A Vivendi bizakodó

Karácsonyi ajándéknak is tekinthetik a távközlési piac már eddig is jelen lévő, de a belföldi távolsági és a nemzetközi hívások elől „elzárt” szereplői a távközlési piac liberalizációját. A Vivendi több primer körzetben is rendelkezik koncessziós joggal, felkészült a teljes nyitásra, és bízik abban, hogy a jelenleginél nagyobb piaci részesedésre tesz szert.

Nagy Ottó
2001. 12. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyolc éve, 1993-ban írták ki a helyi közcélú távbeszélő-szolgáltatások koncessziós pályázatait, amelyeken sikerrel indult a Vivendi is, elnyerte a szegedi és a szentesi körzetekben a koncessziós jogot. A Déltáv 1994 májusában jött létre. A cég 1995. március elsejével átvette a Matávtól a szolgáltatást – ismertette a kezdeti lépéseket Lednitzky Péter, a Vivendi Telecom Hungary kormányzati és külkapcsolati igazgatója.
Közben lezárult a pályázatok elbírálása a Vác–Gödöllő körzetben, és a Vivendi beszállt a Digitel 2002-be, a helyi szolgáltatóba, és később érdekeltséget szerzett a jászberényi primer körzetben is. Tavaly megvásárolta az egykori UTI cégeket, amelyek a veszprémi, esztergomi, dunaújvárosi és szigetszentmiklósi körzetekben szolgáltattak. Mindezekkel együtt ma kilenc primer körzetben szolgáltat a Vivendi, és másfél millió nem budapesti állampolgárnak és 30 ezer üzleti ügyfelének 500 ezer telefonvonalon biztosítja a távbeszélés lehetőségét.
A Vivendi 1998-ban megalapította a Partnercomot, a mai V-comot, az üzleti kommunikációra és adatátvitelre specializálódott vállalatát, amely az ország egész területén szolgáltat. A csak adatszolgáltatási piac második–harmadik helyén álló V-com időközben megnyerte az NIIF-tendert, és részt vett az egyetemeket összekötő szupersztráda kiépítésében. Többek közt szolgáltat a Miniszterelnöki Hivatalnak, a Cora üzletláncnak és a Szegedi Tudományegyetemnek. A pályaszélesítés ezzel még nem fejeződött be, mert 2000. június elsejével elindult a V-net az internetes piac meghódítására, és máris a harmadik–negyedik helyet birtokolja. A vállalat Budapest második legnagyobb optikai hálózatával rendelkezik, és a koncessziós területein kívüli tizenhat nagyvárosban jelen van műszakilag. A Siemenstől nemrég vették át dunaújvárosi nemzetközi központjukat.
Lednitzky Péter szerint a hazai távközlési piacon már régóta versenyhelyzet van: verseng a vezetékes telefon a mobillal, a mobil a mobillal, működik jó néhány internetszolgáltató és üzleti kommunikációs adatátvitelre specializálódó cég, és a nemzetközi hívások versenyében már ma számolni kell a Voice Over IP-vel, az internetalapú hangtovábbítással is. A hagyományos hangátviteli piac is többszereplős, bár az furcsának tűnik, hogy az EU-tagországok egyikében sem működik a hazaihoz hasonló koncessziós rendszer. A tagországok azért is más helyzetben vannak, mert többségükben 1998. január elsejével elindult a liberalizáció, akkor, amikor már megtérültek a hálózatok kiépítésére fordított beruházások. E területen Magyarországon az előző öt-hat évben nagyon nagy befektetésekkel hiányhelyzetből kínálati piac alakult ki, de a befektetések még nem térültek meg, így indul a verseny. Mindenesetre bízik abban, hogy több piacot szereznek meg, mint amennyit elvesztenek, és a jelenleg 15 százalékos vezetékes távközlési piaci részesedésük növekedni fog.
A Vivendi versenypozícióit értékelve az igazgató úgy látja: a telefonálók előhívószámmal is kiválaszthatják, melyik szolgáltatón keresztül bonyolítják hívásukat esetenként, vagy maguk döntik el, hogy melyik telefonos céggel kötnek szerződést. A szolgáltatóknak együtt kell működniük, ezért hálózataik összekapcsolására vonatkozó szerződéseket kell kötni, hiszen erre az ágazatra tökéletesen illik: egyedül nem megy. Az árversenyről Lednitzky Péter kifejtette: nem valószínű a direkt árverseny kialakulása, éves szinten tízszázalékos árcsökkenéssel lehet számolni a távolsági hívásoknál, de mint a mobilszolgáltatóknál, elsősorban a kínált csomagok versenyeznek egymással. A verseny kedvező hatásait így nemcsak a cégek, hanem az egyéni nagyfogyasztók is érzékelik majd. Ezért a Vivendi a nagyvállalatok mellett a kis- és a középvállalkozásokra is koncentrál, a lakossági piacon pedig az internetben látja a jövőt.
Az internet széles körű elterjedéséhez szükséges az átmeneti állami szerepvállalás, hogy megteremtődjön a háztartások személyi számítógépekkel való ellátásának lehetősége. Fontos a magyar nyelvű internetes tartalom bővítése is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.