Száz új kék busz a BKV álma

Évente 3-4 milliárd forintot költ járműveinek felújítására a Budapesti Közlekedési (BKV) Rt., holott ennek a többszörösére lenne szükség. A társaságnak tavaly 14 milliárd forintos beruházási keretből kellett felújítania a járműveket, a garázsokat, a kocsiszíneket és a villamospályákat is. Idén 16-17 milliárd forint a beruházási keret, ám ebben benne van a hannoveri villamosok ára is. A tavaly év végi adatok szerint a teljes járműpark átlagéletkora megközelíti a húsz évet.

Gidró Kriszta
2001. 10. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Járműveink jelenlegi állapota életkoruknak és a beszerzéskori műszaki előírásoknak megfelel – jelentette ki lapunknak a közlekedési társaság műszaki főmérnöke. Tölgyesi Vilmos elmondta: tavaly év végén 3099 tömegközlekedési eszköze volt a BKV-nak.
Az 1406 busz átlagéletkora 10 év. A legidősebb jármű közel húszéves, a legfiatalabbat idén szerezte be a BKV, a 115 darab alacsony padlós buszok legrégibbje még kétéves sincs. A közlekedési társaság 14 éves időtartamra vásárolja a buszokat, s Tölgyesi Vilmos szerint az ideális az lenne, ha az átlagéletkoruk nem haladná meg ennek felét.
A hétéves átlag eléréséhez azonban évente száz új buszt kellene vásárolni. A BKV ugyanakkor tavaly egyáltalán nem vett újakat, és idén is csupán ötven alacsony padlós busz érkezett, így az átlagéletkor folyamatosan romlik.
A járművek felújítása során arra törekszenek, hogy a beszerzéskori állapotot állítsák vissza. Számos esetben azonban ennél többet tesznek: a 7-173-as vonalán járó buszok közül ötvennek új motort adtak, így azok a szigorúbb környezetvédelmi előírásoknak is megfelelnek.
Trolibuszt 1995-ben vásárolt utoljára a BKV, a 168 jármű átlagéletkora tizenhárom év. Ezen az arányon javít majd az a 15 új troli, amelyek közül kettő még az idén, a többi a következő év elején érkezik meg Budapestre. Az új kocsik a 70-es troli vonalán közlekednek majd.
A tavaly év végi adatok szerint a BKV-nak 801 villamosa volt, átlagéletkoruk 30 év. Ez a szám visszaesik majd, ha az adatok között megjelennek a 25 éves hannoveri villamosok, amelyekkel 40-50 éves szerelvényeket cserélnek le.
A város legfiatalabb villamosa egyébként 18 éves Tatra, amely például az 1-es villamos vonalán közlekedik. A legidősebbek azok az ötvenéves UV pótkocsik, amelyek egy részét a hannoveri villamosokkal cserélik le. Budapest legforgalmasabb villamosvonalán , a 4-6-oson 28-29 éves Ganz-szerelvények közlekednek. Ugyancsak javítanak majd az átlagéletkoron a nagykörútra érkező villamosok. Ezt a tendert nemrégiben írták ki, az első szerelvények 2003 végén érkeznek majd. A jelenlegi 4-6-os villamosokkal cserélik le az addig megmaradó UV kocsikat.
A következő öt évben a BKV nem tervezi új HÉV-szerelvények vásárlását. A jelenlegi kocsik ugyanis megfelelő állapotban vannak.
A 403 metrószerelvénynek – köztük a huszonhárom kisföldalattinak – 22 év az átlagéletkora. A legsürgetőbb fejlesztés a 2-es metró vonalának teljes felújítása és a járművek lecserélése lenne. Ez azonban több mint 20 milliárd forintba kerülne, és erre a BKV-nak most nincsen pénze. Az biztos, hogy a szerelvények felújításakor további tíz évvel meghosszabbítják az élettartamukat. Tölgyesi Vilmos elmondta: az alagutat szakaszosan újítják majd fel, mert a metró vonalát nem lehet lezárni.
A közlekedési társaság évente 3-4 milliárd forintot költ a járművek felújítására. Tölgyesi Vilmos szerint ennek többszörösére lenne szükség. A BKV hétéves járműgazdálkodással dolgozik, ugyanakkor évente vizsgálja meg, hogy milyen beszerzésre lenne szükség. Ha új járművek vásárlására nem telik, akkor a selejtezésre váró buszokat, villamosokat újra felújítják. – Az UV villamosok esetében például már tudható, hogy két év múlva lecserélik a szerelvényeket, így most csak annyira újítják fel azokat, hogy 2003 végéig biztosan megfeleljenek a követelményeknek – tudatta Tölgyesi Vilmos.
Több tízmillió forintot visznek el a BKV kasszájából a vandálok, ennyit költenek ugyanis a rongálások helyreállítására – mondta a főmérnök. A vandálok a város minden pontján „dolgoznak”, bár vannak olyan járatok, amelyeket gyakrabban rongálnak meg. Annyi pénze sajnos nincsen a társaságnak, hogy minden megkarcolt üveget kicseréljen, ráadásul másnapra ugyanúgy tönkreteszik az ablakokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.