Az fb kezdeményezésére ismeretlen tettes ellen büntetőeljárás indulhat annak a szerződésmódosításnak az ügyében, amely az Acélművek Kft.-t előnytelen helyzetbe hozta a Mészkő és Dolomit Kft.-vel szemben.
A tulajdonos Dunaferr Rt. felkérésére az fb az 1996. január 1. és 2001. május 31. közötti időszakról készített célvizsgálatot mészkő- és dolomitbeszállításaival kapcsolatban. A szerződések vizsgálata számos szabálytalanságot tárt fel. E szerint már az 1996-ban a Mészkő és Dolomit Kft.-vel megkötött szerződésben megjelent az anyag és a szállítás költségein felül egy olyan, teljesen indokolatlan, „expedíciós díjként” meghatározott tétel, amelynek következtében az Acélművek Kft.-nél 1996–2001 között összesen 270 millió forintos költségtöbblet jelentkezett. Az ügyvezetőnek az 1996-ban a Mészkő és Dolomit Kft.-vel kötött szerződés esetében, az akkor hatályos társasági törvény értelmében – alapítói döntés nélkül – nem lett volna joga olyan szerződést kötni, amelynek értéke az Acélművek Kft. törzstőkéjének egynegyedét meghaladja. Lapunk információja szerint az ügyben már feljelentést tettek a rendőrségnél és az adórendőrségnél is.
Korábban nagy visszhangot váltott ki a Dunaferr Rt. mészkő- és dolomitbeszállítási ügye. Mint ismert, két főbeszállítóval dolgozott a Dunaferr. Az egyik a Mészkő és Dolomit Kft., amelynek Zarándok János a tulajdonosa, a másik pedig a Dolomit Kft., amely a miniszterelnök édesapja, Orbán Győző többségi tulajdonában van. Mindkét cég dolomitbeszállításra szerződött a Dunaferr Acélművek Kft.-vel. Kezdetben az Acélművek Kft. – azóta már leváltott – ügyvezető igazgatója, Szabó József azt állította, hogy idén lejárt a Mészkő és Dolomit Kft. beszállítói szerződése, és a cég többszöri megkeresésre sem reagált. Az ezután kiírt tenderre pedig a Dolomit Kft. tette a legjobb ajánlatot, és ezt Szabó kész akár dokumentumokkal is igazolni. Ekkor megszólalt Zarándok János is, aki azt állította, hogy a beszállítói szerződése nem járt le, majd előkerült egy szerződés, amely ezt támasztotta alá.
Adódott a kérdés: létezik-e valójában ez a szerződés? Ha igen, hogyan tűnhetett el az Acélművek Kft.-nél? Esetleg nem színlelt szerződésről van szó? Mindezt hivatott tisztázni az a vizsgálat, amelyet a tulajdonos Dunaferr Rt. rendelt el, s egyben felkérte az Acélművek Kft. felügyelőbizottságát (fb), hogy folytasson vizsgálatot. Az fb augusztus–szeptember hónapban folytatott célvizsgálatot a társaság 1996. január 1.–2001. május 31. közötti mészkő- és dolomitbeszállításaival kapcsolatban, amelyről jelentést készített.
A vizsgálat megállapította, hogy az Acélművek Kft. mészkő és dolomit szállítására alapvetően az 1996. január 11-én a Zarándok János vezette Mészkő és Dolomit Kft.-vel aláírt szállítási szerződésben állapodott meg először 200 ezer tonna mészkő és 100 ezer tonna dolomit beszerzéséről. A jelentés szerint ezekre a beszerzésekre vonatkozóan semmiféle dokumentum nem volt található.
Az évről évre megújított szerződések vizsgálata számos szabálytalanságot tárt fel. Már az 1996-ban a Mészkő és Dolomit Kft.-vel megkötött szerződésben megjelent az anyag és a szállítás költségein felül egy olyan, teljesen indokolatlan, „expedíciós díjként” meghatározott tétel, amelynek következtében az Acélművek Kft.-nél 1996–2001 között összesen 270 millió forintos költségtöbblet jelentkezett. A vizsgálat eredménye szerint az Acélművek Kft. ügyvezetése megsértette a Dunaferr-társaságoknál érvényben lévő szerződéskötési szabályokat. Az ügyvezetőnek az 1996-ban a Mészkő és Dolomit Kf.-vel kötött szerződés esetében, az akkor hatályos társasági törvény értelmében – alapítói döntés nélkül – nem lett volna joga olyan szerződést kötni, amelynek értéke az Acélművek Kft. törzstőkéjének egynegyedét meghaladja. Az alapítói döntés hiányzik a 12-es számú szerződésmódosítás esetében is.
Tavaly januárban az Acélművek Kft. és a Zarándok János vezette Mészkő és Dolomit Kft. között egy gyökeresen új megállapodás született, amelynek értelmében az Acélművek Kft. tíz évre elkötelezte magát Zarándok János cégének évi közel 1,2 milliárd forint értékű mészkő- és dolomitmegrendelésre. A Dunaferr számára rendkívül előnytelen megállapodás egyik pontja értelmében az Acélművek Kft. hatmilliárd forint értékű kötbér kifizetésére kötelezte magát arra az esetre, ha a szerződést felbontaná, vagy ha a szerződésben rögzített mennyiséget 15 százalékot meghaladó mértékben csökkentené.
Az fb jelentése megállapítja, hogy a szerződés „ijesztő, és gazdálkodószervezetek között teljességgel szokatlan mértékű” kötbér-fenyegetettségnek tette ki az Acélművek Kft.-t. Az fb a 12-es számú szerződésmódosítást az Acélművek Kft. irattárában nem találta, az onnan ismeretlen körülmények között eltűnt. A dokumentum közjegyző által hitelesített másolatát Zarándok János bocsátotta a Dunaferr Rt. rendelkezésére, melyen az Acélművek ügyvezetője két helyettesének aláírása szerepel, akik cáfolják, hogy ilyen tartalmú szerződést valaha is aláírtak volna.
Az fb vizsgálata nyomán büntetőeljárás indulhat a 12. számú szerződésmódosítás ügyében, mivel a vizsgálat nem zárta ki annak lehetőségét, hogy a szerződésmódosítás létre sem jött. A feljelentés alapján induló büntetőeljárás feltehetőleg választ ad arra, hogy megvalósult-e okirat-hamisítás, továbbá hűtlen kezelés, mivel a szerződés rendkívül előnytelen helyzetbe hozta az Acélműveket a Mészkő és Dolomit Kft.-vel szemben. Ezenkívül más gazdasági bűncselekmények elkövetése sem zárható ki a feljelentés szerint.
Az Acélművek Kft. felügyelőbizottsága a cég korábbi ügyvezetőjének felelősségre vonását is javasolja a feltárt súlyos szabálytalanságok miatt.
Lapunk információja szerint az ügyben már feljelentést tettek a rendőrségen és az adórendőrségen.
Till Tamás szülei: Az biztos, hogy hitelt nem veszünk fel
