Ha a bevezetőben említett, s a harmadik negyedévben roszszul szereplő cégek névsorát nézzük, akkor azt is gondolhatnánk, hogy eljött a Kánaán. Hiszen a Daweoo, a Kia, a Lada és a Proton egyaránt szerényebb kivitelű, olcsóbb népautókat kínál a vásárlóknak, s mivel az eladások újabb 10 százalékot emelkedtek az elmúlt év hasonló időszakához képest, a növekményt nyilván a drágább autók vásárlói hozták össze. Bár tény, hogy a viszonylag drága kocsikból több fogyott idén, mint tavaly, a kép azért ennél összetettebb. Az említett márkák ugyanis nem azért vesztettek piacot, mert Magyarországon már snassz olcsó autót venni, hanem azért, mert több neves gyártó is beszállt az egyre élesedő árharcba, illetve azért, mert jelenlegi palettájuk öreg, s ezért kevésbé vonzó modellekből áll. Ez alól talán csak a Kia Rio a kivétel, ám a dél-koreaiak újdonsága már nem nevezhető éppen dömpingáron kínált modellnek.
Az egyes jármű-kategóriák közötti eltolódás már régóta látható jelenség, s ez a harmadik negyedévben is megfigyelhető volt. A kiskocsik (Toyota Yaris, Renault Clio, Fiat Punto, Opel Corsa, Peugeot 206 és társaik) népszerűsége tovább nőtt, ez a méretosztály lépett a legnagyobbat felfelé a képzeletbeli ranglétrán. A hagyományosan fontosnak számító alsó középkategória (VW Golf, Opel Astra, Renault Mégane stb.) már egy ideje a második helyen áll a kisautók mögött; ennek oka nemcsak a magasabb árukban keresendő, hanem abban is, hogy az alsó középkategóriában néhány évvel ezelőtt zajlott le a nagy őrségváltás, azaz a Peugeot 307-esen kívül nincs igazán friss modell a jelnlegi kínálatban. Ezen segíthet a közeli jövőben bemutatandó néhány újdonság (lásd keretes írásunkat). A kiskocsik így sok vevőt csábítanak el, hiszen áruk sokkal kedvezőbb, a méretük, felszereltségük és biztonságuk pedig mind közelebb kerül nagyobb testvéreikéhez. Ez a két kategória teszi ki az itthoni újautó-eladások háromnegyedét, a többi közül egy sem éri el a tízszázalékos piaci részesedést. Az elsősorban már cégautónak vásárolt középkategória autóiból (VW Passat, Opel Vectra, Ford Mondeo stb.), az egyterűekből (Opel Zafira, Renault Scénic, Citroën Xsara Picasso) és a terepjárókból is több fogyott, mint tavaly ilyenkor, némi visszaesést csupán a miniknél (Daewoo Matiz, Renault Twingo) kellett elkönyvelni.
A márkák versenyében a hazai gyártmánynak számító Suzuki még mindig toronymagasan vezet, több mint ötezer darabbal kelt el belőle több, mint a második helyezett Opel termékeiből. A sokáig harmadik Volkswagen már korábban átadta helyét a Renault-nak, s azóta sem sikerült azt visszaszereznie. Annak ellenére nem, hogy a német márka 2000 hasonló időszakához képest 38 százalékkal több kocsit szálított ki idén. A francia kocsik előretörése egyébként tovább folyik, hiszen a Peugeot és a Citroën egyaránt komoly mértékben tudta növelni eladásait (34 és 44 százalékkal). Bár eladott autóik száma nem éri el az ezret, tavalyi eredményeikhez képest komoly sikereket ért el az Alfa (elsősorban a 147-es népszerűségének köszönhetően 154 százalékos eladással), illetve a Hyundai, amely a tavalyi szerény 83-mal szemben idén eddig 382 kocsit adott el. A Cél Motorsnak jól megy, mert a szintén hozzájuk tartozó Jaguar is javított: éppen félszáz fogyott a tavalyi 36-tal szemben.
A vesztesek között említhetjük a Chryslert, amely azonban bizakodhat, mert a negyedik negyedévben már várhatóan érezhető lesz az új Sebring és Cherokee/Grand Cherokee hatása. A Nissan gyengélkedése (74 százalék) sem tarthat már sokáig: a Primera javíthat a mutatókon.
A teljes piac a tavalyihoz képest tíz százalékkal nőtt, ami a korábbi, a növekedés lassulását jósló előrejelzéseket egyelőre meghazudtolja. A negyedik negyedév pedig hagyományosan a legnagyobb számokat produkálja, így várható, hogy a gazdasági szakértők tavalyi véleménye pesszimizmusnak bizonyul majd.
Nyugat-európai körkép. A szeptember 11-ikei New York-i terrortámadás nyomán alaposan visszaesett a kereslet az autók iránt is, ez azonban a harmadik negyedév eladásait még csak nagyon kis mértékben érintette. Így a legtöbb márka szerény növekedést mondhat magáénak. Nyugat-Európában is előretör a Citroën és a Peugeot, a Renault viszont enyhe visszaesést volt kénytelen elkönyvelni. Jelentős mértékben nőttek – bár jóval kisebb darabszámokról van szó – a Lexus-eladások is. Nagyot lépett előre az Audi, a Skoda, az Alfa Romeo, piacot veszít viszont a Daewoo, a Honda, a Mazda, az átalakulás alatt álló MG (Rover) és a Mitsubishi.
A közeljövőben. Hazánkban egy sor olyan kocsit mutatnak be néhány hónapon belül, amely tovább javíthat az amúgy is kedvező mutatókon, azaz várhatóan élénkíti majd a keresletet az új kocsik iránt. Az új Volkswagen Polo, a Ford Fiesta, a Citroën C3 és a térbajnok Honda Jazz egyaránt az egyre népszerűbb kiskocsik mezőnyében indul majd, így már a negyedik negyedévben várható, hogy a sokáig listavezető alsó középkategória a második helyre szorul. November elején mutatták be itthon a gazdagon fölszerelt Fiat Stilót, januárban kezdik a mindig népszerű Toyota Corolla új, kilencedik generációjának forgalmazását. A Toyota újdonsága lesz a dízelmotoros Yaris is. Szintén Európában gyártják (Angliában), de a japán Nissan modellje a Primera, amely radikális dizájnnal igyekszik majd vevőket toborozni a márkának.
SZEMÉLYAUTÓ-ELADÁSOK MAGYARORSZÁGON 2000 és 2001 ELSŐ Kilenc hónapjában
Márka 2000 (db) 2001 (db) Változás (%)
Suzuki 20 876 21 649 3,7
Opel 14 913 16 229 8,8
Renault 7 513 11 882 58,2
Volkswagen 7 777 10 744 38,2
Peugeot 5 526 7 403 34,0
Skoda 4 939 6 267 26,9
Fiat 6 662 5 524 –17,1
Citroën 3 471 5 012 44,4
Ford 4 325 4 555 5,3
Toyota 4 159 4 105 –1,3
Daewoo 5 379 3 800 –29,4
Seat 3 207 3 389 5,7
Nissan 2 202 1 624 –26,2
Honda 1 244 981 –21,1
Audi 807 934 15,7
Alfa Romeo 520 802 54,2
Volvo 645 757 15,7
Mercedes 440 548 24,5
Mazda 569 510 –10,4
Mitsubishi 502 396 –21,1
Lada 620 389 –37,3
Hyundai 83 382 360,2
BMW 410 367 –10,5
Rover 283 232 –18,0
Saab 219 231 5,5
Kia 719 229 –68,2
Land Rover 147 146 –0,7
Chrysler 138 99 –28,3
Lancia 102 81 –20,6
Jaguar 36 50 –38,9
Proton 95 42 –45,8
Subaru 52 36 –70,8
Porsche – 11 –
Összesen 98 590 109 406 11,0
Forrás: MGE, Magyar Suzuki Rt.
Trump bejelentette a halálbüntetést
