Versenyöszvér nemes családfával

Nem nyugszik a Lexus: a fémtetős cabriolet mellett egy felemás szerzetet is csatába küldött az európai prémiumszegmensben. Az IS300 SportCross egyszerre praktikus ötajtós, vehemens sportkocsi és elegáns luxusautó.

Hajdu Imre
2001. 10. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Anagy sikerű IS200 szedán utódja, a megnövelt lökettérfogatú, szintén idén debütáló IS300 alapjaira épített ötajtós teljesen új irányvonalat képvisel a Lexus kínálatában, de a gyár szerint világszinten is.
Az új koncepciót SportCross-nak, azaz sportos hibridnek nevezték el. A hibrid kifejezés itt nem a hajtásláncra vonatkozik: bár a Lexus anyacége (a Toyota) úttörő szerepet játszik a vegyes üzemű autók fejlesztése és gyártása terén, a SportCrosst az IS300 soros hathengerese hajtja. Maradt a 210 lóerő és az ekkora benzines szívómotorhoz képest nem túl magasan, 3800/perc fordulaton ébredő 289 Nm nyomaték, megváltoztak viszont a karosszéria paraméterei. Közel tíz centivel hoszszabb lett az autó, a betoldás nagy része a hátsó tengely mögé esik. Változatlan a tengelytáv, keskenyebbre vették viszont a hátsó nyomtávot. A padlólemez átszabásának oka – és vele együtt az újnak mondott koncepció – azonnal nyilvánvalóvá válik, ahogy megpillantjuk az autót.
Az IS300 SportCross személyében ugyanis a Lexus megalkotta első kombiját. Illetve kombi-kupéját. Pontosabban ferde hátú... Szóval, miről van itt szó? Az enyhén süllyedő tetővonal és a lapos hátsó ablak a német lifestyle-kombikra emlékeztet, a hátsó ajtó mögötti apró ablak a Subaru Impreza alig-kombiját idézi, a C oszlopnál élesen felívelő övvonal és a meredeken előre döntött oszlopok pedig az egykori – és igen ritka – angol luxusautókkal, a leginkább golftáskák vagy kisebbfajta vadásztrófeák szállítására alkalmas, Aston Martinokból és hasonlóan patinás sport-túraautókból átszabott háromajtósokkal rokonítja.
Egyébként minden bizonnyal ez utóbbi párhuzam mozgatta meg leginkább a tervezőgárda fantáziáját. Kissé túlzásnak tűnik hát az állítás, miszerint a SportCross új osztályt hozott létre, az viszont bizonyos, hogy közvetlen vetélytársat hetedhét határon sem talál. A csomagtér alaphelyzetben jóval kisebb, mint a szedáné, plafonig pakolva azonban 2,5 százalékkal meghaladja annak 400 literét, sőt, a tökéletesen sík, bár keréktornyok által szűkített padlót felhajtva további rakodóhelyet is találunk. A hátsó ülések természetesen osztottan padlósíkba dönthetők, az utasülés pedig szintén vízszintesig előre hajtható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.