Intranetek — bejáratás alatt

–
2001. 10. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár egyre több vállalatnál működik intranet (belső hálózat), sokuknál még igen nagy a bizonytalanság a belső hálózat előnyeit, lehetőségeit illetően. Egyebek között ez derül ki a Dotkom Internet Consulting a hazai vállalatok intranethasználatáról készített „pillanatfelvételéből.” A Dotkom szakértői 2001 szeptemberében a Figyelő Top 200 listájáról kiválasztott ötven vállalatot keresték meg telefonon, hogy az ottani intranethasználati szokásokról érdeklődjenek.
Bár a felmérésben részt vevő vállalatok több mint kétharmada rendelkezik intranettel, további tíz százalékuk a közeljövőben tervezi annak kialakítását, a megkérdezettek többsége zavarba jött, mikor a Dotkom munkatársai az intranet, illetve az azért felelős munkatárs iránt érdeklődtek. Mindez arra utal, hogy a legtöbb vállalatnál az intranet léte nem jelenti szükségszerűen annak használatát is. Az intranettel rendelkező vállalatoknál általában valamennyi, számítógépet használó dolgozó hozzáférhet a belső hálózathoz. A válaszadók közül azonban senki sem rendelkezett pontos adattal a felhasználók számáról, azoknak a vállalaton belüli megoszlásáról. Ezek az információk egybevágnak a Dotkom korábban szerzett tapasztalataival, amelyek szerint a vállalatok többsége nem foglalkozik az intranet hatékonyságának, a beruházás megtérülésének vizsgálatával.
Többnyire általános, meglehetősen homályos válaszok hangzottak el az intranet létrehozásának célját, illetve az intranettel kapcsolatos elvárásokat firtató kérdésekre is. A válaszadók többségénél a külföldi anyavállalat, a fennmaradó cégeknél jórészt az informatikai osztály volt a kezdeményező. Az interjúk során gyakran nehézségeket okozott a célok megfogalmazása. Az illetékesek közel ötven százaléka „az információk jobb strukturálását, az információáramlás javítását” említette, míg tíz százalékuk a papírtakarékosságra (!) hivatkozott. Az intraneten keresztül elérhető információk, szolgáltatások felsorolásából egyértelműen kiderült, hogy Magyarországon ma még az első generációs intranetek (igazgatói utasítások, telefonkönyv) használata a jellemző. Nyomokban ugyan már megjelennek a munkaügyi portál csírái (kedvezményes vásárlás, üdülési lehetőségek), de ezek még többnyire nem kapcsolódnak a vállalat számítógépes rendszereihez. Interaktív szolgáltatások még alig lelhetők fel, ezek is többnyire az informális kommunikációt szolgálják. A felmérésben szereplő cégek közül alig akadt példa a partnereknek és szállítóknak a belső hálózatához való csatlakozására, ezek valamennyien multinacionális vállalatok voltak.
Kovács Gabriella, a Dotkom Internet Consulting tanácsadója szerint csak azok a vállalatok lesznek képesek az intranet révén versenyelőnyhöz jutni, amelyek nem valami „toldaléknak”, hanem stratégiájuk szerves részének tekintik azt. Ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vállalatok stratégiadöntés-hozói is elkötelezzék magukat az intranet mellett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.