatal nyilvántartásából hiányzott. A vámtartozásokat többnyire azért varrhatták a fuvarozók nyakába, mert az a cég szívódott fel óriási tartozásokkal, amelynek korábban szállítottak a magyarok, az elveszett bevételeket pedig valahonnan pótolni kellett.
A bírósági rendeletek ellenére ma is sokat lehet keresni a nemzetközi fuvarosokon. Így például ha a sofőr pihenője alatt megdézsmálják a rakományt, a vámhatóságnál jegyzőkönyvet kell készíteni. Ilyenkor nem a kereskedelmi számlát veszik figyelembe, hanem a vámhatóság állapítja meg az eltulajdonított áru – és ezzel együtt a vámteher – összegét. Az orosz tagállamokba tartó kamionokat egy rendelet szerint külön át kell vizsgálni, mindez azonban 72 óránál többet nem vehet igénybe. Ezt az időt – természetesen a fuvarozó kárára – számos esetben túllépik, jelenleg van olyan kamion, amely augusztus 18. óta vesztegel egy határvámhivatalnál.
Szijjártó Péter: a labdarúgás történelem, szenvedély, nemzeti önazonosság
