Pozitív hatású a státustörvény

A határon túli magyarok mintegy hatvan százaléka érzi úgy, hogy legalábbis néha hátrányos megkülönböztetés éri szülőföldjén, ebből tíz százalékuk pedig visszatérő és erős diszkriminációt jelzett – számolt be a Magyar Nemzetnek Gereben Ferenc művelődésszociológus, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanára az Erdélyben, a Felvidéken, a Vajdaságban és a Kárpátalján az utóbbi években végzett felméréséről. A szakértő szerint a státustörvény csökkentheti ezt a hátrányos helyzetet.

Gui Angéla
2001. 10. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vajdasági magyarok kétharmada élt meg már diszkriminatív helyzetet, derült ki a tavaly tavasszal reprezentatív mintán végzett felmérésből. A kárpátaljai magyarok hatvankét, a felvidékiek hatvan, míg az erdélyi magyarok ötvenhárom százaléka érezte úgy, hogy nemzetisége miatt hátrányokat szenvedett élete során, fejtette ki Gereben Ferenc. A szakértő szerint az átlagosan hatvan százalék körüli arány mindenképpen magasnak mondható. Megemlítendő még, hogy ez az érzés a szórványban és a tömbmagyar területeken egyaránt megtalálható. A munkanélküliek átlag feletti arányban panaszkodtak hátrányos megkülönböztetésre, ami azt valószínűsíti, hogy az álláshoz jutásban is szerepe lehet a nemzetiségnek, vagy legalábbis a megkérdezett kisebbségben élő magyarok ezt így érzik.
A makacsul érvényesülő hátrányos megkülönböztetés ugyanakkor növelheti az identifikálódás vágyát és szándékát. Ha az identitásköreimet megkérdőjelezik, ha az átlagosnál rosszabbak az esélyeim az előrejutásra, a társadalmi megbecsültségre, akkor jelentkezhet az azonosságtudat kiépítésének fokozott szükséglete, sőt esetenként az elittudat kialakulása is – emelte ki Gereben a diszkriminációra adott egyik tipikus válaszreakciót. A különböző identitástípusok közül, amelyeket a kutatás felállított, az erdélyi magyarokra egyébként a cselekvően vállalt identitás volt a legjellemzőbb. Megfigyelhető volt, hogy akiket visszatérően ért diszkrimináció, azok az átlagosnál nagyobb eséllyel sorolódtak be ebbe a kategóriába. Ez azt jelenti, hogy a magyarsághoz tartozás számukra küzdelem, helytállás, feladat, olyan érték, amelyet a hátrányos helyzet ellenére védeni, őrizni, ápolni kell, illetve az identitást át kell hagyományozni a következő generációkra. Sokkal kisebb volt azoknak az aránya, akik a maguk magyarságát teljesen negatívan, vagy reflektálatlanul, közömbösen élik meg, s azoké is, akik a „beleszületés” egyszerű tényével magyarázzák.
Ami a nemzeti önkép milyenségét illeti, a kilencvenes évek elején végzett vizsgálatok tanulsága szerint azokban a régiókban, ahol a kisebbségekre különösen erős nyomás nehezedett, a kollektív önkép az átlagosnál lényegesen pozitívabb volt, ahol pedig a kisebbségi viszonyok demokratikusan alakultak – Ausztria, Szlovénia –, az ott élő magyarok önképe sokkal kiegyensúlyozottabb volt, vagyis az önértéktudat mellett jól érzékelhető önkritikával is rendelkezett. Ismételten úgy tűnik tehát, hogy a reálisabb önszemlélet a demokrácia luxuscikke, míg a diszkrimináció ellen a nyomás alatt lévő csoportok kénytelenek megnövelt öntudattal védekezni. A művelődéskutató szerint a határon túli magyarság Trianon óta – az anyaországi pedig a Rákosi-diktatúra óta – kisebbrendűségi komplexussal küszködik. Ez többek között abban is megnyilvánul, hogy állandóan attól félünk – a dolgok igazságtartamától függetlenül –, ha ezt vagy azt mondjuk, illetve tesszük, akkor megsértjük a környező államok érzékenységét. Természetesen senkit nem szabad sértegetnünk, és ügyelnünk kell mások jogos érzékenységeire is, de ez nem lehet gátja annak, hogy amit az emberi és demokratikus jogok megkövetelnek a kisebbségekkel való bánásmódban, azt az anyaország és maguk a határon túli magyar kisebbségek ne követeljék meg az elszakított nemzetrészek számára – ecsetelte a szociológus. Hozzátette: a státustörvény éppen azt üzeni, hogy Magyarország felelősnek érzi magát a határon túli magyarok iránt. A határokon kívül rekedt magyarok nem tehetnek arról, hogy számos anyanyelven elérhető érvényesülési, tanulási stb. lehetőséget elveszítettek. Budapest pedig most nem tesz mást, mint ezeket a hátrányokat próbálja meg némileg kisebbíteni, például az anyanyelvi felsőoktatás lehetőségének gazdagításával – véli Gereben, aki a státustörvényt erkölcsileg, kulturálisan és politikailag is indokoltnak tartja. Mint mondta, meglehetősen furcsa a többség részéről az az érvelés, hogy a jogszabály rá vonatkozóan diszkriminatív. „Bocsánat, de abban a relációban, amelyben a kisebbség támogatást kap, a többség előnyt élvez. Csak arról van szó, hogy a törvény bevezetésével csökken valamelyest a többség előnye, hiszen a kisebbség már nem lesz annyira hátrányos helyzetben. Nem helyes úgy érvelni, hogy ha a domináns szerepből adódó előnyből valamit elveszítek, azáltal hátrányba kerülök. Aki így érvel, az – bármit állít – valójában mindenképpen uralkodni akar a kisebbségei felett, és nem egyenrangúként, demokratikusan együtt élni velük – hívta fel a figyelmet a szakértő.
Az ezredforduló táján végzett felmérések szerint egyébként a nemzeti önazonosság-tudat és
önkép valamivel tudatosabbá és pozitívabbá vált, miközben az identitástudat érzelmi elemei – a tevőlegesség javára – némileg visszaszorultak, s ez bizonyos értelemben az anyaország polgáraira is érvényes. (Igaz, csak részben: egy másik tendencia szerint ugyanis itthon nőtt a közöny és az ellenérzés az identitástudat problematikája iránt.) Vagyis a Kárpát-medence magyar népcsoportjai kezdenek magukra találni, és ha nem is ellentmondásoktól mentesen, de erősödött körükben a kultúrnemzeti összetartozás-tudat – fejezte be fejtegetését a Pázmány- egyetem tanára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.