Sportos, innovatív és meglepő

A Mazda RX–8 takarékos, rendkívül biztonságos és kényelmes autónak ígérkezik. Hogy emellett 280 lóereje és csalóka külseje szupersportkocsivá teszi, szinte mellékes. Vagy mégsem? A hírek szerint a Mazda nagyon sokat remél ettől az autótól – olyannyira, hogy a cég vezetőinek névjegykártyáját már az RX–8 képe díszíti.

Jávor József
2001. 10. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két éve, 1999 októberében mutatták be az RX–Evolv tanulmányautót, amelynek az RX–8 közvetlen leszármazottja, változó szelepvezérlésű Wankel-motorja pedig negyven év kutató- és fejlesztőmunkájának eddigi legédesebb gyümölcse. A forgótárcsás motorok alapelve, hogy furcsa, háromszög alakú dugattyúi a szokásos fel-le futkározás helyett, amint azt az elnevezés is jelzi, forgó mozgást végeznek. Ezáltal töredékére csökken a súrlódási energiaveszteség, azaz egy hagyományos Otto-motorhoz képest ugyanakkora lökettérfogatból jóval több hasznos teljesítményt lehet kipréselni. A koncepció másik előnye az építési elvből eredő rendkívül kis méret, aminek köszönhetően a motort a szokásosnál jelentősen hátrébb és lejjebb lehet beszerelni a motortérbe. Ez talán öncélúnak tűnhet, de ennek eredményeként nagyságrendekkel javulhat a jármű stabilitása, valamint hatalmas elülső biztonsági gyűrődőzóna kialakítását teszi lehetővé. A magas építésűnek a legnagyobb rosszindulattal sem mondható RX–8 alumínium gépházfedele és a motor legmagasabb pontja között még így is tíz centiméter hely van, vagyis – ha ez nem mondana ellent a józan észnek – még akár ennél is laposabbra lehet tervezni a jövő autóját.
Az RX–8 Renesis motorja, amellett, hogy megőrizte a Wankel-aggregátok pozitív tulajdonságait, markánsan szakít elődei hátrányaival. Az új motor 30 százalékkal könnyebb, mint a sikeres Mazda RX–7 azonos működési elvű erőműve, az átdolgozott égéstér révén pedig fogyasztása közel felére csökkent (ez a hihetetlenül jónak tűnő érték persze elsősorban azért lehetséges, mert a rendkívül magas, akár 9000/perc fordulatszámon működő forgódugattyús motorok eddig csillapíthatatlan étvágyukról voltak hírhedtek).
Na de talán elég is ennyi mára a tudomány és a technika világából – lássuk magát az autót! Az erősen döntött szélvédőtől kettős buborékot formázó tető vezet a Z alakban cikázó C oszlopig. Hiányzik viszont a hagyományos autóépítésben az ajtók rögzítését szolgáló B oszlop: az első és a hátsó ajtó az RX–8-on egymással szembe nyílik, mögöttük hatalmas egybefüggő tér tárul fel. A 19 colos kerekek szinte leesnek a karosszéria négy sarkáról – a végletekig kitolt futóműveknek köszönhetően a tengelytáv 2700 mm, ami nem hogy sportkocsinál, de felső kategóriás limuzinnál is elismerésre méltó érték. Az üléseken négy felnőtt fér el kényelmesen; régen egyes távol-keleti típusoknál ez alatt 170 centiméteres testmagasságot kellett érteni, de mára a japánok megtanulták az európai átlagméreteket.
Egy szó, mint száz: az RX–8 akkor is megállná a helyét, ha a futurisztikus designelemeket és a különleges hajtóművet elhagyva, egyszerű autóként valósulna meg. De ha már egyszer kifejlesztették ezt a mindennél szebben muzsikáló motort, ennél méltóbb helyre nem is kerülhetne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.