Ütemterv szerint épülnek az autópályák

Jelenleg 180 kilométer hosszúságban tart a gyorsforgalmi utak építése. Ilyen mértékű úthálózat-bővítésre egy időben még nem volt példa Magyarországon. A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. idén további 44 kilométeres autópálya-szakasz építésére köt szerződést. A jövő év elejétől várhatóan még nem lehet a matricát használni az M5-ös autópályán.

Putsay Gábor
2001. 11. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Közlekedési és Vízügyi Minisztérium megbízása alapján a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. tárgyal az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel, többek között az országos matrica bevezetésének lehetőségéről az M5-ösön. A tárgyalások hamarosan véget érnek, ám várhatóan a magas díjkompenzáció miatt jövő év elejétől még nem használhatják az autósok matrica ellenében az autópályát. Mint azt Baranyai László, az MFB Rt. elnök-vezérigazgatója lapunknak tegnap elmondta, az AKA díjkompenzációs igénye – amivel a matricahasználat miatti bevételcsökkenést ellensúlyozná az állam – jelenleg a többszöröse annak, mint amit a magyar államot képviselő MFB vállalni tud. A folyamatban lévő munkákról Baranyai elmondta, hogy a múlt évi kezdés óta 2001 végéig csaknem 100 milliárd forintba kerülnek a projektek. Az NA Rt. még az idén hozzájuthat ahhoz a konzorciális hitelhez, amit három hazai bank biztosít – közölte Baranyai László. A tárgyalások ebben az ügyben hamarosan befejeződnek.
Az Országgyűlés gazdasági bizottságának tegnapi mezőkövesdi ülésén Farkas László, az M3-as projektigazgatója arról szólt, hogy a hazai beruházások az eredetileg meghatározott ütemterv szerint zajlanak. Az M3-as december végéig 65 százalékos készültségi szinten lesz. A bizottsági tagok tegnap az autópálya-építés mellett megtekintették a 14 milliárd forintért épülő Tisza-hidat is, amelynek az egyik acélszerkezeti elemének a beemelését megkezdték a beruházók. Az egyedi technológiával épülő híd mindkét elemét év végéig a pillérekre helyezik. Az M7-es autópálya Budaörs és Balatonaliga közötti szakaszát november végén adják át a forgalomnak. Szilágyi András, az NA Rt. vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy idén még megkötik a szerződést az M30-as Emőd–Miskolc közötti 24, illetve az M7-es Letenye– Tornyiszentmiklós közötti 20 kilométeres szakaszának építésére.
Újabb kiemelt projektek kezdődnek a jövő évben. Ha az építési engedélyek az NA birtokában lesznek, továbbépül például az M7-es a Balaton déli partján, illetve Nagykanizsa és Letenye között. Várhatóan már a jövő évben hozzáláthatnak a kivitelezők az M3-as újabb 12 kilométeres szakaszához Nyíregyháza felé. Továbbépül az M0-s keleti szakasza is. Dunaújváros irányába az M6-os gyorsforgalmi út környezetvédelmi engedélyeztetése folyamatban van, a sztrádát várhatóan 2003-ban elkezdik építeni. A bizottság tegnapi ülésén a kormánypárti és az ellenzéki képviselők között éles vita bontakozott ki a matricás sztrádahasználat, a kapuk lebontása, illetve az új elektronikus díjellenőrző rendszer bevezetését illetően.
*
A hatvani ipari parkot a 3-as számú főútvonallal összekötő, másfél kilométeres útszakaszt avattak fel tegnap. A 120 millió forintos beruházás megvalósításához 53 millió forinttal járult hozzá az EU PHARE-programja. Manninger Jenő, a közlekedési tárca politikai államtitkára az útavatón bejelentette: január 1-jétől matrica vásárlása nélkül használható az M3-as autópályának a Hatvan mellett húzódó szakasza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.