A Jeep sokadik élete

Már a Mercedes közreműködésével újították meg a Jeep legsikeresebb modelljét, a Cherokee-t. Az új modell mellett azonban a kínálat már meglévő darabja, a Jeep Grand Cherokee is megújult: a nagy terepjáró új motorokat és sebességváltót kapott.

Hajdu Imre
2001. 10. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Cherokee nem az amerikai autók esetében szokásos rövid modellciklust élte meg, hanem annak többszörösét: még 1987-ben mutatták be, s azóta jószerivel csak a formája változott, bár ez sem volt igazán látványos átalakulás. Most azonban teljes egészében megújult az autó, ami meglehetősen merész lépés a gyár részéről, hiszen ha a közönségnek kevésbé tetszik az új modell, mint a régi, akkor nemcsak a fejlesztésbe ölt milliárdok, hanem a remélt profit is odavész.
A vadonatúj Cherokee-t Frankfurtban mutatták be, s a magyar közönség már most, a Budapesti Autószalonon is megtekintheti az autót, amely látványosan ötvözi a terepjárók robusztusságát és elnyűhetetlenségét a személykocsik komfortjával és könnyű kezelhetőségével. A terepjáró-képességet a húsz centire növelt rugóutak javítják, a túlnyúlásokat pedig elöl-hátul rövidebbre vették. Így a terepszögek valóban nagyon jók (elöl 38, hátul 32,4 fok), s a kocsi kedvező adottságaival a Jeep jól bevált Command-Trac és Selec-Trac összkerékhajtási rendszerei alkotnak ütőképes egységet. Az utastér tágasabb, mint az elődben volt, a csomagtartóból pedig a hátsó ajtó külső felére száműzték a pótkereket, így az is sokkal nagyobb lett.
Az új Cherokee fejlesztéséből a Chrysler partnere, a Mercedes is alaposan kivette a részét, sőt a dízelmotor is a németektől érkezik. A 2,6 literes common rail dízelmotor 143 lóerőt fejt ki, sokkal fontosabb azonban, hogy az öthengeres nyomatéka 343 newtonméter, és az már 2000-es fordulaton rendelkezésre áll. Szintén új a 3,7 literes, V6-os benzines, de a dízelt takarékosságban ez megközelíteni sem tudja. Szemben a gázolajos motor kilencliteres átlagfogyasztásával, a V6-os benzines közel 15 litert nyel el 100 kilométeren. Exportpiacokon, így valószínűleg Magyarországon is lesz egy alapváltozat, amelybe 2,4 literes, 147 lóerős, négyhengeres benzinest szerelnek (10,6 l/100 km).
Ez utóbbinál jóval torkosabb a Grand Cherokee új csúcsmotorja, a 4,7 literes, V8-as High Output benzines, amely 16,5 litert fogyaszt 100 kilométeren. Ennyi üzemanyagért cserébe azonban látványos teljesítményt produkál: a kéttonnás autót 8,3 másodperc alatt gyorsítja százas tempóra, és hatalmas, 425 Nm-es nyomatékot présel ki magából. A Jeep azonban azokra is gondolt, akik keveset akarnak fizetni a benzinkútnál, ezért a Grand Cherokee-t ezentúl egy modern, 2,7-es dízelmotorral is kínálja – egyébként ez az erőforrás dolgozik a Mercedes Benz E , C és M osztályú autóiban is. A terepjáróknál annyira fontos nyomaték itt is nagy (400 Nm), a fogyasztás viszont mindössze 9,7 liter, ami egy ekkora autónál kifejezetten kedvező érték.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.