Tiltakozás a kamiondübörgés ellen

Utcai demonstrációt terveznek a XVI. kerületi Pálya utcai lakótelepen élő emberek, mert a házaiktól harminc méterre, a szomszédos XV. kerületben épülő raktárbázison kamionterminálok létesítését is elhatározta a svájci tulajdonú Gondrad Invest Befektető Kft. Az érintett polgárok súlyos levegő- és zajszennyezéstől tartanak, ám a beruházáshoz szükséges engedélyeket kiadó önkormányzatok elhárítják magukról a felelősséget. Holnap délután lakossági fórumot tartanak a helyszínen, ahol a felháborodott polgárok a terület tulajdonosával is találkozhatnak.

2001. 10. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tíz kamionterminállal kívánják ellátni azt a raktárbázist, amelyik a XV. és a XVI. kerület határán, a Pálya utcai lakóteleppel szemben épül a svájci cég jóvoltából. A kamionok napi 24 órában szállíthatják majd áruikat a logisztikai központból Európa országai felé, nem kevés zaj- és levegőszennyezést okozva a közeli, kertváros jellegű lakóövezetben. Felkai Péterné, a lakóközösség egy részét képviselő ügyvéd, nyílt levélben törvénysértéssel és erkölcsi károkozással vádolta meg Szabó Lajos Mátyást, a XVI. kerület szocialista polgármesterét. Az ügyvédnő szerint a polgármester úgy adta beleegyezését az építkezéshez, hogy nem tájékoztatta a lakosságot. Miután a szomszédos XV. kerület jegyzője értesítést küldött az építési engedélyről az itteni illetékeseknek, a beruházásról a XVI. kerületi önkormányzatnak kellet volna informálnia az érintett polgárokat – húzta alá a jogi képviselő.
Több mint kétszáz lakó írta alá azt a levelet, amelyet eljuttattak az állampolgári jogok országgyűlési biztosának, hogy vizsgálja meg, kit terhel a felelősség a mulasztásokért. Felkainé állítja, hogy az építésügyi és a környezet általános védelméről szóló törvény is sérült, hiszen ezek a rendelkezések kötelezik a szomszédos önkormányzatokat az együttműködésére. A hatályos államigazgatási eljárásról szóló törvény alapján szerinte bármelyik önkormányzat eljárhatott volna az ügyben, mert a szabályozás ügyfélnek tekinti azokat, akiknek jogos érdekeit érinti az építkezés. Az útépítési hozzájárulást és az úthasználati engedélyt ennek ellenére úgy adták ki, hogy nem tájékoztatták a XVI. kerület lakóit. Ennek köszönhetően ma már csak azt kezdeményezheti a lakosság, hogy a logisztikai központ megközelítését egy másik úton engedélyezzék. A környezetvédelmi hatóságok egyelőre nem vizsgálták a levegővel kapcsolatos hatásokat, mert tavaly még nem lépett életbe az a kormányrendelet, amely környezeti hatásvizsgálatot ír elő az ilyen jellegű beruházásoknál.
Turi-Kovács Béla környezetvédelmi miniszter azonban egy interpellációra adott válaszában ígéretet tett arra, hogy a felügyelőséget utasítja egy új környezeti hatástanulmány elkészítésére még a használatbavételi engedély kiadása előtt. Ennek segítségével talán sikerül elérni a környék lakóinak, hogy a rákospalotai határút helyett a szolgalmi útként működő Késmárk utat vegyék igénybe a kamionok.
Céljaik elérése érdekében a Pálya utcai lakótelep lakói demonstrációt is terveznek. Amennyiben az érintettek a közeljövőben nem lépnek, utcai tüntetés várható a logisztikai központ környékén.
Hajdu László, a XV. kerület ugyancsak szocialista polgármestere szerint is csak a használatbavételi engedély kiadásához lehet újabb vizsgálatokat kérni. – A helyi önkormányzat jogszerűen járt el, amikor kiadta az építési engedélyt, amely ellen a közigazgatási hivatal és a környezetvédelmi felügyelőség sem emelt kifogást. Arról nem tehet a XV. kerület vezetése, hogy a szomszédos városrész lakóit nem tájékoztatták, és az engedély kiadása előtt nem adott be senki fellebbezést. A tulajdonost nem lehet arra kötelezni, hogy a XVI. kerület hozzájárulásával, jelentős befektetéssel megerősített közút helyett egy másikat használjon – vélekedett Hajdu. Hozzátette: minden feltételezés ellenére ma még a svájci cég sem tudja, hogy valójában mekkora forgalommal kell számolni a területen. A kamionokat egyébként is 3-4 óráig vámolják majd a logisztikai központban, ezért van szükség több terminálra.
– Ezerszer elmondtuk már a különböző fórumokon, hogy az önkormányzat nem tekinthető ügyfélnek ebben az ügyben, mert csak egy közút érintkezik a területtel – jelentette ki Szabó Lajos Mátyás, aki szerint ők a XVI. kerületi gazdasági bizottság döntése alapján adtak tulajdonosi hozzájárulást az út megerősítéséhez. Lakossági tiltakozásra azonban fellebbeztek, és megkeresték a beruházókat, a főváros, valamint a szomszédos kerület vezetőit. Ennek hatására tett ígéretet a főváros közlekedési ügyosztálya, hogy a határúton megpróbálják korlátozni a forgalmát azoknak a nagyméretű járműveknek, amelyek nem a raktárbázis felé tartanak. Az önkormányzat vállalta azt is, hogy saját költségen forgalomszámláló berendezéseket telepít az útra. A szombatra szervezett fórumon szemtől szembe találkozhatnak a beruházók és a környék lakói. Utóbbiak közül többen az egész másfél milliárd forintos raktárbázis „leradírozását” követelik, de van, aki már a kamionok útvonalának megváltoztatásának is örülne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.