Bevándorló Amerikából

Úgy tűnik, az egykor konzervatívnak tartott nagyautók állnak a legújabb designforradalom élén. A Cadillac CTS közvetlenül a gyár futurisztikus tanulmányaiból merítette különleges stílusát. Nem biztos, hogy a masszív, szögletes forma osztatlan tetszést arat, hétköznapinak azonban semmiképp sem nevezhető.

Nagy Károly
2001. 11. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy kis extravaganciáért soha nem ment a szomszédba a Cadillac, de a CTS minden eddigi megoldásán túltesz. A függőlegesen elhelyezett, különleges lencsét alkalmazó reflektorok, a középen elkeskenyedő lökhárítók vagy az emelkedő övvonal alá nyúló üvegfelületek egyedi arculatot adnak a luxusautónak. Ez utóbbi stílusjegyek még hangsúlyosabbá teszik az ötüléses luxusszedán hatalmas, közel 2,9 méteres tengelytávját.
Bár a Cadillac nem titkoltan európai babérokra pályázik a CTS-szel, egy ötméteres amerikai limuzinnál szóba sem jöhet holmi soros motor vagy elsőkerék-hajtás. A CTS kisebbik erőműve 2,6 literes V6-os, amely 185 lóerőt teljesít, míg a csúcsmodell orrában a gyár 218 lóerős, 3,2 literes hathengerese dohog. Menettulajdonságaik meggyőzőek, és ami még ennél is fontosabb, fogyasztásuk viszonylag alacsony (a nagyobbik motor automatikus váltóhoz kapcsolva 11,2 liter benzint igényel száz kilométeren), károsanyag-kibocsátásuk pedig megfelel a szigorú Euro3-as szabványnak. Az alumínium hengerfejjel szerelt V motorok ezeket a kedvező értékeket nem utolsósorban a kipufogógáz visszaforgatásnak, illetve az elektronikus gázadagolásnak köszönhetik.
Az európai piac igényei indokolták a különös gonddal kialakított, a Nürnburgringen tesztelt, alumíniumelemeket is tartalmazó futóművet, valamint a manuális sebességváltó bevezetését – erre a Cadillacnél majd húsz éve nem volt példa. A kézi kapcsolású váltóművet a német Getrag fejlesztette ki a CTS számára. Mindazonáltal a Caddy bizonyára sokaknak automatával lesz az igazi. A limuzin a General Motors vadonatúj ötfokozatú egységét kapta meg, amely olyan különleges megoldásokkal szolgál, mint a viszszakapcsoláskor jelentkező, sportos jelleget adó motorfék, vagy a rögzített áttétel alkalmazása alacsony sebességtartományban, amivel elkerülhető az automatika idegesítő fel-le kapcsolgatása.
Ha a CTS műszakilag Európához igazodik is, utastere ízig-vérig amerikai. A középkonzol szélirányba állított vitorlaként fordul-feszül a vezető felé. A biztonsági és kényelmi felszereltség hiánytalan, az alapáron kínált kétzónás klímaberendezés beállításait magasabb felszereltségi szinteken személyre szabva, az üléshelyzettel és a rádióállomásokkal együtt eltárolhatjuk, a csúcsváltozat fényét pedig exkluzív Bose audiorendszer és valódi fabetétek emelik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.