Nem kellett jó pilótának lenni

A tragédia bekövetkeztét követően azonnal megkezdődtek a találgatások, hogy miként volt kivitelezhető technikailag az óriási áldozatokat és pusztítást okozó akció.

2001. 09. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan rendkívüli felkészültséget, óriási erőfeszítést, ravasz és világméretű összeesküvést sejtenek a háttérben. Nem szabad figyelmen kívül hagyni annak az eshetőségét sem, hogy az utóbbi idők technikai-technológiai fejlődése is lehetővé tette az elszántsággal és gátlástalansággal már korábban is bíró csoportok számára a csapás végrehajtását.
Mi is kellett ehhez az akcióhoz? Mindenekelőtt kommunikáció. Az elszántsággal és indítékkal rendelkező csoportok egymásra találásának, gondolataik megosztásának, az akció eltervezésének könnyen lehetett a színtere az internet. Az ebben rejlő óriási potenciált – főként azt, hogy a bűnözők is gyakorlatilag korlátozás nélkül felhasználhatják – komolyan figyelembe kell venni. Olyan emberek, akik korábban nem is tudhattak egymásról, immár virtuálisan „találkozhatnak”, és megállapodhatnak bármiről, anélkül, hogy erről bárkinek tudomása lenne. Ez a kommunikáció – újszerűsége, komplexitása miatt – érthetővé teszi, hogy a teljesen más típusú, elsősorban államközi fenyegetésre felkészült hírszerzési intézmények kudarcot vallottak.
A gépeltérítésre használt eszközök a késektől a maroklőfegyverekig terjedhettek. Ismerve az amerikai belföldi járatok sűrűségét és forgalmát, a biztonsági intézkedésekre nehezedő nyomást, kijelenthető, hogy az eltérített és bombaként felhasznált gépek fedélzetére különösebb erőfeszítések nélkül feljuttathatók voltak ezek az eszközök. A biztonsági röntgen által ki nem mutatható, rendkívül erős műanyagból készített késeket apró műhelyek bárhol előállíthatnak, de a műanyag lőfegyverek sem igényelnek rendkívüli technológiát.
Az akció előkészítésekor igényelt információk jelentős része szintén hozzáférhető a nagy nyilvánosság számára, nyomtatott publikációkban éppúgy, mint a már említett világhálón. Repülőgép-menetrendek, biztonsági eljárások, útvonalak, repülőgép-vezetői utasítások – mind-mind elérhetőek gyakorlatilag bárki számára. Mi több, a terrorista pilóták – akik a célpontoknak vezették az eltérített gépeket – a kereskedelmi forgalomban kapható szimulációs programokon, otthon a saját számítógépükön „kiképezhették” magukat a feladatra. A repülési szakirodalmat ismerő, kis gyakorlati repülési tapasztalattal rendelkező személyek képesek lehettek erre – nem kellett jól képzett pilótáknak lenniük.
Összegzésképpen megállapítható, hogy a tragédia nagyságrendje önmagában még nem ok arra, hogy a lehetséges elkövetőknek – természetesen lebecsülésük nélkül – rendkívüli felkészültséget tulajdonítsanak. Nem tévedhetünk nagyot, ha azt állítjuk, hogy a merénylők a technikai fejlődéssel kaptak olyan eszközöket a kezükbe, amelyeket gátlástalanságukkal párosítva képessé váltak ilyen súlyos támadás kivitelezésére.
***
Nem biztos, hogy a repülőgépekbe épített úgynevezett fekete doboz kibírta az ütközésből és a WTC összeomlásából fakadó fizikai terhelést – mondta Péterffy Gábor, a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság szóvivője. Mint fogalmazott, a szerkezetet úgy tervezték, hogy az minden körülmények között megmaradjon, és a repülés összes információja a katasztrófa után is kiértékelhető legyen. Azt azonban elképzelhetőnek tartotta, hogy megtalálják a szerkezetet. (J. A.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.