Pesti kanálisok, nádasok és vadvizek nyomában

Szepesi Attila
2001. 11. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Duna szeszélyes árvizei Pestet, a síkra települt várost gyakran látogatták, míg a hegyekre épült Budát nemigen érték el. Nem is lehetett másképp, hiszen a pesti síkság eredetileg a Duna ártere volt, melyet a régebbi időkben mocsaras rétek borítottak. A tavaszi zöldár ezeket vízzel lepte el, amikor pedig az áradás elvonult, hátrahagyott a maga vigasztalan emlékére különféle lápos tavakat, vízfolyásokat és holtágakat – régi nevükön morotvákat. Még a XVIII. század végén is iszapos, nádas medrek és láprétek kuszálják össze a balparti várost.
Ott, ahol ma házak rengetege torlódik fel, még Csokonai és Kazinczy boldogult korában is mocsarak és szittyós rétek húzódnak, ahol récék, gémek és szárcsák fészkelnek, a közeli szárazulatokon pedig disznókondák és birkanyájak legelésznek.
Időbe telt, amíg a mai városkép kialakult. Pest legfontosabb útvonala, a Nagykörút úgy kapta mai formáját, hogy feltöltötték a Duna holtágát, mely itt húzódott, szigetként ölelve körül a Belvárost. Igaz ugyan, hogy ez a morotva a XIX. század elejére már jórészt kiszáradt, de azért csak elöntötték a tavaszi zöldár vadvizei és a szúnyogokat is bőven ontotta. De nádasok ide, szúnyogok oda, a tény tény: ez a bizonytalan vonalú, hol kiszáradó, hol vizek lepte öreg csatorna igencsak gátolta a terebélyesülő város fejlődését, ambíciózus terjeszkedését.
Pest még a XIX. század közepén is csak a mai Belváros területére korlátozódott. Összefüggő házegyüttesek csak itt álltak. Ám még ez a rész is sokhelyütt „lyukas” volt, ligetes rétek, békástavak és legelők tarkították. A Körúton túli részek csak az Üllői út meg a Király utca vonalán, illetve a Ferencváros táján épültek ki. Kertészetek és gyárak, malmok, kaszárnyák, gazdaságok és ligeterdők karéjozták amúgy a várost.
A XIX. század hetvenes éveire aztán felgyorsult az urbanizálódás, és a városatyák rendezni kívánták az öreg kanális környékét is. Pályázatot írtak ki, melyre kétféle megoldást javasoltak a mérnökök. Az elsőt fölösleges részleteznünk: ez a körút mai képét álmodja meg. A második verzió viszont ma már meghökkentően hangzik: épüljön félkör alakú csatorna, afféle velencei nagykanális az iszapos holtág helyére, melyen akár kereskedelmi hajók is közlekedhetnek, de csónakok és gondolák mindenképpen.
Kétségtelenül hangulatos volna a mai Körút helyén a gondolák járta kanális. De végül nem ezt a változatot fogadták el a városatyák, hanem a feltöltésre voksoltak. Ehhez pedig hatalmas, kubikusok tömegeit megmozgató földmunkákra volt szükség. Számolatlan kisebb-nagyobb telket, házat, üzemet és malmot is ki kellett sajátítani, melyek a gigantikus terv végrehajtását akadályozták. Mire ez megtörtént, elfogyott a pénz. Próbáltak telkek eladásával új lendületet adni az építkezésnek, ám akkor még csak kevesen láttak fantáziát az öreg csatorna partján fekvő parcellákban.
Sokáig tartott, míg végre a Nagykörút elnyerte mai formáját. Elkészültek nevezetes épületei: a Vígszínház, a Nyugati-pályaudvar, a mára eltüntetett régi Nemzeti Színház, a New York-palota meg a többi híres épület.
Építészek és várostörténészek szerint talán nem a legszerencsésebb az itteni házak stílusegyvelege. Lehet benne némi igazság. Azt viszont nem vonhatja kétségbe senki, hogy csak néhány évtized kellett hozzá, és a lápos kanális helyén megépült körút, melynek vízlepett árkaiban hajdan récék lubickoltak és rozoga deszkapallóin kétszáz éve még a külvárosokba vezetett az ösvény, Pest legfontosabb útvonalává nőtte ki magát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.