Nagy gépek a vidéki repülőtereken

Idén az elmúlt évekhez képest jelentősen emelkedett a forgalom a vidéki repülőtereken, ami egyben azt is jelenti, hogy a gyors elérhetőség révén a légikikötők egyre inkább hozzájárulnak a kereskedelem és a turizmus fejlődéséhez egy adott régióban. Ebben a hónapban a Pécs–pogányi légikikötő kapta meg a nyilvános kereskedelmi repülőtér minősítést, a területen jelentős fejlesztések kezdődnek. Ugyancsak minden feltétel adott a Győr–péri repülőtér bővítéséhez, amely iránt az Audi is érdeklődést mutatott.

Putsay Gábor
2001. 11. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyik meghatározó kereskedelmi és idegenforgalmi központjává válhat a dél-dunántúli régiónak a Pécs–pogányi repülőtér. A tervek szerint a fejlesztések jövő nyáron kezdődnének, az anyagi háttér is biztosított – nyilatkozta lapunknak Papp Béla, Pécs város alpolgármestere. A repülőtéren 1953-as fennállása óta mindössze két alkalommal bonyolítottak polgári forgalmat, 1990-ig kiképzőközpontként működtették. A rendszerváltozást követően sportegyesület használta, majd a kilencvenes évek derekán kezdtek komolyan foglalkozni fejlesztésével, hiszen nyilvánvalóvá vált, hogy a térség fejlődésének előmozdítására ez az egyik lehetséges út – mondja az alpolgármester. A sporttörvény módosítása után 1997-ben került vissza a repülőtér önkormányzati tulajdonba, rá egy évre pedig elkészült az általános fejlesztési terv. Zöld utat ad a tervezett beruházásoknak, hogy Fónagy János közlekedési és vízügyi miniszter engedélyezte a Pécs– pogányi légikikötő nyilvános kereskedelmi repülőtérré való fejlesztését. Ezzel a gyakorlatban a dél-baranyai légikikötő olyan formában működhet, mint a Ferihegyi repülőtér.
Első lépésként jövőre egy 1000 méter hosszú és 31 méter széles kifutópályát építenek, ezt később 500 méteres szakasszal bővítik. Jelentős munkának ígérkezik a csapadékvíz-elvezető rendszerek kiépítése és az új irányítórendszerek üzembe állítása. A légikikötőt a ferihegyihez hasonlóan világítórendszerrel látják el, így gyakorlatilag az év minden napján fogadhat gépeket. A fejlesztések várhatóan 1,5 milliárd forintba kerülnek. Mint azt az alpolgármester elmondta, a Regionális Fejlesztési Tanács három év alatt 860 millió forintot, a megyei területfejlesztési tanács 210 milliót, a Baranya megyei önkormányzat 110 milliót, a pécsi önkormányzat 170 millió forintot biztosít. Jelentős segítséget nyújthatnak továbbá a Széchenyi-terv pályázatai.
Papp Béla szerint 2002 tavaszán, április–májusban választják ki a beruházókat közbeszerzési eljárás során, a tervek szerint év végére készülne el az 1000 méteres kifutópálya. A repülőteret ezt követően 36-37 tonnás gépek is használhatják. Elsősorban az üzleti és kereskedelmi célú forgalom bővülésére lehet számítani a légikikötőben, ám minden bizonnyal a turistaforgalom is fellendül. A nyugati turisták ugyanis ma is előszeretettel keresik fel a baranyai fővárost, Harkányt, illetve a villányi borvidéket.
A vidéki repülőterek hatékony működését az is korlátozza, hogy a külföldi gépeknek legkevesebb 24 órával a leszállás előtt kell határnyitást kérniük, hogy az illetékes szervek az ellenőrzéseket elvégezhessék. Jelenleg készül egy kormányelőterjesztés annak érdekében, hogy a vidéki repülőtereken az illetékes hatóságok – pl. vám- és pénzügyőrség – folyamatosan jelen tudjanak lenni és elláthassák feladataikat.
A dél-baranyai légikikötőhöz hasonlóan jövőre a Győr–péri repülőtéren is jelentős munkák kezdődnek. A repülőtér fejlesztése érdekében 1994-ben megalakult fejlesztési társaság a közelmúltban sikeresen pályázott európai uniós pályázatokon. Jelenleg rendelkezésre áll a komplett tervdokumentáció és megvannak a szükséges hatósági engedélyek – tudtuk meg Vadász Lászlótól, a P–Air Kft. ügyvezető igazgatójától. A közbeszerzési eljárást követően a tervek szerint jövő tavasszal adják át a munkaterületet a leendő kivitelezőknek. A repülőtéren egy 1450 méter hosszú és 30 méter széles, szilárd burkolatú kifutópályát építenek, amelyet modern fénytechnikával is ellátnak. Bővítik a közúti kapcsolatot, a repülőtér jobb megközelíthetősége érdekében a 81. számú főút mentén új csomópontot alakítanak ki. A repülőteret leginkább a hazai kisgépek és a sportgépek használják, az átalakítás után a légi járművek fele az Európai Unióból érkezhet – mondja Vadász László. Győr közelsége az Audit is érdekeltté tette, a cég bejelentette, hogy részt vállalna a repülőtér fejlesztésében. A nagy cégek jelenléte kellő forgalmat biztosítana annak a repülőtérnek, amelyik megfelelő infrasruktúrával rendelkezik és az év minden napján fogadhat gépeket.

Csúcsforgalom Sármelléken. A sármelléki Balaton Airport ez év november 15-ig több mint 13 000 utast fogadott, 3000-rel többet, mint a csúcsnak számító tavalyi évben. Mint Zóka István, a 8 éve üzemelő légikikötő igazgatója elmondta: ezt a forgalmat 92 charterjárattal érték el; az év végéig azonban még heti 2-3 üzletember kisgépének érkezésére számítanak. Hévízi gyógyüdülésre és balatoni, környékbeli pihenésre már nemcsak szervezett csoportok, hanem magánutasok is érkeztek a Balaton Airporttal kapcsolatban álló három német, két orosz és egy svájci légitársaság gépeivel. De cseh és lengyel kormánygép is landolt az idén a sármelléki betonkifutón – hangsúlyozta. A 200 személyestől a 2-6 fős gépek fogadására alkalmas repülőtéren 48 esetben fordultak meg balesetet szenvedett, vagy súlyosan beteg vendégekért érkező külföldi légi mentők. A légikikötő iránt tovább nő a külföldi érdeklődés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.