A szaktárcák által tervezett környezeti nevelési program megvalósításában kiemelt szerepet kap a minőségbiztosítás, a tehetséggondozás, valamint a felnőttképzés, ezen belül az ismeretterjesztés és a tájékoztatás fejlesztése. Fő céljuk a „környezeti polgárrá” nevelés, azaz a természeti, az épített, a társas-társadalmi környezet fenntarthatósága érdekében magatartásminták, értékek és életviteli szokások megtanítása. A minisztériumok közös környezeti nevelési koncepciója egyaránt kiterjed a köz- és felsőoktatásban a diákok és tanárok tényleges részvételén alapuló programokra, illetve a szakértők képzésére, valamint a környezeti neveléssel kapcsolatos hazai és nemzetközi információközvetítés hatékonyságának növelésére. A koncepció egyik kiemelt témája az Erdei iskola program, amelybe az iskolai megvalósítás pénzügyi segítésétől kezdve információs kiadványok megjelentetésén át a jogszabályi környezet kedvezőbbé tételéig számtalan feladat tartozik. A környezetvédelmi nevelést segíti a két minisztérium által létrehozott középiskolai GLOBE-program is, amelynek most építik ki a magyarországi hálózatát. A GLOBE (Global Learning and Observations to Benefit the Environment) világméretű, nemzetközi környezeti nevelési program, amely az Egyesült Államokból indult 1994-ben. Magyarország 1999-ben csatlakozott a hálózathoz, amelynek keretében állami segítséggel, természettudósok szakmai irányításával és az iskola szaktanárainak vezetésével a diákok rendszeres méréseket és megfigyeléseket végeznek környezetükben különböző tudományterületeken. A mérési adatokat interneten továbbítják a GLOBE-központnak, további feldolgozásra. A nemzetközi program céljául tűzte ki, hogy növekedjék a középiskolás ifjúság környezeti tudatossága, ezáltal jobban megértsék a Föld egészét érintő globális problémákat, s keressék a megoldás útjait, kapcsolatot tartsanak a világ más részén azonos programban részt vevő fiatalokkal.
A magyarországi GLOBE-program bevezetésében az egyik fő feladat a pedagógusok felkészítése, képzése, valamint a hazai ökoiskolák hálózatának létrehozása és működtetése. Ennek az iskolatípusnak a modelljei a külföldi kutatások-iskolafejlesztések nyomán már megszülettek, és hálózatokba tömörültek. Az ökoiskolákban a pedagógiai program a helyi közösséget is bevonja a nevelési tervek megvalósításába. A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) országaiban több száz ökoiskola működik, ezekben folyamatos önfejlesztés, minőségbiztosítást elősegítő önértékelés is zajlik. Ebben az esztendőben az Országos Közoktatási Intézet kezdeményezésére és feladataként megindultak a hazai ökoiskola-hálózat kiépítésének előkészületei.
A szaktárcák közös feladatként kezelik a környezeti nevelési koncepció és stratégia 2002 utáni időszakra vonatkozó megtervezését is, amelynek alapja az elért eredmények tudományos értékelése és a további feladatok meghatározása.
A KöM a vállalt nevelési, szemléletformálási és képzési feladatait a társtárcákkal együttműködve, a nemzeti parkok és a környezetvédelmi felügyelőségek közreműködésével valósítja meg. Ezért az egész társadalomra vonatkozó környezeti szemléletformálási és képzési tervezetet dolgoztak ki. Az OM oktatási rendszerrel kapcsolatos környezeti nevelési koncepcióját a KöM kiegészítette saját elképzeléseivel, különös tekintettel a hulladékkal kapcsolatos szakképzés területére és a nemzeti parkok, környezetvédelmi felügyelőségek oktatási intézményekkel való kapcsolatára. Ennek alapján a két szaktárca megállapodott abban, hogy a dokumentumban szereplő minden meghatározott területre vonatkozóan éves közös intézkedési terveket dolgoz ki, amelynek keretében közös pályázatokat írnak ki.
A KöM és az OM közösen, egyenlő hozzájárulással tartja fenn a Környezeti Nevelési és Kommunikációs Programirodát, amelynek feladata a közös elképzelések és az éves intézkedési tervek megvalósításának koordinálása. A programiroda szakmai felügyeletét a két minisztérium közösen látja el. A 2001. évi intézkedési terv tartalmazza a két minisztérium által meghatározott éves feladatok végrehajtásához rendelt forrásokat, azok kezelését. Az együttműködési megállapodásban foglaltak alapján a tárcák egyenlő arányban és mértékben járulnak hozzá a feladatok megvalósításához, ebben a felek számítanak a háttérintézményekre és a környezeti nevelés területén kiemelkedően előremutató civil szervezetekre is.
Knézy ordított, Blatter hümmögött, Vincze Ottó hős lett
