Tíz kamionterminállal kívánják ellátni azt a raktárbázist, amelyik a XV. és a XVI. kerület határán, a Pálya utcai lakóteleppel szemben épül a svájci cég jóvoltából. A kamionok napi 24 órában szállíthatják majd áruikat a logisztikai központból Európa országai felé, nem kevés zaj- és levegőszennyezést okozva a közeli, kertváros jellegű lakóövezetben. Felkai Péterné, a lakóközösség egy részét képviselő ügyvéd, nyílt levélben törvénysértéssel és erkölcsi károkozással vádolta meg Szabó Lajos Mátyást, a XVI. kerület szocialista polgármesterét. Az ügyvédnő szerint a polgármester úgy adta beleegyezését az építkezéshez, hogy nem tájékoztatta a lakosságot. Miután a szomszédos XV. kerület jegyzője értesítést küldött az építési engedélyről az itteni illetékeseknek, a beruházásról a XVI. kerületi önkormányzatnak kellet volna informálnia az érintett polgárokat – húzta alá a jogi képviselő.
Több mint kétszáz lakó írta alá azt a levelet, amelyet eljuttattak az állampolgári jogok országgyűlési biztosának, hogy vizsgálja meg, kit terhel a felelősség a mulasztásokért. Felkainé állítja, hogy az építésügyi és a környezet általános védelméről szóló törvény is sérült, hiszen ezek a rendelkezések kötelezik a szomszédos önkormányzatokat az együttműködésére. A hatályos államigazgatási eljárásról szóló törvény alapján szerinte bármelyik önkormányzat eljárhatott volna az ügyben, mert a szabályozás ügyfélnek tekinti azokat, akiknek jogos érdekeit érinti az építkezés. Az útépítési hozzájárulást és az úthasználati engedélyt ennek ellenére úgy adták ki, hogy nem tájékoztatták a XVI. kerület lakóit. Ennek köszönhetően ma már csak azt kezdeményezheti a lakosság, hogy a logisztikai központ megközelítését egy másik úton engedélyezzék. A környezetvédelmi hatóságok egyelőre nem vizsgálták a levegővel kapcsolatos hatásokat, mert tavaly még nem lépett életbe az a kormányrendelet, amely környezeti hatásvizsgálatot ír elő az ilyen jellegű beruházásoknál.
Turi-Kovács Béla környezetvédelmi miniszter azonban egy interpellációra adott válaszában ígéretet tett arra, hogy a felügyelőséget utasítja egy új környezeti hatástanulmány elkészítésére még a használatbavételi engedély kiadása előtt. Ennek segítségével talán sikerül elérni a környék lakóinak, hogy a rákospalotai határút helyett a szolgalmi útként működő Késmárk utat vegyék igénybe a kamionok.
Céljaik elérése érdekében a Pálya utcai lakótelep lakói demonstrációt is terveznek. Amennyiben az érintettek a közeljövőben nem lépnek, utcai tüntetés várható a logisztikai központ környékén.
Hajdu László, a XV. kerület ugyancsak szocialista polgármestere szerint is csak a használatbavételi engedély kiadásához lehet újabb vizsgálatokat kérni. – A helyi önkormányzat jogszerűen járt el, amikor kiadta az építési engedélyt, amely ellen a közigazgatási hivatal és a környezetvédelmi felügyelőség sem emelt kifogást. Arról nem tehet a XV. kerület vezetése, hogy a szomszédos városrész lakóit nem tájékoztatták, és az engedély kiadása előtt nem adott be senki fellebbezést. A tulajdonost nem lehet arra kötelezni, hogy a XVI. kerület hozzájárulásával, jelentős befektetéssel megerősített közút helyett egy másikat használjon – vélekedett Hajdu. Hozzátette: minden feltételezés ellenére ma még a svájci cég sem tudja, hogy valójában mekkora forgalommal kell számolni a területen. A kamionokat egyébként is 3-4 óráig vámolják majd a logisztikai központban, ezért van szükség több terminálra.
– Ezerszer elmondtuk már a különböző fórumokon, hogy az önkormányzat nem tekinthető ügyfélnek ebben az ügyben, mert csak egy közút érintkezik a területtel – jelentette ki Szabó Lajos Mátyás, aki szerint ők a XVI. kerületi gazdasági bizottság döntése alapján adtak tulajdonosi hozzájárulást az út megerősítéséhez. Lakossági tiltakozásra azonban fellebbeztek, és megkeresték a beruházókat, a főváros, valamint a szomszédos kerület vezetőit. Ennek hatására tett ígéretet a főváros közlekedési ügyosztálya, hogy a határúton megpróbálják korlátozni a forgalmát azoknak a nagyméretű járműveknek, amelyek nem a raktárbázis felé tartanak. Az önkormányzat vállalta azt is, hogy saját költségen forgalomszámláló berendezéseket telepít az útra. A szombatra szervezett fórumon szemtől szembe találkozhatnak a beruházók és a környék lakói. Utóbbiak közül többen az egész másfél milliárd forintos raktárbázis „leradírozását” követelik, de van, aki már a kamionok útvonalának megváltoztatásának is örülne.
A nyílt munkaerőpiac szippantotta fel jelentős mértékben a közfoglalkoztatottakat
