Kombik reneszánsza: a szükségből lett divat

Mivel az autóiparban folyton változik valami, tulajdonképpen csoda lett volna, ha éppen a kombik maradnak meg olyannak, mint régen, vagyis igénytelen munkagépnek. Csodák viszont nincsenek, így hát a kombik is átalakultak: a puttonyos autókból, amelyeket régen csak a zöldséges autójának csúfoltak, mára tágas, divatos családi autók lettek.

Nagy Károly
2001. 10. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem is olyan rég még nem volt elegáns dolog kombiautóval járni. Ezekről a kocsikról ugyanis mindenki tudta, hogy kicsit kényelmetlenebbek, zajosabbak és izzadságszagúbbak, mint a mutatós limuzinváltozatok, ezért hát csak az járt ilyen autóval, akinek muszáj volt. A kilencvenes évek közepe táján azonban a marketingszakemberek rájöttek, hogy a kombiban még komoly lehetőségek rejtőznek. A piackutatások azt mutatták, hogy rengeteg vevő választana kombit, ha csak egy kicsit lefaragnának az autó munkagép-jellegéből, akár a raktér rovására is, hiszen a legtöbb kombitulajdonos szinte sosem használja ki a csomagtér teljes kapacitását.
Ezt felismerve az autógyárak alaposan átformálták az addig csak málhás öszvérként ismert kombiautókat. Az addig szögletes, dobozszerű farrészeket legömbölyítették, amivel ugyan rakteret veszítettek, de ez csak keveseket zavart. A hátsó, addig szinte függőleges csapóajtó szinte minden modellen ferde lett – ugyancsak a belső tér rovására –, amitől az addig idomtalan karosszéria egy csapásra elegánsabb, sportosabb lett. És éppen ez a kulcsszó: elegancia és sportosság. De nem csak kívül, belül is megváltoztak a kombik. Az addig igénytelen, könnyen tisztítható műanyaggal borított rakteret is szövettel kárpitozták, tökéletesebbé tették a hátsó futóművek zajszigetelését, vagyis a kombit ugyanolyan kényelmes autóvá varázsolták, mint bármelyik lépcsős hátú vagy ötajtós modellt. A reklámhadjáratok pedig gondoskodtak arról, hogy a köztudatból kiöljék a „csak a hentes meg a zöldséges jár kombival” jellegű beidegződéseket, és hogy a puttonyos autókat a vevők a modern, sportos, családcentrikus életmóddal kapcsolják össze.
A második generáció
Egyébként éppen a modern, sportos életmód az egyik kulcsgondolata az új Audi A4 kombi-változatához kapcsolódó marketingnek is. Az A4 Avant sport-kombik kategóriájának egyik megteremtője második generációjához érkezett; az elődből 1996 óta több mint 300 ezret értékesítettek, s ez volt Nyugat-Európa legkedveltebb prémiumkombija. Az új modell motorpalettájának benzines fele 100-tól 220 lóerőig teljesít, a népszerű TDI-k 100-tól 180-ig.
Az alumínium első futóművel szerelt A4 Avant nemcsak dinamizmusban, hanem a használati érték terén is előre lépett. Minden olyan népszerű részletmegoldás megtalálható benne, ami a konkurenciát is keresetté tette. A csomagtartó dupla fenekű, így a padló alá is pakolhatunk, az első ülések alól kis fiókok húzhatók ki, a kesztyűtartót pedig hűti a széria klímaberendezés. A sportkom-biba – ha már lúd, legyen kövér – az Audi legendás és méltán népszerű összkerékhajtása, a quattro-rendszer is megrendelhető.
A kombihatalom
Sokan úgy tartják: ha kombi, akkor legyen Volvo. Tagadhatatlan, hogy a svédek igazi nagyhatalomnak számítanak a kombik terén, ám az új, sportos irányzatot ők sem hagyhatták figyelmen kívül. Míg régebben a puttonyos Volvók rendkívül praktikus és biztonságos, ámde meglehetősen eseménytelen családi autók voltak, a V70-es sorozat piacra dobásával a Volvo elérkezettnek látta az időt, hogy bebizonyítsa: ez a kocsi teljes egészében megfelel a piac új elvárásainak.
Az új trend a V70 európai reklámhadjáratában volt leginkább tetten érhető. A svédek az egész kontinensen ugyanazt a reklámsorozatot futtatták le, aminek legfőbb üzenete, hogy a modell egy teljesen másféle családi autó – ez ugyanis nemcsak tágas, hanem rendkívül gyors is. Az egyik reklámfilmben például egy férfi két szelet kenyeret rak a kenyérpirítóba, ám ekkor észreveszi, hogy elfogyott a margarin. Azonnal beugrik V70-esébe, és mire a pirítósok elkészülnek, ő már vissza is ér a boltból a margarinnal. A spot valószínűségének elemzésétől érdemes eltekinteni, ám az üzenet érthető: „Emberek, a V70 már nem az a fajta lomha jószág, ahogyan ti a Volvo kombikra emlékeztek, úgyhogy nyugodtan megvehetitek; ez a kocsi már teljesen igazodik az új, sportos kombitrendhez”.
Ugyanakkor a Volvo – éppen az erős kombihagyományai miatt – megengedheti magának, hogy ne simuljon teljesen bele az aktuális divatba. A V70 hátsó ajtaja például szinte teljesen függőleges, így a raktér alakja ideális. A svédek szerencsére nemcsak a farrész tervezésében nem engedtek elveikből, hanem a biztonság terén sem: alapáron jár a hat légzsák, a blokkolásgátló, az öt fejtámla, és még számtalan, egyébként láthatatlan berendezés. A Volvo egyébként nem bízza az utasokra annak eldöntését, hogy biztonságban akarnak-e utazni; a be nem kapcsolt övekre villogó fény és hangjelzés figyelmeztet, a hátsó fejtámlák pedig alaphelyzetben vízszintesen előrebuknak – így jobban lát a vezető –, de ha beül valaki a hátsó ülésre, kénytelen rendes helyzetbe állítani a saját fejtámláját, különben nem fér el tőle.
A biztonsági berendezések egyébként nem tréfából vannak az autóban, hiszen a V70-es mindegyik motorvariánsa nagyon gyors és lendületes autózást tesz lehetővé. Éppen ezért 210 km/óránál leszabályoz az elektronika; aki ezt a mesterséges gátat ki akarja szereltetni az autóból, az mintegy százezer forintos felárat kénytelen fizetni a márkaszervizben. Tessék nyugodtan autózni, és akkor nem kell fizetni.
Akkor ez mi?
Van aztán olyan kombi is, amely direkt a bumfordi elődöket utánozza. A Chrysler PT Cruiser hátulja úgy néz ki, mint egy negyvenes évekbeli amerikai kombiautó hátsó fertálya, és ez tagadhatatlanul jól áll neki. Idén aztán kiderült, hogy egy olyan autó, ami Amerika autógyártásának – egyébként valóban dicső – múltját idézi, még Európában is sikerre számíthat. Részint az érdekes formának köszönhetően, részint pedig azért, mert az autó igencsak modern, ráadásul pedig – talán éppen a régi kombiforma miatt – praktikus is. Az autós újságírók ugyan civódnak egy kicsit, hová is sorolják a PT Cruisert; egyesek hot rodnak, mások kombinak, megint mások pedig kompakt buszlimuzinnak tartják, de ez igazából mindegy: az autó szép, érdekes, és kényelmesen szállítja az utasokat, azok minden holmijával együtt. A vevőt pedig főképpen ez érdekli.
***
Ugyanaz sokféleképpen

a kombi-
márka változat
neve

Alfa Romeo Sportwagon
Audi Avant
BMW Touring
Citroen Break
Daewoo Wagon
Fiat Weekend
Ford Tournier
Honda Aerodeck
Hyundai Wagon
Kia Wagon
Lada Kombi
Mazda Wagon
Mercedes T
Mitsubishi Wagon
Opel Caravan
Peugeot Break
Renault Break
Saab Estate
Seat Vario
Skoda Combi
Suzuki Wagon
Toyota Wagon
Volkswagen Variant
Volvo V

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.