Közlekedéspolitika és EU-csatlakozás

Putsay Gábor
2001. 09. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánk európai uniós csatlakozását meghatározó közlekedéspolitikai fejezet tárgyalása év végén befejeződik, ezzel a ránk vonatkozó legfontosabb irányelvek egyértelművé válnak. A magyar fél a társadalmi és gazdasági egyeztetéseket követően még az ősz folyamán kialakítja végleges álláspontját az Európai Uniótól kért mentességi igényekről, tárgyalópartnereinktől azt várjuk, hogy október végére ugyanezt megteszik – mondta tegnap Fónagy János közlekedési és vízügyi miniszter az unió tagállamainak Budapestre akkreditált nagyköveteivel folytatott megbeszélésen.
A találkozóra elsősorban azért került sor, hogy a végleges tárgyalások előtt az unió illetékesei képet kapjanak a hazai közlekedés mostani helyzetéről, a fejlesztési elképzelésekről. Mint ismeretes, hazánk az egészséges versenyhelyzet megteremthetősége céljából hét területen kért átmeneti mentességet néhány évre az EU-csatlakozástól számítva: hármat a közút területén, egyet-egyet a vasúti közlekedésben és a belvízi hajózásban, kettőt pedig a légügyben.
Manninger Jenő, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium politikai államtitkára lapunkat úgy tájékoztatta, hogy az EU nagykövetei az autópályák továbbépítéséről – elsősorban az M7-es fejlesztéséről –, a MÁV és a Malév átalakításáról érdeklődtek.
A tárca vezetése ismertette a középtávú, 2015-ig megvalósítandó fejlesztési elképzeléseket, amelyeket egyébként részletesen a kormány elé terjesztenek. Ebben többek között az szerepel, hogy a gyorsforgalmi úthálózat országhatártól országhatárig kiépül, megvalósul továbbá a Magyarországot kelet–nyugati és észak–déli irányban átszelő két új autópálya, amelyek nagyságrendekkel elterelik a Budapest irányába tartó forgalmat.
A főbb vasútvonalakon megszűnnek a forgalmat korlátozó pályahibák, a dunai vízi út pedig olyan formában alakul át, hogy az év háromszáz napján a két és fél méter merülésű hajók kényszerpihenők nélkül közlekedhessenek.
A közlekedési terv a Ferihegyi és egyes vidéki repülőterek bővülésével számol, és 2015-re fejeznék be a Budapest körül a tranzitforgalmat elvezető M0-s autópálya építését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.