Idén a vasút 44 millió tonna árut szállít el, nyolcvanmilliárd forint árbevétel mellett hatmilliárd forint vesztesége lesz e területen. Az áruszállítási bevételek a tervtől kétmilliárddal maradnak el, ám ezt a kiesést a személyszállítás többletbevételeiből – 154 helyett 160 millió utas veszi igénybe a vonatokat – kompenzálják, így várhatóan teljesül az üzleti terv. Kukely Márton, a MÁV Rt. vezérigazgatója a társaság partnereinek tartott fuvarozói fórumon tegnap elmondta: a MÁV belföldi tarifáit átlagosan 6-7 százalékkal emeli 2002-ben, a fuvardíjak a kétoldalú tárgyalásokat követően válnak véglegessé. Az export-import tarifákat a MÁV nem változtatja meg. Hozzátette: a jövő évi ártáblázatot a piaci viszonyoknak, a várható költségeknek, illetve a tulajdonos elvárásainak megfelelően dolgozzák ki. A MÁV árufuvarozói szakigazgatósága jövőre legalább 45 millió tonna áru fuvarozásával számol, jelentősen csökkenti költségeit, ennek megfelelően tízszázalékos bevételnövekedésre tehet szert, és veszteség nélkül kívánja lezárni a 2002-es esztendőt.
Az árufuvarozási szakigazgatóság 2002. január 1-jétől pénzügyileg és számvitelileg önállósul, és saját üzleti tervet készít. Bobál István szakigazgató elmondta, a forgalmi részlegtől az árfuvarozáshoz kerül a 20 200 tehervagon, emellett az iparvágányok felett gyakorolják a tulajdonosi jogokat. Mivel a vasúti árufuvarozásban egyre több magáncég járműve vesz részt, így a MÁV kocsiállománya csökken az elkövetkező években. A vasút 15-16 ezres kocsiparkot szeretne kialakítani, a korszerűtlen járműveket leselejtezik, ezzel együtt újakat vásárolnak, illetve bérelnek. Budapest körzetében kettő, az országban pedig további tizenhárom – Hatvan, Miskolc, Debrecen, Nyíregyháza, Záhony, Békéscsaba, Szeged, Szolnok, Győr, Szombathely, Nagykanizsa, Pécs, Székesfehérvár – árufuvarozó központot alakítanak ki.
A Nemzetközi Vasúti Egyesület (UIC) közgyűlésén Kukely Mártont választották meg a kelet-közép-európai vasúti tevékenységeket felügyelő alelnökké.
Stagnáló áruszállítás. A szállítási ágazatokhoz tartozó vállalkozások árutonna-kilométerben kifejezett teljesítménye az első háromnegyed évben egy százalékkal, a szállított árumennyiség pedig négy százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tegnap az MTI-vel. A KSH a visszaesést az ipari termelés tavalyihoz viszonyított lassúbb növekedési ütemével magyarázza. A vizsgált időszakban a szállítási ágazatokhoz tartozó vállalkozások 149,205 millió tonna árutömeget szállítottak, az árutonna-kilométer pedig 19,03 milliárd volt. A KSH korábbi közlése szerint a múlt év első háromnegyed évében a szállítási ágazatba tartozó vállalkozások árutonna-kilométerben mért teljesítménye két százalékkal, a szállított árumennyiség másfél százalékkal nőtt a megelőző év hasonló időszakához képest.
Hamis bankjegyek áraszthatják el az országot
