Kiemelkedő eredmények elismeréséért Magyarországon a minőségfejlesztésben – Európában elsőként – 1989-ben alapították meg az IIASA–Shiba-díjat, amelyet Shoji Shiba japán professzor, a Nemzetközi Alkalmazott Rendszerelemzési Intézet (IIASA), valamint az ipari miniszter által létrehozott „IIASA–SHIBA Alapítvány a Minőségfejlesztésért” szervezet adja ki.
Mint Kálmán Alberttől, a GM főtanácsosától, a díjbizottság vezetőjétől megtudtuk: rekordszámú pályázat érkezett az idei kiírásra. A díj történetében először érkezett pályázat a vasúti áruszállítás, valamint a felsőoktatás területéről. A beérkezett pályázatok értékelését követően összesen heten kaptak díjat (közülük ketten megosztva), valamint kilenc oklevelet is átadtak a sikeres pályázóknak.
Az alapítvány és a díjazás célja az átfogó minőségirányítási rendszer (TQM – Total Quality Management) elterjesztése, az alkalmazás során szerzett tapasztalatok összegyűjtése és átadása. A díjra négy területen lehet pályázni: ipar (kereskedelem, szállítás, hírközlés, szolgáltatás), egészségügy, oktatás és közigazgatás. A minőségfejlesztés gyakorlati bevezetése terén kiemelkedő eredményeket felmutatók három kategóriában (egyéni, csoportos és szervezet) kapnak elismerést.
Az IIASA–Shiba-díj, a nemzeti minőségdíjakhoz képest rugalmasabb feltételrendszere lehetővé teszi, hogy a minőségfejlesztésben még csak most induló szervezetek is elismerést kapjanak. A díj kategóriarendszere megteremti annak a lehetőségét, hogy ne csak egy teljes szervezet kiválóságát ismerjék el, hanem kisebb csoportok, egyének kezdeményezéseit is. A díj feltétel- és kategóriarendszerének köszönhetően fontos szerepet tölt be az ágazati és a nemzeti minőségi díjak rendszerében is. Ezt támasztja alá, hogy a magyar minőségi díjat több olyan vállalat is megkapta, amely korábban IIASA–Shiba-díjat nyert.
Petra Steger: A szabadság nem alku tárgya!
