Bár a hivatalos sajtóbemutatót már megtartották, a nagyközönség számára most kerül először kézzelfogható közelségbe a BMW újdonsága, az új Mini. A legendás Mini márka ugyanis a BMW-hez tartozik, s a Nyugat-Európában már kapható kisautóból kettőt is kiállítanak nálunk: a sportosabb Coopert és a One-t. A Mini egyébként maxi, mert a negyven éven át gyártott ős-Mininél sokkal nagyobb.
A BMW a kompaktkocsik között is szeretne előretörni. A 3-as Compact sportos, lendületes, fiatalos. Az igazi nagyágyú azonban az új 7-es, amely maga a guruló agy: csúcstechnika, csúcsmotorok, még a lengéscsillapítót és a kéziféket is elektronika felügyeli.
Az idehaza családi autóként használt alsó középkategóriás kocsik között a Fiat Stilo a legfontosabb nóvum. Ez a kocsi már majdnem akkora, mint egy kisbusz. Az ötajtós kivitel hátsó üléseit is lehet tologatni, dönteni, a tető pedig a szokásosnál sokkal magasabban húzódik. A háromajtós változat viszont sportosabb hangvételű: agresszívebb a dizájn, mélyebb az üléshelyzet, kisebb a hely az utastérben és a csomagtartóban, feszesebb a felfüggesztés.
Újat hoz a Ford is, méghozzá a Fiestát. A kis Ford nagyon emlékeztet nagyobb testvérére, a Focusra. Ami nem baj, mert a Focus az egyik legjobb kocsi saját mezőnyében. A Fiesta belül meglepően nagy, és pazar a futóműve. Idehaza várhatóan a jövő tavaszszal kezdik árulni.
A Honda a sportos imidzsét családiasra cseréli. Ezért egy egész autófamíliát bemutatnak; az bennük a közös, hogy nagy az utasterük. A vérvonal a jövő tavasztól kapható kis Jazztől kezdve egészen a Stream buszlimuzinig tart, aminek egy félbevágott példánya is kint lesz a standon. Különösen a Jazz a fontos modell a Honda számára, hiszen a kiskocsik között a Logóval nem rúgtak labdába, a Jazz viszont ígéretes autó. Hatalmas a beltere, úgy variálható, mint az egyterűeké, a motorok pedig ultramodernek és rendkívül takarékosak.
A Toyota a Lexusszal indul Európa meghódítására. Magyarország is célpont – még ha kicsi is. Az IS200-tól kezdve itt lesz majdnem a teljes paletta – a luxusterepes RX300-ason át a szuperkényelmes, államelnöki méltóságú LS430-ig. Az IS-sorozat a 3-as BMW-vel, Audi A4-essel és Mercedes C osztállyal versenyez majd – persze nagyon sok múlik az áron. A Lexus rendkívüli megbízhatóságot és tartósságot, precíz, kifinomult technikát és gazdag felszereltséget ígér. Az RX300 terepjárónak látszik, ám ára és presztízse miatt valószínűleg kevesen használják majd igazi terepezésre, az LS430 pedig az egyik legjobb luxuslimuzin, amit valaha építettek.
A Nissannak a Renault-val kötött szövetség után kilábalt a bajból, a legutóbbi hírek már szerény nyereségről szóltak. Az X-Trail a terepjárók és a személyautók keveréke, azaz nem akad el rossz úton sem, de kényelmes a rugózása.
A Renault a formai játékokat és a hagyományok sutba dobását kedvelőknek szánja újdonságait. Itt lesz a Vel Satis – a cég új nagyautója, amely a kudarcot vallott Safrane-t váltja föl – és a csupa üveg kombi-kupé-kabrió-busz-limuzin Avantime is. A Renault-stand mellett álmélkodó tömeg tehát garantált, a kérdés már csak az, hogy a kereskedőknél is sorba állnak-e majd az emberek eze-kért a drága és extravagáns autókért?
Az idei kiállításon a Lexus mellett a Smart az a márka, amely először állít ki Magyarországon. A kiskocsik között is a legkisebb a kétüléses, farmotoros Smart. A Mercedes és a Swatch óragyár közös vállalkozása nehezen hozta meg gyümölcsét, de a nyugat-európai nagyvárosokban mára népszerű lett a miniautó. Mivel főleg fiataloknak szánják, a karoszszériát borító műanyag elemek könnyen cserélhetők, így a tulajdonos rendszeresen megváltoztathatja autója színvilágát.
A Toyota is modelloffenzívát készít elő, kiteljesedik a Verso-család. Az Avensis Versóban heten ülhetnek három sorban, és még a csomagoknak is marad hely. A hátsó két sor ülései egyenként kivehetők.
A Porsche Hungária márkái a D pavilonban állítanak ki. A kompaktok között sportosra veszik a hangnemet, itt lesz az Octavia WRX (nemrég Kenyában szerezték meg az első dobogós helyezésüket a rali-világbajnokságon), a bivalyerős Leon Cupra és a Beetle RSi-t. A VW porondra állítja a háromliteres Lupót, amelynek fenntartása az extrém alacsony fogyasztás miatt olcsó, megvenni viszont nagyon drága. Öngól. Itt lesz a Passat W8-as motorral szerelt verziója. Azért W, mert a hengerek négy sorban helyezkednek el. A Skoda is erősít: legnagyobb, legkényelmesebb és legelegánsabb kocsijuk a Superb lesz. Az Audi az alumínium elegáns csillogására szavaz, és kiállítja az új A8 W12-t. Ez is W-motor, de ebben hengersoronként három dugattyú táncol.
A Volvo a dízelekre helyezi a hangsúlyt, ami érthető, hiszen a mai dízelek egyre jobbak és nagyon népszerűek. A D5-motor saját fejlesztés, és a 40-es sorozaton kívül hamarosan minden Volvóban kapható lesz.
Orbán Viktor: A magyar pártok egy része mindig külföldi zsoldban áll
