Vita az integrációról

Az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar tanácsa nem támogatja azt a tervezetet, hogy megszűnjön a kar önállósága. Klinghammer István rektor szerint az intézmény új pedagógiai és pszichológiai karba való integrálására azért van szükség, mert a Bárczi önállóan nem tudja az egyetemi szintű képzés feltételeit biztosítani.

Hanczár János
2001. 11. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az előterjesztés szerint az új pedagógiai és pszichológiai kar a jelenlegi Bárczi Gusztáv gyógypedagógiai főiskolai kart, a bölcsészettudományi kar pedagógiai és pszichológiai intézetét, valamint a tanárképző főiskolai kar neveléstudományi és testnevelés tanszékét foglalná magába. A gyógypedagógusok azonban úgy vélik, hogy a százéves múltra visszatekintő intézmény egyetemi karként való megtartása szakmailag és a finanszírozás terén is jobb megoldás lenne. Emellett az új tervezet megsérti az egyetemi tanács korábbi döntését, amelynek értelmében három–öt év távlatában vizsgálják meg a kar egyetemi szintű átalakításának a kérdését. Az intézmény hallgatói önkormányzatának kezdeményezésére már több ezer aláírás gyűlt össze a kar megmaradásáért. Információink szerint az egész gyógypedagógusi szakma kiállt az önállóság mellett.
Az egyetemi tanács nem kötelezi a Bárczi Gusztáv gyógypedagógiai főiskolai kart arra, hogy az ELTE-be integrálódjon. Ha ezt nem kívánják, megmaradnak főiskolai karnak, de az egyetemi szintű gyógypedagógus-képzést és doktori iskolát – velük együttműködve – akkor is megszervezi az intézmény. Ez az ELTE morális kötelessége – mondta Klinghammer István, az ELTE rektora. Az egyetem, megtartva a nagyszerű főiskolai gyógypedagógus-képzést, azt szeretné elérni, hogy Magyarországon egyetemi szintű oktatás is legyen, és a nyugat-európai gyakorlat szerint a legjobbak doktorálni is tudjanak ebből a szaktárgyból – fogalmazott a rektor. A kar az egyetemi szintű képzés feltételeit belátható időn belül önállóan nem tudja megszervezni – tette hozzá. Az igaz, hogy az intézményfejlesztési tervben szereplő három–öt éves határidőből még csak két év telt el, de „az élet azt hozza”, hogy Magyarország EU-integrálódásával kapcsolatban felgyorsultak az események – emelte ki Klinghammer István. Az egyetemi tanács hétfői ülésének napirendje szerint a kérdésben döntés várható. Az elfogadott tervezetet a Felsőoktatási Tudományos Tanácsnak is véleményeznie kell, majd a Magyar Akkreditációs Bizottság előminősítése ismeretében terjesztheti a szaktárca a kormány elé.
Jelenleg a karon nincs elég, az egyetemi akkreditációhoz szükséges számú tudományos fokozatú szakember. Pillanatnyilag 77-en vannak oktatói, kutatói státusban. Közülük 16-an doktori disszertációjukat készítik. A karon rövidesen két akadémikus dolgozik majd. Kandidátusi fokozata 19, PhD pedig hét oktatójuknak van. Arányuk meghaladja az oktatói, kutatói státusú dolgozók 35 százalékát. Terveik szerint néhány éven belül átlépik a minősítettek 50 százalékos arányát, így a várakozások szerint hamarosan lehetővé válhat az intézmény akkreditációja.

Értékelték a Leonardo-program első szakaszát. Külföldi és hazai szakmai döntéshozók értékelték a szakképzés fejlesztésére szolgáló Leonardo da Vinci-program első szakaszát. A Tempus közalapítvány által szervezett, tegnap záruló, kétnapos nemzetközi konferencián elhangzott: Magyarország 1997 és 1999 között évente 2,6 millió eurós költségvetéssel vehetett részt az Európai Unió projektjében. Az iskolákban 36 fejlesztő- és 106 mobilitási program indult, további 353 intézmény pedig partnerként kapcsolódott be. A pályázóknak megítélt támogatás meghaladta a kétmilliárd forintot. A külföldi szakmai gyakorlatokon 711 szakközépiskolás, 38 fiatal dolgozó és 356 oktató vett részt. (H. J.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.