Változó amerikai katonai stratégia

A szeptember 11-i terrortámadások új elemet vezettek be az amerikai mindennapokba. A félelmet attól, hogy hasonló támadások bármilyen formában megismétlődhetnek. A félelem megmaradt, a hadvezetési stratégia azonban nagyon megváltozott az elmúlt hónapban. Ma már nem beszélünk a Powell-doktrínáról, amely egy évvel ezelőtt még az amerikai katonai stratégia mérföldköve volt. Ugyancsak kevesen említik a Rumsfeld-doktrínát, amely megváltoztatta a két különböző területen egy időben vívott regionális háború teóriáját. A világterrorizmus elleni harc új stratégiát követel.

Joseph C. Kun
2001. 11. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A sivatagi háborúval ellentétben most nem arra van szükség, hogy hatalmas katonai erővel elsöpörjük az ellenséget. Ugyancsak lehetetlen meghatározni a konfliktus végét, mint azt a Powell-doktrína követelte. Bush elnök szerint a háború addig fog tartani, amíg a terroristaveszély nincs teljesen kiirtva, ami talán évekig is eltarthat. Még egy nagyon fontos változás történt a Clinton-kormány alatt bevezetett katonai stratégiával szemben. Elmúlt az a korszak, amikor a katonai vezetés minden veszteség nélkül próbált háborút folytatni. A veszteség elkerülhetetlen minden háborúban. A fontos az, hogy a civil lakosság veszélyeztetettségét minimalizálják.
Az amerikai katonai akció kezdete előtt számosan felidézték a Szovjetunió tapasztalatait az afgánok elleni háborúban, amikor is tizenötezer orosz katona vesztette életét. A legfontosabb különbség azonban a két háború között az, hogy Amerika nem akarja Afganisztánt meghódítani, és saját kormányformáját ráerőszakolni az afgán népre. Az orosz veszteségek legnagyobb része annak volt tulajdonítható, hogy a szovjet hadsereg tapasztalatlan egységeket vetett be, és egy páncélos hadjáratot folytatott olyan terepen, ahol az lehetetlen volt. Az amerikai elit szárazföldi egységek ellenben hirtelen támadásokat intéznek bizonyos egyéni célpontok ellen, s gyorsan visszavonhatóak, ha arra szükség van. A terrorizmus elleni háború ugyancsak nem egy ország háborúja, mert a rejtett ellenség az egész világra veszélyt jelent. A terrorellenes koalíció megváltoztatta a hidegháború óta kialakult világképet. Még néhány hónappal ezelőtt is elképzelhetetlen lett volna, hogy Oroszország megengedje: amerikai harci repülők használják légterét. Mint ahogy az is, hogy amerikai támaszpontokat hozzanak létre egy hajdani szovjet köztársaságban.
A szkeptikusok azon tűnődnek: valójában milyen erős ez a szövetség, és meddig marad életben, ha a háború elhúzódik vagy sikertelennek bizonyul. Nyilvánvaló, hogy Nagy-Britannia és néhány más európai ország kivételével a terrorizmus elleni koalíció tagjai elsősorban saját érdekeiket tartják szem előtt. Oroszország az iszlám fundamentalizmus terjedését és a nagyvárosok elleni terrortámadásokat akarja megakadályozni. Ugyanakkor a terrorizmus elleni kampány elterelte a figyelmet az orosz–csecsen problémáról, amely eddig nemzetközi bírálatot váltott ki.
Kína ugyancsak saját iszlám kisebbségét, a Hszincsiang régióban élő ujgur lakosságot próbálja távol tartani a tálib és más fundamentalista elemektől. Azonban annak nincs semmi jele, hogy Peking hajlandó lenne feladni Pakisztánba irányuló nukleáris vagy rakétatechnológia-exportját, amely az adminisztráció szerint iszlám radikálisok kezébe kerülhet. A pakisztáni katonai rezsimnek pedig szüksége van amerikai támogatásra annak reményében, hogy az megfékezi az indiai támadásokat a kasmíri terület ellen. Az üzbég vezetés is amerikai védelmet keres, amikor saját befolyását szeretné erősíteni a közép-ázsiai térségben.
A közel-keleti országok magatartása ugyancsak annak függvénye, hogy azok mennyire tartanak az iszlámi fundamentalizmus veszélyétől. Míg Törökország, Szaúd-Arábia és Omán megengedi repülőterei használatát, addig más országok megpróbálják elhatárolni magukat a tálibok elleni akciótól – attól félve, hogy lakosságuk jelentős része ellenzi Oszama bin Laden kiadatását, és a tálibokkal szimpatizál. Ugyancsak nehézségeket okoz az izraeli–palesztin konfliktus további kiéleződése és az iszlám népek nagy többségének szimpátiája az Amerika-ellenes erőkkel.
Az amerikai külpolitika nagy kihívása ma az, hogy a tálibok elleni háború ellenére ne veszélyeztesse kapcsolatait a közel-keleti országokkal. A nemzetközi gazdasági élet rászorul arra, hogy a közel-keleti olajforrások továbbra is elérhetők legyenek. Az amerikai és más szövetséges katonai erőknek ma a szokásosnál is több üzemanyagra van szükségük. Ennek legtöbbje pedig a közel-keleti térségből származik. A legfontosabb olajtermelő országok, így Szaúd-Arábia és Kuvait, ígérik, hogy az OPEC-államok nem fogják csökkenteni a termelés jelenlegi szintjét. Ennek ellenére nincs garancia arra, hogy ha a háború elhúzódik és a közel-keleti kormányok veszélyeztetve látják magukat a radikális iszlám elemektől, ez a helyzet ugyancsak megváltozhat.
Mint azt Bush elnök is hangsúlyozta: a háború talán évekig is eltarthat, és minden más eddigi háborútól különbözik abban, hogy az ellenséget nem lehet könnyen megtalálni vagy meghatározni. Habár nem biztos, hogy a koalíció, amely a terrorizmus elleni harc nevében jött létre, örökké megmarad. Az azonban már most bizonyos, hogy a terrorellenes szövetség megváltoztatta a hidegháború utáni világképet, és reményt ad arra, hogy idővel egy tartós nemzetközi összefogásra vezet.
A szerző amerikai külügyi szakértő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.