Ökoiskolák az országban

Az Oktatási Minisztérium (OM) és a Környezetvédelmi Minisztérium (KöM) már 1999 júniusában együttműködési megállapodást kötött a környezeti nevelés állami feladatának teljesítésére. A két tárca a környezeti nevelés közös színtereiként az óvodai nevelést, a közoktatás valamennyi szintjét, a szakképzést, a felsőoktatást és a továbbképzéseket jelölte meg. Létrehozták a középiskolai GLOBE-programot is, amelynek most építik ki a magyarországi hálózatát. A KöM és az OM közösen, egyenlő hozzájárulással tartja fenn a Környezeti Nevelési és Kommunikációs Programirodát, amelynek feladata a közös elképzelések és az éves intézkedési tervek megvalósításának koordinálása.

Munkatársunktól
2001. 10. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szaktárcák által tervezett környezeti nevelési program megvalósításában kiemelt szerepet kap a minőségbiztosítás, a tehetséggondozás, valamint a felnőttképzés, ezen belül az ismeretterjesztés és a tájékoztatás fejlesztése. Fő céljuk a „környezeti polgárrá” nevelés, azaz a természeti, az épített, a társas-társadalmi környezet fenntarthatósága érdekében magatartásminták, értékek és életviteli szokások megtanítása. A minisztériumok közös környezeti nevelési koncepciója egyaránt kiterjed a köz- és felsőoktatásban a diákok és tanárok tényleges részvételén alapuló programokra, illetve a szakértők képzésére, valamint a környezeti neveléssel kapcsolatos hazai és nemzetközi információközvetítés hatékonyságának növelésére. A koncepció egyik kiemelt témája az Erdei iskola program, amelybe az iskolai megvalósítás pénzügyi segítésétől kezdve információs kiadványok megjelentetésén át a jogszabályi környezet kedvezőbbé tételéig számtalan feladat tartozik. A környezetvédelmi nevelést segíti a két minisztérium által létrehozott középiskolai GLOBE-program is, amelynek most építik ki a magyarországi hálózatát. A GLOBE (Global Learning and Observations to Benefit the Environment) világméretű, nemzetközi környezeti nevelési program, amely az Egyesült Államokból indult 1994-ben. Magyarország 1999-ben csatlakozott a hálózathoz, amelynek keretében állami segítséggel, természettudósok szakmai irányításával és az iskola szaktanárainak vezetésével a diákok rendszeres méréseket és megfigyeléseket végeznek környezetükben különböző tudományterületeken. A mérési adatokat interneten továbbítják a GLOBE-központnak, további feldolgozásra. A nemzetközi program céljául tűzte ki, hogy növekedjék a középiskolás ifjúság környezeti tudatossága, ezáltal jobban megértsék a Föld egészét érintő globális problémákat, s keressék a megoldás útjait, kapcsolatot tartsanak a világ más részén azonos programban részt vevő fiatalokkal.
A magyarországi GLOBE-program bevezetésében az egyik fő feladat a pedagógusok felkészítése, képzése, valamint a hazai ökoiskolák hálózatának létrehozása és működtetése. Ennek az iskolatípusnak a modelljei a külföldi kutatások-iskolafejlesztések nyomán már megszülettek, és hálózatokba tömörültek. Az ökoiskolákban a pedagógiai program a helyi közösséget is bevonja a nevelési tervek megvalósításába. A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) országaiban több száz ökoiskola működik, ezekben folyamatos önfejlesztés, minőségbiztosítást elősegítő önértékelés is zajlik. Ebben az esztendőben az Országos Közoktatási Intézet kezdeményezésére és feladataként megindultak a hazai ökoiskola-hálózat kiépítésének előkészületei.
A szaktárcák közös feladatként kezelik a környezeti nevelési koncepció és stratégia 2002 utáni időszakra vonatkozó megtervezését is, amelynek alapja az elért eredmények tudományos értékelése és a további feladatok meghatározása.
A KöM a vállalt nevelési, szemléletformálási és képzési feladatait a társtárcákkal együttműködve, a nemzeti parkok és a környezetvédelmi felügyelőségek közreműködésével valósítja meg. Ezért az egész társadalomra vonatkozó környezeti szemléletformálási és képzési tervezetet dolgoztak ki. Az OM oktatási rendszerrel kapcsolatos környezeti nevelési koncepcióját a KöM kiegészítette saját elképzeléseivel, különös tekintettel a hulladékkal kapcsolatos szakképzés területére és a nemzeti parkok, környezetvédelmi felügyelőségek oktatási intézményekkel való kapcsolatára. Ennek alapján a két szaktárca megállapodott abban, hogy a dokumentumban szereplő minden meghatározott területre vonatkozóan éves közös intézkedési terveket dolgoz ki, amelynek keretében közös pályázatokat írnak ki.
A KöM és az OM közösen, egyenlő hozzájárulással tartja fenn a Környezeti Nevelési és Kommunikációs Programirodát, amelynek feladata a közös elképzelések és az éves intézkedési tervek megvalósításának koordinálása. A programiroda szakmai felügyeletét a két minisztérium közösen látja el. A 2001. évi intézkedési terv tartalmazza a két minisztérium által meghatározott éves feladatok végrehajtásához rendelt forrásokat, azok kezelését. Az együttműködési megállapodásban foglaltak alapján a tárcák egyenlő arányban és mértékben járulnak hozzá a feladatok megvalósításához, ebben a felek számítanak a háttérintézményekre és a környezeti nevelés területén kiemelkedően előremutató civil szervezetekre is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.