Bár egyre több vállalatnál működik intranet (belső hálózat), sokuknál még igen nagy a bizonytalanság a belső hálózat előnyeit, lehetőségeit illetően. Egyebek között ez derül ki a Dotkom Internet Consulting a hazai vállalatok intranethasználatáról készített „pillanatfelvételéből.” A Dotkom szakértői 2001 szeptemberében a Figyelő Top 200 listájáról kiválasztott ötven vállalatot keresték meg telefonon, hogy az ottani intranethasználati szokásokról érdeklődjenek.
Bár a felmérésben részt vevő vállalatok több mint kétharmada rendelkezik intranettel, további tíz százalékuk a közeljövőben tervezi annak kialakítását, a megkérdezettek többsége zavarba jött, mikor a Dotkom munkatársai az intranet, illetve az azért felelős munkatárs iránt érdeklődtek. Mindez arra utal, hogy a legtöbb vállalatnál az intranet léte nem jelenti szükségszerűen annak használatát is. Az intranettel rendelkező vállalatoknál általában valamennyi, számítógépet használó dolgozó hozzáférhet a belső hálózathoz. A válaszadók közül azonban senki sem rendelkezett pontos adattal a felhasználók számáról, azoknak a vállalaton belüli megoszlásáról. Ezek az információk egybevágnak a Dotkom korábban szerzett tapasztalataival, amelyek szerint a vállalatok többsége nem foglalkozik az intranet hatékonyságának, a beruházás megtérülésének vizsgálatával.
Többnyire általános, meglehetősen homályos válaszok hangzottak el az intranet létrehozásának célját, illetve az intranettel kapcsolatos elvárásokat firtató kérdésekre is. A válaszadók többségénél a külföldi anyavállalat, a fennmaradó cégeknél jórészt az informatikai osztály volt a kezdeményező. Az interjúk során gyakran nehézségeket okozott a célok megfogalmazása. Az illetékesek közel ötven százaléka „az információk jobb strukturálását, az információáramlás javítását” említette, míg tíz százalékuk a papírtakarékosságra (!) hivatkozott. Az intraneten keresztül elérhető információk, szolgáltatások felsorolásából egyértelműen kiderült, hogy Magyarországon ma még az első generációs intranetek (igazgatói utasítások, telefonkönyv) használata a jellemző. Nyomokban ugyan már megjelennek a munkaügyi portál csírái (kedvezményes vásárlás, üdülési lehetőségek), de ezek még többnyire nem kapcsolódnak a vállalat számítógépes rendszereihez. Interaktív szolgáltatások még alig lelhetők fel, ezek is többnyire az informális kommunikációt szolgálják. A felmérésben szereplő cégek közül alig akadt példa a partnereknek és szállítóknak a belső hálózatához való csatlakozására, ezek valamennyien multinacionális vállalatok voltak.
Kovács Gabriella, a Dotkom Internet Consulting tanácsadója szerint csak azok a vállalatok lesznek képesek az intranet révén versenyelőnyhöz jutni, amelyek nem valami „toldaléknak”, hanem stratégiájuk szerves részének tekintik azt. Ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vállalatok stratégiadöntés-hozói is elkötelezzék magukat az intranet mellett.
Miért népszerű az új őrület, amiért világbajnokok adják el a lelküket?
