Vízi szállítás – papíron

Több mint hétmilliárd forintot „futtattak” át három magáncégen a Dunaferr korábbi menedzsmentje által létrehozott, és a Dunaferr többségi tulajdonában álló Portolan Kft. vezetői, s ennek révén jelentős mértékben megkárosították az anyacéget, azon keresztül a tulajdonos államot – jelentette be tegnap Márton Attila, a Dunaferr-albizottság elnöke. Az általa vázolt forgatókönyv kivonatosan a következő: a Dunaferr korábbi menedzsmentje olyan magáncégeknek játszott át busás megbízásokat, amelyekben ők maguk voltak a tulajdonosok.

Hunyor Erna
2001. 10. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Dunaferr teljes szállítmányozási tevékenységét 1992-ig az acélipari vállalat teljes tulajdonában lévő Dunaferr Kereskedőház Kft. végezte. Júniusban azonban a Dunaferr vezetőinek közreműködésével megalakult a Dunaferr Portolan Kft., amelybe tulajdonosként beszállt az alig néhány nappal korábban alapított Plimsoll Szolgáltató Bt. is. Előbb 14, majd 1999-ben 35 százalékos részt szerzett – áron alul – a bt. a Portolanban. Márton Attila szavai szerint a Plimsoll Bt. tulajdonosai és a Portolan Kft. menedzsmentje között „jelentős átfedések” voltak.
Az első lépcsőfok
A Portolan Kft. alapításakor a tulajdonosok megállapodtak abban, hogy a Kereskedőház Kft. teljes szállítmányozási tevékenységét és szakembereit átengedik a Portolannak. Az alapítók vállalták továbbá, hogy valamennyi szállítmányozási feladattal a Portolanhoz fordulnak. Ez azt jelenti, hogy a Portolan Kft. egyedüli szállítmányozási alvállalkozójává vált a Dunaferr Kereskedőháznak. A részben magántulajdonban lévő Portolan és a Dunaferr tulajdonában lévő Kereskedőház Kft. képviseletét ugyanaz a személy, Kocsa László, a Dunaferr Rt. kereskedelmi vezérigazgató-helyettese, a Dunaferr vagyonkezelésével megbízott Acél XXI Kft. tagja látta el.
A folyamatos megrendelések révén a Portolan árbevétele rohamosan emelkedett, és évente – irreálisan magas – 75–300 százalékos tőkearányos osztalékot fizetett tulajdonosainak, köztük a magántulajdonban lévő Plimsoll Bt.-nek is. Márton Attila szavai szerint 1997 és 2000 között a Portolan Kft. a Plimsoll Bt.-nek 135 millió forint osztalékot fizetett ki. A Dunaferr ügyeit vizsgáló albizottság elnöke szerint semmiféle üzleti racionalitás nem indokolta, hogy az „alig pár napos” Plimsollt bevonják a Portolan Kft.-be. A szállítmányozási tevékenységet korábban végző Dunaferr Kereskedőház Kft. ezzel olyan alvállalkozót „kapott”, amelynek át kellett engednie szállítmányozási megrendeléseit és a tevékenységet végző alkalmazottait – állítja Márton Attila.
A második lépcsőfok
A Portolan Kft. 1993 óta minden évben szerződést kötött a Maharttal a magyar kikötőkből a Dunán elszállítandó áruk fuvarozására. Így történt ez az 1999-es évre vonatkozóan is, azzal a különbséggel, hogy 1999 januárjában a Portolan Kft. és saját résztulajdonosa, a Plimsoll Bt. között is létrejött egy szerződés ugyanerre a tevékenységre. Ezzel a korábban közvetlenül a Portolan és a Mahart között folytatott üzletmenetbe egy olyan alvállalkozó ékelődött be, amely a Portolanban vezető tisztséget betöltő magánszemélyek tulajdonában volt – áll abban a jelentésben, amit tegnap hozott nyilvánosságra a vizsgálóbizottság elnöke.
A Portolan Kft. tehát, mint a Dunaferr Kereskedőház Kft. alvállalkozója, egy újabb alvállalkozónak, a már tisztán magántulajdonban lévő Plimsoll Bt.-nek adta tovább a megbízást.
Márton Attila szerint az eddig átvizsgált iratanyagból az derült ki számára, hogy a megállapodás ellenére a tényleges ügyintézés továbbra is a Portolan és a Mahart között zajlott, a Plimsoll Bt.-n csak átcsorgatták a pénzt a megrendelők, s a betéti társaság a gyakorlatban nem vett részt a szállítmányozási tevékenységben. A dokumentumok ugyanakkor arról tanúskodnak, hogy a Plimsoll Bt. a Maharttól kapott számlákat ügynöki díjjal megemelt áron számlázta tovább a Portolannak – állítja Márton Attila. Azt mondta: a Portolan hasonlóképpen számlázott tovább a Dunaferr teljes tulajdonában álló Kereskedőház Kft.-nek.
A tálcán kínált megbízások eredményeként a Plimsoll Bt. tevékenysége rövid idő alatt óriási sikereket mutatott: az 1998-as, százmillió forintot alig meghaladó árbevétele 1999-ben már csaknem egymilliárd forintra, azaz a tízszeresére ugrott úgy, hogy ez az árbevétel szinte teljes egészében a Portolan megrendeléseiből származott.
A harmadik lépcsőfok
A Portolan Kft. évről évre több milliárd forint értékű forgalmat bonyolított le a Maharttal, amely Magyarország folyami hajózásában domináns részesedéssel bír. E forgalom ugyanakkor 1998 óta drasztikusan visszaesett, míg a visszaeséssel szinte azonos mértékben megnőtt egy újabb, magántulajdonban lévő alvállalkozón, a Coriolis Kft.-n keresztül végzett folyami szállítmányozási tevékenység – derül ki a nyilvánosságra bocsátott vizsgálati ismertetőből.
A Coriolis Kft. hárommillió forintos törzstőkével alakult 1991-ben. Ügyvezetői között megtalálhatók a Plimsoll Bt.-ben is tulajdonos magánszemélyek. Az előző példához hasonlóan, a Coriolis „beékelődött” a Portolan és a Mahart közötti üzletmenetbe, és jelentős megrendeléseket kapott a Portolan Kft.-től. Márton Attila a szerződésekre, a számlákra és „egyéb dokumentumokra” hivatkozva arra következtet, hogy a tényleges ügyintézés továbbra is a Portolan és a Mahart között zajlott, a Coriolis érdemi tevékenységet nem végzett, mint ahogy a Plimsoll sem. Gyakorlatilag csak a pénzt „ömlesztették” át rajta úgy, hogy a Coriolis a Maharttól kapott számlákat ügynöki díjjal megemelt áron számlázta tovább a Portolan Kft.-nek, az pedig hasonlóképpen a Dunaferr Kereskedőház Kft.-nek, kísértetiesen hasonló módon, mint ahogyan a Plimsoll is tette. A Coriolis tevékenysége, tekintettel arra, hogy nem igazán különbözött a Plimsoll Bt.-étől, épp olyan gyümölcsöző volt, mint a betéti társaságé.
A Coriolis 1998-as nettó árbevételét egy év alatt meghússzorozta, 2001-re pedig több mint harmincszorosára emelte. 1999-ben és 2000-ben a Coriolis forgalmát szinte teljes egészében a Portolan megrendelései biztosították, amelyekből a magáncég komoly nyereségre tett szert, és a befektetett tőkének majd tizenhétszeresét fizette ki osztalékban a tulajdonosainak.
A Coriolis szárnyalása a Portolan mélyrepülését eredményezte. Márton Attila közlése szerint a Portolan és a Mahart közötti közvetlen üzletmenet drasztikusan, 18 százalékkal visszaesett 1998 és 2000 között, míg ugyanezen időszak alatt a Portolan Coriolis közötti forgalom a 150-szeresére ugrott.
A mesterfok
Az újabb magáncég bevonása a szállítmányozási üzletágba már rutinmunka lehetett a Dunaferr-menedzsmentnek. 1999-ben hasonló módon vonták be az üzletbe az Intercisa Kft.-t, amelynek tagjai között a többi résztvevő cégből már jól ismert magánszemélyek találhatók. A Portolan és az Intercisa Kft. között 1999-ben létrejött szerződés olyan áruk hegymeneti hajózására adott megbízásokat, amelyek a Portolan és a Mahart között létrejött szerződés hatálya alá tartoztak. A Portolan az Intercisa Kft. meghatározó megrendelőjévé vált. Az Intercisa 1999. évi árbevétele 12 millió forint, a kifizetett osztaléka pedig majdnem elérte a kétmillió forintot. A magáncég forgalma a tavalyi évben 26,4 millió forintra ugrott.
Márton Attila szerint a vizsgálati anyagból megállapítható, hogy a Portolan Kft. menedzsmentje a Dunaferr Rt. előző vezetésének tudtával és beleegyezésével 1992-től – de mindenekelőtt az Acél XXI Kft.-vel kötött vagyonkezelői szerződés időszaka alatt – súlyosan megkárosította a Dunaferrben és annak leányvállalataiban meglévő állami vagyont.
***
A MAHART EXVEZÉRE IS ÉRDEKELT VOLT AZ ÜGYBEN. A cégkivonatok szerint a Dunaferr folyami szállítási ügyleteiben részt vevő cégek közül egyben, a Plimsoll Bt.-ben tulajdonos beltagként, valamint ügyvezetőként szerepelt Szalma Botond, a Mahart Rt. idén márciusban menesztett vezérigazgatója. Szalma Botond testvére, Szalma Béla pedig az Intercisa Kft. tagja, ügyvezetője.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.