Minden igényt kielégít a paksi oktatóközpont

A Paksi Atomerőmű Rt. karbantartó gyakorló központjában makettek helyett valós berendezések segítik a személyzet képzését. A valódi reaktortartály belső berendezéseivel együtt a gőzfejlesztő, illetve a főkeringtető szivattyú a maga nemében a világon egyedülállóvá teszi a létesítményt.

Mayer György
2001. 10. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pakson, a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség segítségével létrejött karbantartó gyakorló központban olyan valós berendezések segítik a személyzet képzését, amelyek a világon egyedülállóvá teszik a létesítményt. Az oktató műhelyek különleges eszközparkkal – az erőmű nagyberendezései mellett a legfontosabb –, szivattyú- és csővezetéki elzárószerelvény-típusokkal vannak berendezve – tudtuk meg Kiss Istvántól, a technológiai oktatási osztály vezetőjétől.
A paksi szakemberek szerint az atomerőműben a személyzet képzését mindig kiemelten kezelték. Az erőmű jó termelési és biztonsági mutatói többek között a hatékony képzésnek, és ezzel összefüggően a magas színvonalú üzemeltetői és karbantartói tevékenységnek köszönhetőek. Az atomerőműben a személyzetképzésnek az ad különös hangsúlyt, hogy a legtöbb speciális szakmához az iskolarendszerünk nem tudja biztosítani az alapszakképzést, másrészt az erőmű biztonságát szolgáló rendszerek, berendezések üzemeltetését, karbantartását biztosító szakemberek számára – a repülőgép-pilótákhoz hasonlóan – az első kiképzés után folyamatos gyakorlási és tanulási lehetőséget kell biztosítani. Kezdetben külföldön kellett igénybe venni az oktatást, majd a ’80-as évek elején az erőmű kialakította saját képzési rendszerét. Az ekkor épült első oktató központ a folyamatos fejlesztésnek köszönhetően mai szemmel nézve is korszerű, helyet ad a tantermi képzésnek és a teljes léptékű blokkszimulátornak. A ’90-es években a fokozott elvárások arra ösztönözték az atomerőmű vezetését, hogy a jó eredmények megtartása érdekében további komoly beruházásokat végezzenek az oktatás területén is.
Kiss István elmondta: a fejlesztések nagy része 1994–97 között a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség által támogatott oktatási projekt révén valósult meg. Ez a projekt – követve a legfejlettebb nemzetközi irányzatokat – új módszertani alapokra helyezte a képzést, az erőmű szakembereinek bevonásával átdolgozta a meglévő képzési programokat és oktatási anyagokat. A projekt munkájának leglátványosabb eredménye az új karbantartó gyakorló központ létrehozása volt. Egyedülálló lehetőséget teremtett, hogy a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség anyagi segítségével a paksi atomerőmű megvásárolta a lengyel zarnowieci és a volt keletnémet greisfwaldi erőművek számára készült, de el nem indított blokkok nagyberendezéseit. A korszerűen felszerelt épületben így többek között valódi reaktor és gőzfejlesztő, csővezetéki elzárószerelvény és forgógép-karbantartó műhely, anyagvizsgáló laboratórium nyújt lehetőséget az erőmű személyzetének elméleti és gyakorlati képzéséhez. Az oktatás mellett a valódi atomerőművi berendezések kiváló környezetet biztosítanak a karbantartó, anyagvizsgáló berendezések, manipulátorok, robotok próbájához, teszteléséhez is.
Az osztályvezető emellett kiemelte: az épület felszereltsége, látványossága, továbbá az erőmű közelsége szinte kötelezővé teszi, hogy saját felhasználás mellett a nukleáris vagy egyéb ipar résztvevői számára felkínálják konferenciák, szakmai bemutatók, tanfolyamok rendezésére, valamint helyszínt biztosítsanak különféle fejlesztési, kutatási feladatok végrehajtásához is. A létesítmény ezért fontos szerepet játszik az erőmű PR-programjaiban is. A látogatók számára gyakran misztikusnak, veszélyesnek tűnő atomerőmű itt kézzelfogható közelségben tárja fel titkait. Mindez segít meggyőzni az érdeklődőket arról, hogy a magas műszaki színvonal és az erőművet irányító szakemberek képzettsége együttesen garantálja a környezetbarát, költségkímélő energiatermelés biztonságát.
A paksi atomerőmű szakemberképzési igényeit ma többnyire a technológiai oktatási osztály tanárai által tervezett, fejlesztett és lebonyolított programok elégítik ki. A képzési rendszer alapja a nukleáris iparban szabványnak tekinthető szisztematikus képzési rendszer, amely az erőmű biztonságát szavatoló munkakörökben garantálja a feladatok ellátásához szükséges ismeret-, jártasság- és készségelemek átadását, valamint a valós képzési igények teljes lefedését.
Kiss István elmondta azt is, hogy az oktatási főosztály az atomerőmű életében meghatározó szerepet játszik. Az általa vezetett szervezet mellett az általános oktatási osztály végzi képzési programok tervezését, szervezését, a lebonyolítás irányítását, valamint dokumentálását. E tevékenységet szigorú minőségbiztosítási rendszer szabályozza és segíti, összhangban az atomenergia felhasználására, valamint az erőmű üzemeltetésére vonatkozó törvénynyel és országos rendeletekkel. A munkaköri képzettségi és vizsgakövetelmények meghatározása, teljesítésük figyelemmel kísérése fontos feladat az erőműben dolgozó szakemberek teljesítményének ellenőrzésében, hiszen a hitelesen végzett munka a nukleáris és ipari biztonság egyik kulcsfontosságú tényezője. Az oktató központ bonyolítja le az erőmű teljes állományának sugárvédelmi, tűzvédelmi és munkavédelmi képzését, vizsgáztatását. Az intézményen belül országos hatályú energetikai vizsgaközpont is működik, melyet a Gazdasági Minisztérium felügyel.
A főosztály harmadik egysége a szimulátorokat üzemelteti és az erőmű közvetlen irányítását végző blokkvezénylői személyzet oktatását végzi. Míg a karbantartó gyakorló központ a gépészeti, anyagvizsgálati berendezések, eszközök területén biztosít helyszínt a fejlesztéseknek, kutatásoknak, addig a szimulátor az erőmű irányítástechnikai, védelmi rendszereinek fejlesztésében játszik fontos szerepet az alaptevékenység, az oktatás mellett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.