A hír meglepő, de nem Kacsa

Egy, a nyár elején felröppent hírt kommentálva a Citroën vezetői kijelentették: a gyár nem kíván sportos haszongépjárműveket építeni. Aztán három hónappal később bemutatták a C-Crosser tanulmányautót – nyilván arra az esetre, ha az igazgatóság mégis meggondolná magát.

Hajdu Imre
2001. 11. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, néhány szürke év után a Citroën visszatér az autóipar nagy álmodójának szerepkörébe: bemutatták a kevéssé franciás C-Crosser névre keresztelt egyterű-koncepciót, amely a variálhatóság merőben új dimenzióit villantja fel.
Kezdjük az üvegpanelekből álló tetőszerkezettel, amely a csomagtér ajtajával egyetemben egy gombnyomásra eltüntethető a padlóban. Ezzel az alaphelyzetben hatszemélyes járműből háromüléses pick-up varázsolható. Ha nehéz tárgyakat kell pakolni, tíz centiméterrel lejjebb engedhetjük a csomagtérküszöböt, ha pedig az utasok a természetbe kívánkoznak, akár hat centivel megnövelhetik az autó hasmagasságát, hála a gyár védjegyének számító hidropneumatikus felfüggesztés legújabb generációjának, a különlegesen hosszú rugóutat biztosító Hydractive 3 rendszernek.
A négykerék-hajtású C-Crosser azonban nemcsak a vadonban mozog otthonosan, hanem Angliában, Ausztráliában vagy Japánban is – azaz a bal oldali közlekedés országaiban. A kormánymű elektromos impulzusokon keresztül irányítja mind a négy kereket, ráadásul minden kezelőszerv – beleértve a gázt és a féket is – ezen a repülőgépek stílusát idéző ökörszarvkormányon található, ezért az a három első ülés bármelyikéhez odacsúsztatható. Ilyenkor a belső visszapillantó tükör, illetve az információs-szórakoztató központ hatalmas LCD-képernyője is az igényeknek megfelelően tologatható jobbra-balra.
A rendszer számos járulékos előnnyel is szolgál. Az elektronikus vezérlésnek köszönhetően az autó egészen apró mozdulatokkal irányítható (a kormány ütközéstől ütközésig mindössze kétharmadnyit fordul, szemben a szokásosnak mondható három fordulattal), a kézi vezérlés a gyár szerint lerövidíti a vezető reakcióidejét, a pedálok és a kormányoszlop hiánya pedig csökkenti a sérülések veszélyét egy esetleges ütközés során. Sajnos éppen a kormány és a kerekek közötti közvetlen összeköttetés hiánya kárhoztatja örök tanulmánylétre a
C-Crossert, hiszen a jelenleg érvényes előírások ragaszkodnak a mechanikus kapcsolathoz. A Citroën tehát már megint megelőzte korát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.