Kényszerpihenő orosz földön

Számos jogszerűtlen intézkedéssel találják szemben magukat a fuvarozók orosz földön. Az ottani vámhatóságok gyakran a magyar szállítókon próbálják meg behajtani az importőr orosz cég által felhalmozott vámhátralék egy részét. Egy magyar kamion augusztus közepe óta rostokol egy orosz határállomáson.

Putsay Gábor
2001. 09. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha egy korábbi út során keletkezett vámterhet állapít meg a hatóság, és ennek megtérítésére kötelezi a fuvarozót, a kényszerpihenő akár 20-30 napot is igénybe vehet. A kamiont ugyan nem foglalják le, ám a sofőrt csak abban az esetben engedik tovább, ha kifizeti a hatóság által kiszabott díjat. A továbbhaladásért akár ezer dollárt is ki kell fizetni.
Sziráki Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének szaktanácsadója szerint a kellemetlen események nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a korábbi szint ötödére csökkent a magyar fuvarozók oroszországi jelenléte.
Ezek és a hasonló lépések összefüggésbe hozhatók ugyan az orosz áruk, illetve a honi fuvarosok védelmével, ám a nemzetközileg elfogadott eljárásoknak teljesen ellentmondanak.
Mint ismeretes, az Orosz Föderáció Alkotmánybíróságának ez év április 27-i rendelete kötelezi arra a vámhatóságokat, hogy vámárut és járművet nem foglalhatnak le, ha a vélelmezett szabálysértés elkövetésétől számítva három év eltelt. Erre többek között azért került sor, mert a közelmúltban számos magyar és külföldi kamiont foglaltak le a hatóságok arra hivatkozva, hogy korábban a fuvarozott áru után nem fizették meg a vámteher összegét, és ezzel kárt okoztak az orosz költségvetésnek. A valóságban azonban ez fordítva működött, számos fuvarozó éppen az oroszországi gazdasági viszonyok áldozatául esett. A kamiont és rakományát például lefoglalták olyan indokkal, hogy a sofőr nem a rendeltetési helyére szállította az árut, az jogellenesen került forgalomba, így a vámhivatal nyilvántartásából hiányzott. A vámtartozásokat többnyire azért varrhatták a fuvarozók nyakába, mert az a cég szívódott fel óriási tartozásokkal, amelynek korábban szállítottak a magyarok, az elveszett bevételeket pedig valahonnan pótolni kellett.
A bírósági rendeletek ellenére ma is sokat lehet keresni a nemzetközi fuvarosokon. Így például ha a sofőr pihenője alatt megdézsmálják a rakományt, a vámhatóságnál jegyzőkönyvet kell készíteni. Ilyenkor nem a kereskedelmi számlát veszik figyelembe, hanem a vámhatóság állapítja meg az eltulajdonított áru – és ezzel együtt a vámteher – összegét. Az orosz tagállamokba tartó kamionokat egy rendelet szerint külön át kell vizsgálni, mindez azonban 72 óránál többet nem vehet igénybe. Ezt az időt – természetesen a fuvarozó kárára – számos esetben túllépik, jelenleg van olyan kamion, amely augusztus 18. óta vesztegel egy határvámhivatalnál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.