Szláv hiedelemvilág

Polgár Ernõ
2001. 09. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma már nehezen rekonstruálható a szlávok kereszténnyé válása előtti hiedelemvilága. Két ősszláv istenség neve bizonyos: Peruné és Veleszé. Perun viharisten az égben, a hegytetőn él, üldözi kígyó formájú ellenségét, aki a földön lakik. Viszályuk oka, hogy Velesz elrabolta az állatokat és az embereket, egyes változatokban pedig a villámszóró feleségét. Az üldözött Velesz fa és kő alá rejtőzik, átváltozik emberré, lóvá, tehénné. A Velesszel folytatott párharc idején Perun széthasítja a fát, széttöri a követ, villámokat szór. Győzelmét termékeny eső koronázza meg.
Az óorosz forrásokban Velesz mint az állatok istene, a háziállatok védelmezője s a gazdagság istene jelenik meg. Kultusza abban a keleti szláv szokásban érhető tetten, hogy az istenségnek ajándékba otthagytak néhány kicsépeletlen gabonakalászt, amelyet Velesz-szakállnak neveztek.
Az őskrónika, amely az oroszok és a görögök között 907-ben kötött szerződés idején keletkezett, megemlíti, hogy Vlagyimir Szvjatoszlavics herceg kísérletet tett arra, hogy megteremtse az állami „pogány” panteont. Kijevben egy dombon, a hercegi toronyudvaron kívül felállították Perun, Horsz, Dazsbog, Sztribog, Szvarog, Szimargl és Mokos bálványát. A panteon főistenei, a villámszóró Perun és Velesz szemben álltak egymással. Az egyetlen női szereplő, Mokos jellegzetesen női tevékenységet végez: fon. Nagy fejű és hosszú karú asszonynak képzelték, aki éjszakánként dolgozik a házban. A többi isten kevésbé ismert, de mindegyik valamilyen viszonyban van a legáltalánosabb természeti jelenségekkel: Sztribog a szelekkel, Dazsbog és Horsz a Nappal, Szvarog a tűzzel. Kevésbé világos Szimargl szerepe, aki talán az összes többi istent egyesíti magában.
Vlagyimir 988-ban felvette a kereszténységet, és ez maga után vonta a bálványok megsemmisítését, a pogány vallási szertartások betiltását. A pogányság csökevényei azonban megmaradtak.
A bannyik a keleti szlávoknál a fürdő szelleme volt, aki a mosakodókra volt veszélyes. A bog istenséget jelent, a csernobog a balti szlávoknál gonosz szellem volt, aki szerencsétlenséget okozott. Vele ellentétben a belobog szerencsét hozott. Fekete isten az egyik, fehér isten a másik.
Dedi a fehérorosz és lengyel hagyományban az ősök szellemét jelentette. A halottnak ételt áldoztak. A dodola női alak a délszláv mitológiában, akit az esővarázslás szertartásaiban említenek. A dolja az isten által adományozott boldogság, siker megtestesülése. Domovoj a keleti szlávoknál a ház szelleme. Ember alakban képzelték el, gyakran a ház gazdájának képmására, vagy mint apró öregembert, akinek arcát fehér szőrzet borítja. A Veleszhez kapcsolódó szertartások tevődtek át Domovoj kultuszára. Az erdei manót az erdő és a vadállatok gazdájaként, állatbőrbe öltözve képzelték el. A karavaj a keleti szláv szertartásokban a kerek, díszített kenyér, illetve mitológiai lény, a termékenység szimbóluma.
Nikimora a ház gonosz szelleme, apró, láthatatlan asszony, akit Domovoj feleségeként képzeltek el. Mara gonosz szellem, kezdetben a halál megtestesülése.
A ruszalkák vízi tündérek voltak, rendszerint kártékonyak, akik meghalt, elsősorban vízbe fúlt lányok, megkereszteletlenül elhunyt gyermekek szelleméből keltek életre. A hagyomány említést tesz még tüzes kígyóról, tűzmadárról, vámpírokról, vasorrú bábáról, vízi manókról. Az ősi szláv mesék kiapadhatatlan forrása csodás tetteik krónikája.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.