A Közlekedési és Vízügyi Minisztérium megbízása alapján a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. tárgyal az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel, többek között az országos matrica bevezetésének lehetőségéről az M5-ösön. A tárgyalások hamarosan véget érnek, ám várhatóan a magas díjkompenzáció miatt jövő év elejétől még nem használhatják az autósok matrica ellenében az autópályát. Mint azt Baranyai László, az MFB Rt. elnök-vezérigazgatója lapunknak tegnap elmondta, az AKA díjkompenzációs igénye – amivel a matricahasználat miatti bevételcsökkenést ellensúlyozná az állam – jelenleg a többszöröse annak, mint amit a magyar államot képviselő MFB vállalni tud. A folyamatban lévő munkákról Baranyai elmondta, hogy a múlt évi kezdés óta 2001 végéig csaknem 100 milliárd forintba kerülnek a projektek. Az NA Rt. még az idén hozzájuthat ahhoz a konzorciális hitelhez, amit három hazai bank biztosít – közölte Baranyai László. A tárgyalások ebben az ügyben hamarosan befejeződnek.
Az Országgyűlés gazdasági bizottságának tegnapi mezőkövesdi ülésén Farkas László, az M3-as projektigazgatója arról szólt, hogy a hazai beruházások az eredetileg meghatározott ütemterv szerint zajlanak. Az M3-as december végéig 65 százalékos készültségi szinten lesz. A bizottsági tagok tegnap az autópálya-építés mellett megtekintették a 14 milliárd forintért épülő Tisza-hidat is, amelynek az egyik acélszerkezeti elemének a beemelését megkezdték a beruházók. Az egyedi technológiával épülő híd mindkét elemét év végéig a pillérekre helyezik. Az M7-es autópálya Budaörs és Balatonaliga közötti szakaszát november végén adják át a forgalomnak. Szilágyi András, az NA Rt. vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy idén még megkötik a szerződést az M30-as Emőd–Miskolc közötti 24, illetve az M7-es Letenye– Tornyiszentmiklós közötti 20 kilométeres szakaszának építésére.
Újabb kiemelt projektek kezdődnek a jövő évben. Ha az építési engedélyek az NA birtokában lesznek, továbbépül például az M7-es a Balaton déli partján, illetve Nagykanizsa és Letenye között. Várhatóan már a jövő évben hozzáláthatnak a kivitelezők az M3-as újabb 12 kilométeres szakaszához Nyíregyháza felé. Továbbépül az M0-s keleti szakasza is. Dunaújváros irányába az M6-os gyorsforgalmi út környezetvédelmi engedélyeztetése folyamatban van, a sztrádát várhatóan 2003-ban elkezdik építeni. A bizottság tegnapi ülésén a kormánypárti és az ellenzéki képviselők között éles vita bontakozott ki a matricás sztrádahasználat, a kapuk lebontása, illetve az új elektronikus díjellenőrző rendszer bevezetését illetően.
*
A hatvani ipari parkot a 3-as számú főútvonallal összekötő, másfél kilométeres útszakaszt avattak fel tegnap. A 120 millió forintos beruházás megvalósításához 53 millió forinttal járult hozzá az EU PHARE-programja. Manninger Jenő, a közlekedési tárca politikai államtitkára az útavatón bejelentette: január 1-jétől matrica vásárlása nélkül használható az M3-as autópályának a Hatvan mellett húzódó szakasza.
Budapest Leadership Squanders Money While Buses Go Up in Flames + Video
