A Széchenyi-terv alapján kidolgozott nemzeti információs társadalom stratégia (NITS) hét terület fejlesztését irányozta elő.
A NITS egyik kiemelt fontosságú területe az elektronikus kormányzat megvalósítása, amelynek eredményeképpen a nem is olyan távoli jövőben az ügyintézés hatékonyabbá, eredményesebbé és a polgárok számára összehasonlíthatatlanul kényelmesebbé válik. A teljesen digitalizált alapnyilvántartások közműszerűen — a vezetékes víz vagy az elektromos áram magától értetődő természetességével — szolgáltatnak közérdekű információt. A tervezett „intelligens igazolványok” pedig lehetővé teszik majd, hogy akár otthonról, akár a munkahelyről, akár a közösségi hozzáférési helyekről bárki biztonságosan elérhesse a kormányzati rendszereket, és egyetlen kártya helyettesítsen féltucatnyi, különböző funkciójú személyes dokumentumot. A polgárok egyre több ügyet intézhetnek el a kormányzati portálon keresztül, és javulnak az ügyintézés hagyományos módjai is, s az elektronikus kormányzás nyújtotta előnyök azok számára is kézzelfoghatóvá válnak, akik még nem tudják közvetlenül igénybe venni az infokommunikációs eszközök nyújtotta lehetőségeket.
A kormányzati portál egy olyan internetes központi hely lesz, ahol és amelyen keresztül a polgárok egyszerűen és gyorsan juthatnak közérdekű információkhoz, hivatalos ügyeiket intézhetik, véleményüket nyilváníthatják közérdekű és személyes témákban. A kormányzati portál mellett azonban megmaradnak a hagyományos ügyintézési lehetőségek is, amelyeket kiegészít és egyben segít a portál működése.
Melyek a kormányzati portál előnyei és a legfontosabb elvárások vele szemben? Nincs szükség sorban állásra, az ügymenet egyszerűen megismerhető, az adatvédelem biztosítva van, lehetséges az ügyintézés otthonról vagy bárhonnan a világból, a szolgáltatás éjjel-nappal elérhető. Így jelentősen csökken a közigazgatás és az ügyintézés költsége.
A portál célja a polgár—közigazgatás kapcsolat lehetővé tétele az interneten keresztül, ezáltal a gyorsabb és gördülékenyebb ügyintézés, az interaktív kapcsolat kialakítása, a naprakész informáltság elérése. A kormányzati portál egyfajta kiinduló pont: „iránytű”, amely segít eligazodni a minisztériumok és más közigazgatási intézmények által a honlapjaikon nyújtott információk és szolgáltatások között. Az eligazodás segítése mellett olyan információk tárháza, amelyek a polgárok életéhez szükségesek, azt alapvetően befolyásolják. A három legfontosabb feltétel, hogy az információk hozzáférhetőek, könnyen megtalálhatóak és mindenki számára érthetőek legyenek. A kormányzati portál lehetővé teszi, hogy a polgárok az interneten keresztül intézzék hivatalos ügyeiket, mint például gépjármű-ügyintézés, földhivatali tulajdoni lapokba való betekintés, vagy akár az elektronikus adóbevallás, útlevélkiváltás vagy -meghosszabbítás is. Lehetőséget ad továbbá a gazdasági szféra szereplőinek is (vállalatok, jogi személyek), hogy az államigazgatási eljárás alá eső tevékenységüket ezzel a módszerrel intézzék: székhelyváltoztatás bejelentése, környezetvédelmi bejelentések megtétele, adók befizetése stb. Az elektronikus ügyintézés bevezetéséhez tartozó egyik legfontosabb feladat az elektronikus hitelesítés és azonosítás problémájának megoldása.
A kormányzati portál lehetőséget teremt a közigazgatás, a politika és a polgárok közötti kommunikáció javítására is. Lehetőség arra, hogy a polgárok, civil szervezetek, egyházak, pártok vagy egyéb közösségek aktívan bekapcsolódjanak a törvény-előkészítés folyamatába, vagy akár elektronikusan szavazzanak. A kormányzati portál így a széles körű véleménynyilvánítás aktív színterévé válik.
Az elektronikus kormányzat létrejöttének első lépcsőfoka a kormányzati portál megteremtése.
Több száz svéd tinilányt gyanúsítanak gyilkossággal és erőszakos bűncselekményekkel
