A közlekedés és a szervezés

Négy évtizede foglalkozik közlekedésszervezéssel Balló Zoltán. A Csongrád Megyei Közlekedési Felügyelet ötvenkilenc éves igazgatója végigjárta a szakmai „szamárlétra” valamennyi fokát. Szerencsés ember, mert megszállottja munkájának, amely a hobbija is egyben.

Halász Miklós
2001. 12. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tíz éve hivatalvezető, korábban a helyi önkormányzatok közlekedési főosztályain töltött be különböző posztokat. Jelenlegi beosztásában érzi magát a legjobban. Balló Zoltán nem hatalomvágyó, környezete többek között a szókimondásáért is tiszteli. Minden helyzetben síkra szállt a közlekedés biztonságáért, de mostani beosztásában képes e cél érdekében a legtöbbet tenni.
Amikor a közlekedés körülményeiről kérdezem, az emberről beszél; mert az ember a legfontosabb: a felkészültsége, szokásai határozzák meg az utak morálját.
A biztonság szerinte három tényező egyensúlyából adódik. Az utak színvonalából, a járművek műszaki állapotából és a gépkocsivezetők tudásából. Balló szerint óriási szerepe van a beidegződésnek, a megszokásnak. Példát is mond erre: harminc éven keresztül tiltakozott a szakma a közforgalmi csomópontok kiépítése ellen. Azután megtört a jég. A nyolcvanas években külföldön járva jöttek rá az úttervezők a körforgalom előnyeire, no persze addig már tucatnyi súlyos karambol – így például Cegléd felett a 4-es és 31-es, Vas megyében a 83 és 84-es út találkozásánál, illetve a Bács-Kiskun megyei Kelebiánál – is rádöbbentette a szervezőket a körforgalmi csomópontok minél gyorsabb kivitelezésének szükségességére. Ma már megszokott dolog a körforgalom.
Balló Zoltán kedvenc szórakozásai közé tartozik a statisztikák böngészése. Egyszerű számsorokból különböző jelenségekre következtet. A személyi sérülésekkel járó balesetek száma 1990-ben volt a legtöbb az országban. Azóta folyamatosan csökken, pedig tíz év alatt jelentősen kibővült a gépkocsipark. Ma annyi balesetet regisztrálnak, mint a nyolcvanas években. Ebben közrejátszott az infrastruktúra fejlesztése, ám a direktor szerint a statisztika javulásában a megváltozott emberi tudat a döntő. A gépkocsivezetők annyival lettek fegyelmezettebbek, mint általában a társadalom. Természetesen a szabadosság még sok területen tetten érhető.
Balló Zoltán szerint tömegesen használódnak el azok a gépkocsik, amelyeket magánexportban hoztak be honfitársaink a kilencvenes évek első felében. Akkor ezeknek az autóknak a zöme négy–nyolc esztendős volt. A már-már matuzsálemi korúnak számító járgányokat általában feltuningolják a műszaki vizsgákra. Csodák csodájára kilencvenöt százalékuknak a megfelelése elég jó. Azután eltelik egy fél év, és a „gumikacsa” – az utakon mozgó hatósági műszaki vizsgáló állomás – egészen másképp minősít. Az általuk adott jelentés szerint a járművek ötven százaléka a normál műszaki vizsgán elbukna. A legtöbb probléma a kopott fékekkel és a gumikkal van, mert balesetveszélyesek. A gépkocsi-tulajdonosok általában azzal a megnyugvással hagyják el a kötelező műszaki vizsgák helyszínét, hogy két évre, a soron következő megjelenésig letudták ezt a kötelezettséget. Nem törődnek azzal, hogy sűrűbben kellene járniuk szervizbe. Erre vezethető vissza, hogy ősz végén, amikor felfagynak az utak, emelkedik a közúti balesetek száma.

Más a helyzet, amikor a gépkocsi-tulajdonos a jó gazda gondosságával törődik járművével.
Balló annak a tizenhat éves Opelnek a történetét említi, amely előtt a vizsgáztatók is kalapot emeltek, s a minősítésen jelest kapott. Ez a példa nem jelenti azt, hogy az évi félmillió közúti ellenőrzéssel sikerült a garázdálkodókat kiűzni a sztrádákról. Nemrég egy olyan sofőrt „kapcsoltak le”, aki egy traktor rendszámát csavarozta rá a forgalomból kivont Ifára, és érvényes vezetői engedély nélkül veszélyes árut fuvarozott. Egy másik eset is nagy felháborodást keltett: egy cseh állampolgár külföldi rendszámmal, lejárt műszaki vizsgával, rendszeresen végzett bérmunkát Magyarországon egyik honfitársunknak. Ezek a történetek kirívó eseteknek számítanak, ennek ellenére Balló Zoltán is azok közé tartozik, akik szorgalmazzák az ellenőrzések további szigorítását.
Mostanában a legnagyobb kihívást az Európai Unióhoz való csatlakozás jelenti. A szakember úgy látja, hogy a közlekedésben nem lesznek túlságosan nehezen megoldható feladatok, mert ez a szektor nyitott szolgáltatásnak számít, és eddig is jól harmonizált az uniós követelményekkel. Európa gyakran tartott tükröt nekünk, oly módon is, hogy a nyugati határról visszafordították az agyonstrapált autókat. Az igazgató szerint a járművezetők képzése és vizsgáztatása megfelelő színvonalú, a követelményeket más területeken szükséges szigorítani. Hazánkban 2001 júliusától megkezdődtek azok a vizsgálatok, amelyekkel azt állapítják meg, a sofőrök letöltötték-e a pihenőidőt.
Bizonyított tény, hogy a terrorizmus után a balesetek sokkolják legjobban a társadalmat. Egy uniós felmérés szerint minden harmadik ember szenved el valamilyen könynyebb vagy súlyosabb balesetet. Hazánkban egyre több a kerékpárosbaleset is. Balló nagyon fontosnak tartja a kormány útépítési programját: – Minél hamarabb szeretném megélni, hogy a lakóhelyemtől, Szegedről sztrádán utazhassam Budapestig – fejezi ki óhaját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.