Debrecen fogadja a gépeket

Budapest után Sármellékhez hasonlóan a debreceni repülőtér is határátkelőhelyként üzemel, reggel nyolc órától este hatig folyamatosan fogadhatják a gépeket. Ez év májusától a repülőtér forgalma megduplázódott, de a vezetőség ennek többszörösére számít, hiszen a fejlesztések nagyobb számú érdeklődőt vonzanának. A terület környezetvédelmi kártalanítását 2005. január elsejére kell befejezniük.

Tar Zsuzsanna
2001. 11. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A repülőtér időszaki határnyitással rendelkezik – közölte Jenei Zoltán, a Debrecen Airport Kft. ügyvezetője. Mint mondta, a határőrök azonnal el tudják végezni az útlevél kezelését, ezért a repülőgépeknek nem kell 72 órával a leszállás előtt jelezniük érkezésüket, mint ez év májusa előtt. A város központjától mindössze nyolc kilométerre lévő, 2500 méter hosszú, 40 méter széles kifutópálya – egy kivételével – a légi közlekedésben használt valamennyi géptípus fogadására alkalmas. A reptéren a gépek kiszolgálásához és a reptér üzemeltetéséhez szükséges valamennyi technikai eszköz és berendezés, valamint a nemzetközi utasforgalom lebonyolításához szükséges fogadóépület is megtalálható.
A repülőtéren azonban további beruházásokra van szükség. A schengeni előírásoknak megfelelően át kell alakítani az utasforgalmi épületet, ki kell építeni továbbá azt a műszaki hátteret, amely bonyolult időjárási viszonyok között is biztosítja a repülőgépek fel- és leszállását. Az erre vonatkozó 27 millió forint értékű megvalósíthatósági tanulmányt a város a bajor kormánnyal közösen készítette el ez év áprilisában. A fejlesztés nyomán a tervek szerint lehetőség lesz arra, hogy a Malév kitérő repülőtérként nem a Bécs melletti schwechati, hanem a debreceni repülőteret is használja majd. Ez év elejétől a repülőtér forgalma megduplázódott, de Jenei ennek a többszörösére is számít ezután, hiszen a fejlesztések következtében a szolgáltatások nagyobb számú érdeklődőt vonzanának. A tervek szerint teljes körűvé kellene tenni a földi ellátórendszert, valamint a navigációs berendezések kiépítését, ugyanakkor szükséges az üzemanyag-ellátó rendszert, a beléptető rendszert, s a biztonságos őrzés-védelmet is fejleszteni. A célok között szerepel egy nemzetközi vásár- és kereskedelmi centrum, logisztikai központ és szálloda kialakítása a repülőtér szomszédságában található fejlesztési területen.
Jelenleg folyik a debreceni repülőtér fejlesztési ütemének a meghatározása. A város egyébként eddig mintegy 2,6 milliárd forintot fordított a repülőtér kialakítására és üzemeltetésére. Ebből az öszszegből több tízmillió forintot kellett fordítani a terület környezetvédelmi kárelhárítására, ahol korábban orosz katonai bázis volt.

Debrecenben 1926-ban jelölte ki a Miniszteri Légügyi Figyelő azt a területet, amelyen katonai repülőtér létesült. Ettől kezdve hol katonai, hol polgári célú repülőtérként működik. 1991 májusában a szovjet csapatok elhagyták a repülőteret, az ingatlant a Honvédelmi Minisztérium vette át, majd mint állami tulajdon a Zárolt Állami Vagyont Kezelő és Hasznosító Intézményhez került. Debrecen városa, felismerve a régió érdekeit, 1991. augusztus 16-tól polgári repülőtérként működteti, 1994. május 11-én pedig megvásárolta a repülőteret, amely 1997. július 4-től az Airport Debrecen Kft. üzemeltetési szerződése alapján biztosítja a légi forgalmat. A működtetéssel kapcsolatos költségeket a város fizeti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.