Erzsébet híd

Munkatársunktól
2001. 10. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Eskü téri híd – ahogyan eredetileg hívták – az 1898-ban meggyilkolt Erzsébet királyné nevét viseli. A budai hídfő mellett álló csodálatos platánfát is az ő emlékére ültették, kereken száz esztendeje! A híd építését az 1893. évi XIV. törvény rendelte el. A nemzetközi pályázatra 43 terv érkezett, végül Czekelius Albert magyar mérnök elképzelése alapján építették meg a 379 méter hosszú hidat, amelynek 290 méteres fesztávú függő része sokáig a leghosszabb volt Európában. A hat év alatt elkészült műremeket 1903. október 10-én avatta fel I. Ferenc József császár felesége emlékére. 1914-ben indult meg rajta a villamosforgalom. A gyönyörű hidat 1945. január 18-án robbantották föl a pesti hídfőállásukat feladó német katonák.

1960-ig nem dőlt el, milyen formában építsék újjá. Az eredeti minőséget aligha lett volna képes megismételni a szocialista ipar, ezért a ma látható, modernizált változat mellett döntöttek. Lebontották a megmaradt pilonokat, és négy év alatt megépítették a sokkal egyszerűbb formájú, ám hasonlóan szép ívű kábelhidat. Az újraavatásra 1964. november 20-án került sor. A szélesebbre tervezett hídon (a terv Sávoly Pál munkája volt) 1973-ig volt villamosközlekedés. A fővárosiak által méltán szeretett és a külföldiek által megcsodált Erzsébet híd a korrózió miatt szinte folyamatos javításra szorul. (L. E.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.