Hadleányok

Egyes nyugati szakértők konklúziója határozott és egyértelmű: a hadseregeket gyökeresen meg fogja változtatni a nők tömeges betagozódása a fegyveres erőkbe. Ez persze nem feltétlenül jelent katasztrófát. Főként nem a nők szempontjából.

Szabó Mária
2001. 11. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nők alkalmazása a fegyveres testületekben manapság már szinte világszerte általános jelenség. Az 1990-es évek elején kialakult új biztonságpolitikai feltételek a NATO-országokban nemcsak a haderő „professzionalizálódását” eredményezték, hanem feloldották a női katonai szolgálat addig érvényben lévő korlátozásait is. Ez év januárjában sereghajtóként Olaszország és Németország hadseregei is „átlépték a Rubicont”, és lehetővé tették a hölgyek számára a fegyveres szolgálatot.
Nyugati szakértők szerint a nők tömeges megjelenése a fegyveres testületekben, és harci beosztásokban is megengedett alkalmazásuk a második világháború óta a legjelentősebb változás a katonatársadalomban.
Az első helyeslő reakció után – valljuk be – sokunkban rögtön ott az ellenérzés: „A háború férfimesterség; a katonaság nem a nőknek való… Adminisztratív és kiszolgáló háttérfunkcióban esetleg igen… na de, mint harcosok?” A témában megkérdezett katonatisztek döntő többsége hasonlóan ambivalens válaszokat adott. Bár a politikusok és katonai vezetők érveivel és nyilatkozataival egybecsengően egyenrangúnak, a katonai szolgálatra fizikailag és mentálisan (szinte) korlátozás nélkül alkalmasnak találják a hölgyeket, sokszor nem titkolják ellenérzéseiket sem (minden negyedik német tiszt bevallottan is ellenzi a nők harci beosztásban történő alkalmazását).
Tény, hogy a nők térhódítása mindenütt feszültségekkel, élénk politikai, jogi vitákkal és főként ellentmondásokkal jellemezhető folyamat. A hadseregek „belső Gráljába”, a harci beosztásokba és a magasabb elöljárói pozíciókba törekvőknek kemény ellenállást kell leküzdeniük.
Ám ha a katonaság férfi jellege még ma is ennyire releváns, akkor miért integráláják a nőket a hadseregek?

A reform évtizede

1945 után a nyugati demokráciákban „a nők védelmének” jelszavával sokáig sehol sem alkalmaztak katonanőket. A katonai szolgálat „szent kötelessége” csak a férfiakat érintette. A volt szocialista országokban a Szovjetunió mintájára meghonosodott ugyan (itt is szigorúan önkéntes alapon) a katonanők intézménye, de a kevés számú, főként adminisztratív beosztásban dolgozó, többségükben katonafeleségek nem számítottak a férfiakkal egyenértékűeknek.
A NATO-országok közül ezen a téren az USA, Nagy-Britannia és Franciaország rendelkezik a legtöbb tapasztalattal. E három haderőben ugyanis már az 1970-es években megkezdték a katonanők alkalmazását, akkor elsősorban olyan beosztásokban, amelyekre nem akadt kellő számú férfi jelentkező. A nők széles körű integrációjának katonai feltételeit a kétpólusú világ megszűnésével keletkezett politikai és stratégiai változások teremtették meg.
A nőmozgalmak, különösen az első körben nyitók számára, kétségkívül ösztönző tényezőként hatottak. Mégis tévedés lenne azt hinnünk, hogy a fegyveres erők nyitása „külső kényszer” vagy feminista harc eredménye. Az egyenértékűségért folytatott küzdelmek legfeljebb felerősítették a mélyebben rejlő, nyomósabb okokat: az európai haderők legitimációs és rekrutációs válságát.
A hidegháború befejeződésével csökkent a klasszikus háborúk veszélye. A biztonság nem katonai dimenziói felértékelődtek, a fegyveres erők veszítettek jelentőségükből: a politika közel egy évtizede Európa-szerte gondban van a hadsereg új feladatainak megfogalmazásával.
Az utóbbi tíz év nemcsak Magyarországon, de a többi európai országban is az elhúzódó haderőreform évtizede. Az új feladatok egyértelműen megnövelték a haderő társadalmi legitimációjának igényét és fontosságát. A migráció okozta nehézségek legyőzéséhez, a terrortámadások elhárításához, a békefenntartó és béketeremtő missziókban való részvételhez, a nemzeti kontingensek megszavazásához szükség van a társadalom támogatására is. Annak a társadalomnak a jóváhagyására, amelynek fele mindenütt nőkből áll.
Nőkből, akik – nyugati felmérések bizonysága szerint – kevésbé hadseregpártiak, mint katonaviselt férfi társaik. A nőket tehát meg kell nyerni – napjainkban sokkal inkább, mint eddig – az olyan tradicionális férfiintézményeknek is, mint a hadsereg. Vagyis: nem „kifizetődő” többé kizárni őket.
Annál is inkább, mert a sok évszázadon keresztül érvényes hivatkozási alap is meginogni látszik. A háborús kép változása, az új, többnyire „rendőri jellegű” feladatok, a technológiai fejlődés az elmúlt évtizedben nyilvánvalóvá tették, hogy a kisebb testi erővel rendelkező hölgyek mind több katonai funkcióban megfelelnek.
A civil és a katonai értékrend az utóbbi évtizedekben egyértelműen távolodott egymástól. A fejlett ipari társadalmakban már a 80-as években a kollektív értékek elé sorolódtak az egyéni értékek, az egyéni szabadságjogok, és az individualizálódó ifjúság a katonaság soraiban egyre „idegenebbnek” érezte magát, egyre inkább igyekezett kibújni a hazafiúi szolgálat teljesítésének kötelessége alól. Nyugati elemzők szerint a hadseregben uralkodó férfiasságeszmény hosszú távon egyre kevésbé kívánatos azonosulási forma a kritikus megítélések szerint hedonista, csak a szórakozásnak élő, kötelességekről hallani sem akaró ifjúság számára.

Fegyelem, hazaszeretet, áldozatkészség

A katonaság által évszázadok óta preferált közösségi értékek: az autoritás, engedelmesség, kötelesség, bajtársiasság, fegyelem, hazaszeretet, áldozatkészség – elsősorban tőlünk nyugatabbra – veszítettek fontosságukból, és az egyéni értékek: az önmegvalósítás, autonómia, saját szükségletek kielégítése stb. a társadalom egyre szélesebb rétege számára válik meghatározóvá.
Ezekben az országokban az 1990-es évek eleje óta folyamatosan felmerülő kérdés: vajon a hidegháború után, az értékrendek változásával, a közösségek öszszetartó erejének csökkenésével ki áldozza még életét a haza szolgálatának?
A sok ország által már választott vagy pár éven belül választani kívánt megoldás nem véletlenül a hivatásos hadseregre történő áttérés, amely megint csak a nők integrácójának kedvez, mivel önként jelentkező férfiakból sehol sem kielégíthető a hivatásoskatona-szükséglet.
Elképzelhető, milyen hatást gyakorolt az amerikai és az értékváltó nyugat-európai társadalmakra a szeptember 11-i Amerika-ellenes terrortámadás. A közép-európai nézőpontból sok esetben naivnak tűnő elképzeléseket valló nyugati szakértők között voltak, akik már a közelmúlt balkáni háborúi kapcsán rámutattak, hogy az értékrend civil irányban történő elmozdulása, a hadseregek „civilizálódása” nem visszafordíthatatlan folyamat. Veszély- vagy háborús helyzet esetén a nemzeti, közösségi érzések feltámadásával, feltámasztásával a katonai értékrend társadalmi méretekben ismét megerősíthető. Minden bizonnyal volt/van az Amerikát ért támadásnak is ilyen jellegű hatása. A társadalmi értékváltás folyamata azonban a fejlett demokráciákban legfeljebb lassítható, kissé korrigálható, de hosszú távon gyökeresen aligha megváltoztatható.
A „nőies” és „férfias” jelzők jelentése mára minden NATO-országban jócskán módosult. A munkaerőpiacon a nők jól képzetteknek bizonyulnak, teljesítményüket szívesen mérik a férfiakéhoz. Karrieresélyeik azonban csak tisztán jogi szempontból egyenlőek. Mind többen vállalnak munkát közülük, és egyre kevésbé hajlandók alárendelni magukat – a hagyományos családmodellnek megfelelő módon – a családfő karrierjének. Ez megint csak érzékenyen érinti a katonaság intézményét, amely évszázadokon át magától értetődően elvárta a feleségek tökéletes alkalmazkodását. A munkaerőpiacon hátrányos helyzetű hölgyek közül – biztos munkahely reményében – egyre többen jelentkeznek az ezt ígérő hadseregbe.
A hadsereg ugyanakkor, az általánosan ismert harcvezetési feladatokon kívül, a különböző történeti korszakokban változó mértékben bár, de mindig rendelkezett a társadalmat befolyásoló, szimbolikus funkciókkal is. A tömeghadsereg és a kötelező katonai szolgálat bevezetése szorosan összefügg a nemzetállammal. A hadseregek a nemzeti azonosulás szimbólumai is. Az a tény azonban, hogy a haderő férfiintézmény, vagyis nemcsak nemzeti, hanem nemi kontextusban is sajátos, sőt meghatározó szerepet játszik, sokáig elkerülte a kutatók figyelmét. Pedig az utóbbi három évszázad tömeghadseregei milliókat szocializáltak egy bizonyos tradicionális terv szerint, amelynek lényege a katonai igényeknek megfelelő, hegemón férfieszmény kialakítása, társadalmi méretű kisugárzása. S mivel a katonai kultúrában „férfias az, ami nem nőies” – bármily furcsának is tűnhet –, közvetetten a hadsereg formálta a polgári korszak nőideálját is.
A „harcos”, ma is élő férfimodell viszont a XVIII–XIX. század terméke. Történelmi források dokumentálják, hogy a XIV–XVIII. században a nők egyértelműen hozzátartoztak a szárazföldi haderők tarka képéhez. Nélkülözhetetlenek voltak a gondozás és ellátás területein. Közülük sokan férfiruhát öltöttek, és a fegyveres harcokból is kivették részüket. A XVIII. században kezdődő állami kizáró törekvések a XIX. században teljesen férfiintézményekké alakították a hadseregeket. Bár a nők továbbra is aktívan részt vettek a különböző harci cselekményekben, a történelem elfeledkezett róluk; a harcos nőalakok elhalványultak a nemzeti emlékezetben. Rozgonyiné Szentgyörgyi Cecília emlékét, aki csemegével csalogatja Muci paripáját, miközben „lebke szellő lebegteti tengerzöld ruháját”, Arany János gyönyörű balladája őrizte meg. A három ismert, fegyverrel harcoló magyar hősnő közül Dobó Katica a valóságban sohasem létezett, csak Gárdonyi híres regényében, az Egri csillagokban, Mária főhadnagy, vagyis Lebstück Mária és Zrínyi Ilona nevének említése pedig, mint ahogy a leghíresebb katonanő, Jeanne d’Arc alakja is, inkább azt sugallja, hogy a harcoló nő természetellenes, romantikus konstrukció. A hazafiúi kötelesség teljesítése – ahogy már a szó is kifejezi – a férfiak dolga.

Nem csak áldozatok

A legújabb kutatások eredményei azonban egyértelműen bizonyítják, hogy a nők sohasem, így a XX. század világháborúiban sem csak mint civil áldozatok szerepeltek. Az a tény, hogy nők is részt vettek a harci cselekményekben, háborúkban, természetesen nem azt jelenti, hogy nem a férfiak háborúztak. A félreértések elkerülése végett azt is szeretném leszögezni, hogy a „katona” és a „férfi” fogalma nyilvánvalóan már a XVIII. századot megelőzően is összefüggött. Ez az összefüggés azonban csak a tömeghadseregek felállításával, a sorozás bevezetésével vált általános érvényűvé. Az a tény, hogy a nőket kizárták a közintézményekből és ezzel a társadalom politikailag meghatározó részéből, a teljes jogú állampolgárságból, vezetett később oda, hogy az egyenlőségért folytatott harc magában foglalta a katonának állás jogáért folytatott követelést is.
A fent vázolt összefüggések mára már sokat veszítettek jelentőségükből. Mégis ez a szimbolikus kapcsolat a polgár-férfi-katona között – dacára a nemek közötti viszonyban bekövetkezett változásoknak, a katonai intézmény fejlett ipari társadalmakban történt leértékelődésének – sztereotípiáinkban ma is meghatározó.
A harcoló nő fogalma azért nehezen elfogadható, mert szétzúzza a nőt védő harcos férfi mítoszát, és ezzel kétségbe vonja a férfiidentitás egyik alapvető elemét. A férfiak sokszor úgy gondolják: az a nő, aki harci alakulatokba (vagyis tradicionális férfipozíciókba) törekszik, női identitásában sérült. Bár a férfias védő funkció már a második világháborúban sok esetben tragikus kudarcot vallott, erejét és fontosságát bizonyítja, hogy megóvása érdekében ezek az esetek hosszú időre törlődtek mind az egyéni, mind a társadalmi emlékezetből. 1945-ben Berlinben és közvetlen körzetében mintegy 900 ezer nőt erőszakoltak meg. A Bécsben és Budapesten megerőszakoltak számát 100-100 ezerre becsülik. Az elmúlt tíz évben az ENSZ adatai szerint több mint másfél millió nő és gyermek vált erőszak áldozatává. A szexuális erőszakról hallgatnak a hadseregek. De a második világháborúban erőszak áldozatául esett nők is, ha tehették, általában jobbnak látták elhallgatni „szégyenüket”, hogy ne kelljen védelmi funkciójuk csődjének tudatával frusztrálniuk a már amúgy is vesztes férjeiket, szeretteiket.
A politikusok és a katonai vezetők azt remélik, hogy a nők a hadsereget reprezentatívabbá, az egyenruhás állampolgár katonatípusát hitelesebbé varázsolják. A hadsereg azonban még ma is egyértelműen férfiintézmény, soraiban a férfiasság az abszolút mérce. A nők napjainkban folyó integrációjának egyik központi és – tegyük hozzá – kényes kérdése éppen ez: hogyan őrizhető meg a fegyveres erők férfiintézmény-jellege a nők tömeges belépése után?

Harcosok klubja

Sok nyugati szakértő meggyőződése, hogy a hölgyek növekvő jelenléte a katonaság gyökeres változását eredményezi. Néhányan közülük egyenesen úgy vélik: ha a gyengébb nem XVIII. században kezdődött kizárása az erőszakszervezetekből egy sajátos politikai rend fenntartását szolgálta, a nők tömeges bevonása a hadsereg soraiba egy új, nemek közötti, mi több, politikai rend létrejöttének kezdetét jelentheti. Konklúziójuk határozott és egyértelmű: nem biztos, hogy a fennálló társadalmi rend túléli a nők tömeges betagozódását a fegyveres erőkbe.
Ezt a „fenyegető jóslatot” természetesen egyetlen haderő sem veszi komolyan. Igaz, a nők puszta jelenléte a szervezeten belül, a szexuális problémák felmerülése nyugtalanságot és zavart okoz, de a katonatársadalmakban elenyésző kisebbséget alkotó hölgyek még sehol sem „vették be a férfiértékek utolsó bástyáját”. Arányuk egyetlen haderőben sem éri el a 15 százalékot; döntő többségük – a szolgálati korlátozások jelentős feloldása ellenére – ma is csak a harcoló férfiakat segítő, a hagyományos női feladatoknak megfelelő háttérfunkciókat látja el.
A hadseregbe belépett nők hamar megtanulják: férfias viselkedést kell tanúsítaniuk: ha a konfliktusokat el akarják kerülni, ha elöljárókká akarnak válni, kiváló szakmai tudásukat kell hangsúlyozniuk, nem pedig női mivoltukat. A tapasztalatok szerint viszont a férfiaknál is férfiasabban viselkedők legalább annyira irritálók, mint a nőiességüket hangsúlyozók. A nőiesség leplezése azonban nem könnyű: férfikritériumoknak megfelelni nyilván a férfiaknak egyszerűbb.
A jelentkezőknek jó tudni: a hadsereg biztos munkahelyet kínál, de nagyfokú alkalmazkodást követel. Struktúrája, gyakorlata, érték- és normarendje, rítusai és rituáléi általánosan elfogadott sztereotípiákat tükröznek vissza a férfiasságról és a nőiességről. Kultúrája a keménység és a férfiasság kultúrája.
Egyelőre kevés tanulmány létezik arról, vajon milyen katonás férfiideált preferálnak ma a hadseregek. Az elit alakulatnak számító amerikai tengerészgyalogosokat például olyan katonaideál szerint formálják kiképzésük során, amelynek fő jellemzői: a testi erő, szívósság, kitartás, vagyis a fizikai és pszichikai (a megerősítések érdekében permanensen ismételt) megterhelések, nehézségek sztoikus elviselése, érzelem nélküli, racionális logika és kalkuláció, kockázatvállalás, a technikai berendezések tökéletes uralása, kinyilvánított heteroszexuális viselkedés. A kemény megpróbáltatások elviselése a férfi beavatási szertartások része. Azok a férfiak, akik nem képesek teljesíteni a követelményt, azaz „feladják”, a tengerészgyalogosok szerint hozzájárulnak a többiek büszkeségének növeléséhez, ahhoz a tudathoz, hogy egy előkelő férfiklubba tartoznak. A katonák soraiban tehát létezik egy kollektív tudat, amely összetartja őket, és amely a többiekkel, a kevésbé „férfiasakkal” és a nőkkel szemben érzett különbségben nyilvánul meg. Sok amerikai katonai vezető elsősorban ezért, a katonai szolidaritás védelmében tiltakozik a nők megjelenése ellen. A nők ugyanis – a kiképzés során gyakran hangoztatottan – a leginkább másak. A fegyelmezett, hierarchiát tisztelő, engedelmeskedő, szolgálatkész, precíz katonákkal szemben fegyelmezetlenek, zavaros fejűek, érzelgősek, panaszkodók. A férfi katonák a különböző egységekben mindenütt gondosan ápolják a nők meg nem feleléséről, fájdalmat, megpróbáltatásokat nem bíró, panaszkodó magatartásáról szóló történeteket.
A nyugati szakértők egy része a hadseregek „civilizálódását” várja a nők jelenlététől. Alig elképzelhető azonban, hogy integrációjuk belátható időn belül változásra bírja a keménység és hajthatatlanság eme férfikonstrukcióját például az amerikai tengerészgyalogságnál.
Reálisabbnak tűnik az az elvárás, hogy a nők jelenléte jó hatással lesz a „katonás”, durva beszédmód, hangnem visszafogására. Ez sem olyan egyszerű azonban. Éppen az amerikai katonákkal készített interjúk alapján megállapítható, hogy az elitnek tekintett pilóták vad, civilizálatlan, „fenegyerek” viselkedése a nonkonformizmus megnyilvánulásának szinte egyetlen lehetősége a parancs és engedelmesség rendjére épített hierarchiában, és a katonai szubkultúrában a barátság, a státus, a személyes identitás kialakításának bevált kelléke. A fenegyerek-attitűd elengedhetetlen tartozéka, a durva beszéd pedig olyan verbális kód, amely a férfiközösségek összetartozását erősíti. A remélt női „kulturáló” hatással szemben ma még sokkal inkább az a tapasztalat, hogy a zárt férfiszubkultúrába bekerülő nők kell hogy alkalmazkodjanak.
A katonanők hatása tehát e téren is kétesélyes; ma még csak a konfliktusok számba vehetők és elemezhetők. Mint például a Tailhook-affér néven elhíresült eset, amelynek során 1991-ben egyszerre 80 amerikai katonanő tett feljelentést saját katonakollégája ellen szexuális zaklatás miatt. Nem annyira tettlegességük, mint inkább megjegyzéseik okán. Mivel az eset nagy port kavart, egyes pszichológusok a férfi katonák durva, támadó viselkedését éppen a nonkonformizmusuk kiélésével magyarázták, mások az ilyen jellegű problémák gyökerét abban látták, hogy az a nő, aki nem mutatja magát védelemre szorulónak, a férfiak szemében irritáló. Különösen azok a katonanők.
A nők tehát egyelőre alkalmazkodnak és elfogadják, hogy a fegyveres erőkben csak úgy lehetnek egyenlők, ha nem különböznek. Kérdés: kell-e egyáltalán katonáknak lenniük? Amíg a legfőbb állampolgári kötelesség abban állt, hogy életünket áldozzuk a hazáért, sokan az egyenértékűség feltételének tekintették a katonai szolgálat vállalását. Ma már tudjuk – legjobban Izrael esete példázza, ahol a nőkre is érvényes a hadkötelezettség –, hogy ez nem feltétele a jobb női társadalmi pozíciónak. De: kiharcoltuk – választhatjuk, ha akarjuk. Választaniuk pedig azoknak érdemes, akik szeretik a férfias attitűdöt, értékrendet; jól tűrik az alárendelést, a fizikai és pszichikai terhelést, fogékonyak a közösségi értékek iránt, nem ragaszkodnak a gyengéd bánásmódhoz.
Mivel a női jelentkezők közül sokan nincsenek tisztában a hadsereg jellegével és elvárásaival, a nyugati katonai szakirodalom – a problémákat megelőzendő – felkészítő tanfolyamokat (úgynevezett gender traininget) és gyakorlati bemutatókat javasol a jelentkező hölgyek számára. A Bundeswehrben már olyan képzést is bevezettek, amelyen a csapattiszteket készítik fel a nemek között várható problémák kezelésére, a nőknek megfelelő bánásmódra.

Gazdasági hadkötelezettség

„A gazdasági hadkötelezettség kényszerét” érző nők – mit tehetnek? – megpróbálják megállni a helyüket. Sokan közülük kifejezetten szeretnék elkerülni, hogy férfiideálok jegyében emancipálódjanak. Örülnének, ha – József Attila sorainak megfelelően – a férfiak férfiak maradnának, „és nők a nők, szépek, kedvesek”. Azoknak azonban, akiknek férfiakkal kell versenyezniük a munkaerőpiacon, nincs sok választásuk. Amíg úgy látják, sokszor „az van biztonságban, aki a hatalomban van; hogy a fölény, nem pedig az egyenjogúság jelenti az ember stabilitását, hogy a siker ismérve a másik elnyomása és a fölébe kerekedés…” (Losonczi Ágnes szavai), addig szelídnek és nőiesnek maradni, közben a társadalmi értékváltással is lépést tartva autonómnak lenni, meglehetősen nehéz.
A dilemmát csak növeli, hogy a harcos, agresszív nők nem vonzó társak a magánéletben. Munkahelyi érvényesülésük ára sokszor az egyedül maradás. Úgy tűnik, ha ez így folytatódik, lassan mindenki rosszul jár. Ranschburg Jenő szerint a női szerep „életstílust jelent, stratégiát, gondolkodásmódot és emberközpontúságot, amit meg kell védeni mindazokkal szemben, akik a nőket óvják saját szerepüktől. Egyetemes emberi értékről van szó, amelynek hiányában nem csak a nők válnak szegényebbé.”
Az értékváltás, a nők széles körű integrációja ellenére alapvetően nem változott a hatalmi viszony a nők és a férfiak között. A formális egyenlőség elérése után az igazi egyenértékűség kivívása még hosszú folyamatnak ígérkezik. Addig bizonyára sok nő bizonyít majd katonaként is, és bőven van idő, hogy arról is vitatkozzunk, vajon a férfiak félnek-e jobban a férfias nőktől vagy a nők az „elférfiasodástól”. És hogy lehet-e másként?
Nyugat-Európa lakói az elmúlt évezred nőjének a világ leghíresebb „katonanőjét”, Jeanne d’Arcot választották. Jeanne honleányként hazafiúbb volt a férfiaknál. A hadsereg élére állva vezette, de sohasem utánozta őket. Igaz, megtanulta tőlük – mert szükség volt rá – a kardforgatást.
Megégették.
Jó lenne tudni, vajon milyen lesz az új évezred választottja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.