Nőnek az árufuvarozás tarifái

A MÁV Rt. jövőre a belföldi áruszállítási fuvardíjakat átlagosan 6-7 százalékkal kívánja emelni, a nemzetközi tarifák a tavaly meghirdetett ötéves moratóriumnak megfelelően változatlanok maradnak. A MÁV Rt.-n belül önállóvá váló árufuvarozói szakág 2002-ben tíz százalékkal szeretné növelni bevételeit.

Putsay Gábor
2001. 11. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén a vasút 44 millió tonna árut szállít el, nyolcvanmilliárd forint árbevétel mellett hatmilliárd forint vesztesége lesz e területen. Az áruszállítási bevételek a tervtől kétmilliárddal maradnak el, ám ezt a kiesést a személyszállítás többletbevételeiből – 154 helyett 160 millió utas veszi igénybe a vonatokat – kompenzálják, így várhatóan teljesül az üzleti terv. Kukely Márton, a MÁV Rt. vezérigazgatója a társaság partnereinek tartott fuvarozói fórumon tegnap elmondta: a MÁV belföldi tarifáit átlagosan 6-7 százalékkal emeli 2002-ben, a fuvardíjak a kétoldalú tárgyalásokat követően válnak véglegessé. Az export-import tarifákat a MÁV nem változtatja meg. Hozzátette: a jövő évi ártáblázatot a piaci viszonyoknak, a várható költségeknek, illetve a tulajdonos elvárásainak megfelelően dolgozzák ki. A MÁV árufuvarozói szakigazgatósága jövőre legalább 45 millió tonna áru fuvarozásával számol, jelentősen csökkenti költségeit, ennek megfelelően tízszázalékos bevételnövekedésre tehet szert, és veszteség nélkül kívánja lezárni a 2002-es esztendőt.
Az árufuvarozási szakigazgatóság 2002. január 1-jétől pénzügyileg és számvitelileg önállósul, és saját üzleti tervet készít. Bobál István szakigazgató elmondta, a forgalmi részlegtől az árfuvarozáshoz kerül a 20 200 tehervagon, emellett az iparvágányok felett gyakorolják a tulajdonosi jogokat. Mivel a vasúti árufuvarozásban egyre több magáncég járműve vesz részt, így a MÁV kocsiállománya csökken az elkövetkező években. A vasút 15-16 ezres kocsiparkot szeretne kialakítani, a korszerűtlen járműveket leselejtezik, ezzel együtt újakat vásárolnak, illetve bérelnek. Budapest körzetében kettő, az országban pedig további tizenhárom – Hatvan, Miskolc, Debrecen, Nyíregyháza, Záhony, Békéscsaba, Szeged, Szolnok, Győr, Szombathely, Nagykanizsa, Pécs, Székesfehérvár – árufuvarozó központot alakítanak ki.
A Nemzetközi Vasúti Egyesület (UIC) közgyűlésén Kukely Mártont választották meg a kelet-közép-európai vasúti tevékenységeket felügyelő alelnökké.

Stagnáló áruszállítás. A szállítási ágazatokhoz tartozó vállalkozások árutonna-kilométerben kifejezett teljesítménye az első háromnegyed évben egy százalékkal, a szállított árumennyiség pedig négy százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tegnap az MTI-vel. A KSH a visszaesést az ipari termelés tavalyihoz viszonyított lassúbb növekedési ütemével magyarázza. A vizsgált időszakban a szállítási ágazatokhoz tartozó vállalkozások 149,205 millió tonna árutömeget szállítottak, az árutonna-kilométer pedig 19,03 milliárd volt. A KSH korábbi közlése szerint a múlt év első háromnegyed évében a szállítási ágazatba tartozó vállalkozások árutonna-kilométerben mért teljesítménye két százalékkal, a szállított árumennyiség másfél százalékkal nőtt a megelőző év hasonló időszakához képest.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.