Csak városlakóknak

Az autógyárak rendszerint elegáns sportkocsikba vagy hatalmas luxusautókba ágyazva mutatják be legújabb technológiai fejlesztéseiket. Ehhez képest az előremutató megoldásokkal telezsúfolt Ford Fusion egy minden sallangtól mentes, helyes városi autócska.

Hajdu Imre
2001. 11. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki már próbálta, tudja: a városi közlekedés nem gyerekjáték. Szüntelen küzdelem a parkolóhelyekért, intenzív gyorsítások és lassítások, folyton változó csomag- és utastérigény – és a végcél, hogy karcolások és koccanások nélkül kerüljünk ki belőle. Ebben a korántsem ideális helyzetben a Ford véleménye szerint egy olyan autóra van szükség, amely egyesíti a hagyományos kisautók kompakt méreteit és könnyű manőverezhetőségét, az egyterűek variálhatóságát és a könnyű terepjárók tekintélyét, valamint biztonságérzetét. Ezért kapta a gyár kifejezetten városlakók számára kifejlesztett tanulmányautója a Fusion nevet.
A szerény méretű, magas építésű jármű arculatát hátul a Fiesta-rokon helyzetjelzők, elől a Hella által kifejlesztett bi-xenon fényszórók határozzák meg. A koncepció legfontosabb alkotórésze a kis lökettérfogatú közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős benzinmotor. A mindössze 1,1 literes, változó szelepvezérlésű erőmű maximális teljesítménye 110 lóerő, ám a városi forgalomban ennél nagyobb hasznát vesszük a 160 Nm forgatónyomatéknak, ami a teljes alacsony és közepes fordulatszám-tartományban a vezető rendelkezésére áll. Ezáltal az apró háromhengeres egy 1,8-as benzines motor robbanékonyságát kínálja, nagyságrendekkel – európai vegyes ciklus szerint 15, városban akár 21 százalékkal – szerényebb fogyasztás mellett.
A Fusion filozófiájának másik alappillére az elektronikus vezérlésű váltómű, amely a kézi és automatikus váltók előnyeit ötvözi. A tengelykapcsoló oldását, valamint a megfelelő sebességfokozat kapcsolását villanymotorok végzik, így az EST mintegy öt százalékkal takarékosabb üzemű, mint a hagyományos automatikus nyomatékváltók. A fokozatváltásra a sofőr adja ki a parancsot, magát a váltást azonban a központi vezérlőegység szabályozza a pillanatnyi terhelés és sebesség függvényében.
A folyamatos haladáshoz persze mindez kevés, ha minden utcasarkon elakadunk a dugókban. Ezért a Fusion navigációs rendszere a forgalom minden változására figyelmezteti utasait, jelzi a szabad parkolóhelyeket, sőt, akár arra is képes, hogy a célhoz közeledve előre lefoglaljon egyet a Fusion számára. És míg a vezető a forgalommal küzd, a hátsó ülésen utazók az elülső fejtámlákba épített, nagy felbontású képernyőkön keresztül internetezhetnek, televíziót, DVD-t nézhetnek vagy éppen videojátékokkal múlathatják az időt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.