Kívül szép, de a motortér még üres

Ha lehetne fogadni autógyárak sikerére, akkor a Jaguar mostanában biztos pénzt hozna a benne bízóknak. Az eladási számok makacsul emelkednek, s mi más lehetne az angolok magabiztosságának a jele, ha nem az R Coupé nevű elbűvölő kupétanulmány?

Nagy Károly
2001. 11. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár önálló brit autóiparról csak azóta beszélhetünk újra, hogy a BMW kurtán-furcsán megszabadult veszteséges koloncától, a Rovertől, az angol autógyárak hagyományai még mindig elevenen élnek. A Jaguar sem önálló már – 1989-ben került a Ford égisze alá –, ám az amerikai óriás gyámsága jót tett a cégnek. Míg a nyolcvanas években a Jaguar neve egyet jelentett a megbízhatatlan kocsival, addig mára a kis angol cég termékei minden tekintetben fölveszik a versenyt a nagyra tartott német vetélytársakkal. S mivel ezt a kedvező változást a vevők is észrevették és elismerték, a Jaguar egyre kevésbé nevezhető kis cégnek. A luxusautókat építő coventryi vállalat tudatosan lefelé bővíti a palettáját (előbb az S type-ot, majd Mondeóval rokon, állandó összkerékhajtású X type-ot dobták piacrca), s hizlalja évről évre a tulajdonos pénztárcáját.
A megalapozott üzletmenet pedig már azt is lehetővé teszi, hogy álmodozzanak. Hiszen mi más lenne az R Coupé, ha nem álom? Az angolok tanulmánya ugyanis túl extravagáns és – még Jaguar mértékkel mérve is – túl drága lenne ahhoz, hogy gyártsák. Nem arról van azonban szó, hogy egy a kocsiba képzelt szupermotor vagy bármilyen egyéb műszaki csemege tenné finanszírozhatatlanná a kocsit, hanem a dizájn. Ez első hallásra furcsának tűnhet, hiszen a karosszéria némelyik, már sorozatban gyártott szuper sportkocsiénál is visszafogottabb. Az ördög azonban most is a részletekben van. A Jaguar R Coupé tervezője ugyanis a króm csillogását nem találta elég exkluzívnak, ezért minden ezüstösen csillogó díszítés valóban ezüstözött is. Ez alól még a külön az R Coupé számára tervezett 21 colos felnik, a hűtőrács, a díszlécek és a visszapillantó tükrök házai sem kivételek! Vajon mennyi ideig maradna érintetlen az utcán parkoló R Coupé? A négyüléses utastérből igyekeztek száműzni a műanyagot: ahol csak lehetett, bőrt, valódi fát és alumíniumot alkalmaztak. Mivel a padlón is lehetett, ezért az R Coupé képzeletbeli utasa bőrszőnyeget tapos.
Ennyi kreativitás után nincs mit csodálkozni azon, hogy a tervezőknek már nem volt energiájuk az R Coupé hajtásával törődni, a nagymacska nemes ruhája alatt nincsen motor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.