Az Eskü téri híd – ahogyan eredetileg hívták – az 1898-ban meggyilkolt Erzsébet királyné nevét viseli. A budai hídfő mellett álló csodálatos platánfát is az ő emlékére ültették, kereken száz esztendeje! A híd építését az 1893. évi XIV. törvény rendelte el. A nemzetközi pályázatra 43 terv érkezett, végül Czekelius Albert magyar mérnök elképzelése alapján építették meg a 379 méter hosszú hidat, amelynek 290 méteres fesztávú függő része sokáig a leghosszabb volt Európában. A hat év alatt elkészült műremeket 1903. október 10-én avatta fel I. Ferenc József császár felesége emlékére. 1914-ben indult meg rajta a villamosforgalom. A gyönyörű hidat 1945. január 18-án robbantották föl a pesti hídfőállásukat feladó német katonák.
1960-ig nem dőlt el, milyen formában építsék újjá. Az eredeti minőséget aligha lett volna képes megismételni a szocialista ipar, ezért a ma látható, modernizált változat mellett döntöttek. Lebontották a megmaradt pilonokat, és négy év alatt megépítették a sokkal egyszerűbb formájú, ám hasonlóan szép ívű kábelhidat. Az újraavatásra 1964. november 20-án került sor. A szélesebbre tervezett hídon (a terv Sávoly Pál munkája volt) 1973-ig volt villamosközlekedés. A fővárosiak által méltán szeretett és a külföldiek által megcsodált Erzsébet híd a korrózió miatt szinte folyamatos javításra szorul. (L. E.)
Hamarosan megszólal Orbán Viktor a Kossuth rádióban
