Törökkoppány magyar (és török) emlékei

Ludwig Emil
2001. 09. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Törökkoppány gyér forgalmú országút mentén fekszik Külső-Somogy keleti végén, a szomszédos Koppányszántó már Tolna megyéhez tartozik. A kis falvak a Koppány vizéről kapták nevüket, a folyócska az Árpád-házi somogyi herceg emlékét idézi. A ma 700 lelkes Törökkoppány első ízben 1138-ban szerepel oklevélben, az 1332–37 közötti pápai tizedjegyzékben Koban alakban fordul elő, a XV. században mezővárosi rangra emelkedett település vörös viaszpecsétjén Oppidum Kopaniként tűnik fel a neve. A Török előtag a hódoltság idején ragadt hozzá.
A faluhoz valamikor vár tartozott – a neve Kupa volt, mint majd mindegyik ősi erősségé Somogyban –, amely évszázadokkal ezelőtt nyomtalanul elpusztult. A község legrégibb emléke a katolikus plébániatemplom. Biztosra vehető, hogy a középkori oklevelekben említett egyház helyén áll, a gótika korszakáról a szentélye tanúskodik. A Szent Katalin oltalmába ajánlott késő barokk stílusú épületből csak ennyi őrizte meg az 1490-es évek átalakításának emlékét, igaz, a történelmi körülményekhez képest meglehetős épségben és szépségben. A nyolcszög három oldalával záródó szentély külső sarkait háromlépcsős, magas gyámpillérek támasztják, belsejét érett gótikus hálóboltozat díszíti, két csúcsíves ablakának kőrácsai is épen megmaradtak. A keleti zárófalban kicsiny, szamárhátíves, kőkeretes szentségtartó fülke látható a rokokó főoltár mögött – szintén a XV. század végéről.
A kései gótikában kedvelt szamárhátív-motívum gyakran feltűnik az időben közeli török építményeken is. Ha Törökkoppányban ilyet nem is, de másféle míves részleteket láthatunk a hódoltság korából. A település Buda elfoglalása után fontos szpáhibirtok volt, a somogyi szandzsák központja, s az is maradt egészen az ország felszabadításáig. Az egyik koppányi aga Fekete István kedves regényéből ismerősünk, s a közel másfél évszázad valóságos emlékét őrzi a sekrestyében látható, kőből faragott rituális mosdómedence, a plébániaház és az orvoslakás kertjében lévő két turbános sírkő, valamint a falutól délre, az erdős hegyoldalban megmaradt három kútépítmény a Koppányba folydogáló Cseszmei-víz forrásainál. Ez utóbbi igencsak beszédes földrajzi név: csesme törökül kutat jelent.
A mozlimok aligha véletlenül rendezkedtek be éppen itt! A község központjában a fehér márványból nemrég faragott kútból most is csordogál a kénes gyógyvíz (az erre járó sofőrök megtöltenek belőle egy-egy kannát). A templommal szemközti utcatáblán a Tabán szó olvasható, a mellette lévő terecskét Gül Babáról keresztelték el. Augusztus 14-én, halálának 460. évfordulója alkalmából leplezték le a napokkal Buda elfoglalása után, 1541. szeptember 2-án elhunyt bektasi dervis emlékművét. A Rózsák Atyjának életnagyságú, ülő bronzszobrát a Török Köztársaság készíttette, s a helybeliek szívesen fogadták a nem mindennapi ajándékot.
„A harcot, amelyet őseink vívtak, / békévé oldja az emlékezés...”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.