Háború a gyerekszobákért

A világ legnagyobb szoftveróriása csatát nyert nemrég Amerikában, de Európában is várhat rá egy háború az uniós versenyhivatallal. A Microsoft eközben önként nyitott egy újabb frontot: az árukapcsolással vádolt cég termékei immár nemcsak a számítógépek memóriáiban léteznek, hanem – kézzelfogható valóságként – a gyerekszobákban is.

2001. 12. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már kapható Amerikában a Magyarországon és Mexikóban gyártott új videojáték-konzol, az Xbox, s várhatóan a karácsonyi szezon fő szenzációja lesz. A bevásárlóközpontok előtt virrasztó szenvedélyes játékosok, majd éjfél után egy perccel hosszú sorok a pénztárgépeknél: New York, alig egy hónappal a terrortámadás után. Az egyik pult mögött maga Bill Gates árulta a cég új csodafegyverét, a 299 dollárért kapható Xbox nevű konzolt. A konkurencia ideges: a Sony szeptemberben közel harmadával csökkentette új játékgépe, a PlayStation2 árát, a Nintendo Game Cube-ja jóval olcsóbb ugyan, de sokkal kevesebbet tud. A tét nem kicsi, hiszen a játékpiac évi forgalmát húszmilliárd dollárnyira becsülik.
A videojáték-konzolok kizárólag szórakoztatásra, vagyis játékra fejleszett célszámítógépek. Mivel a készítőiknek csak arra kellett koncentrálniuk, hogy a majdani felhasználó minél tökéletesebb vizuális élményt kapjon (a személyi számítógépre írt játékok esetében a programozóknak szem előtt kell tartaniuk, hogy eltérő teljesítményű és kiépítésű masinákon is egyformán jól fusson a program, s az a gép nem elsősorban a játékra van tervezve), ezeken a konzolokon a PC-kre írt programoknál látványosabb, pergőbb menetű szoftverek futhatnak. Strapabíróak: a kezelőegységük a billentyűzettel ellentétben évekig bírja a püföléseket-rángatásokat, és azt is túlélik, ha kóla ömlik rájuk.
A piacot jelenleg a Sony uralja, a japán cég hetvenszázalékos részesedése három terméknek köszönhető. A legújabb, a PlayStation2 már sokkal több, mint egyszerű videojáték, a készülék egy komplett otthoni szórakoztató központként is hasznosítható. Négyszeres sebességű DVD-lejátszója segítségével nagyon jó minőségben nézhetünk filmeket, tizenkétszeres sebességű CD-meghajtója pedig hifi minőségben adja vissza a zenét, segítségével még az internetre is csatlakozhatunk. Igaz, nem olcsón: hazai induló ára 115 ezer körül volt, de ma már a konkurens megjelenése miatti árleszállításnak és egyébb akcióknak köszönhetően nyolcvan-kilencvenezer forint körüli áron vásárolhatjuk meg. A piacon jelen van még a Nintendo és a Sega is – előbbi új fegyverét, a Game Cube-ot Amerikában csak három nappal az Xbox megjelenése után dobták piacra, az utóbbi Dreamcastját pedig negyvenezer körüli összegért árulják. S hiába a gép, ha nem veszünk hozzá játékprogramot: ezekből egy egyszerűbb-régibb ötezerbe, a legdivatosabb új csodatermék pedig háromszor ennyibe is kerülhet.
A konzolokra írt játékok többségét PC-s változatban is megtaláljuk, a személyi számítógép mégsem tudja komolyan veszélyeztetni pozícióikat. Ez a divatnak is köszönhető. Ha a szomszéd gyerekének van ilyenje, akkor mi is megengedhetjük magunknak – gondolják sokan, arról nem is beszélve, hogy senki sem örülne, ha évi könyvelését, gondosan elkészített tervrajzait a csemete letörölné egy heves lövöldözés során. És azt sem kell elhallgatni, hogy az új konzolok valósághű effektusait csak a nagyon drága asztali gépek tudják utánozni.
Az új Microsoft-csodagép már majdnem egy PC, így nem véletlen, hogy Gates a közelgő digitális szórakoztatóipari forradalom fő fegyverét látja benne. A megjelenés pillanatában tizenkilenc, erre a konzolra fejlesztett program található a boltokban, de programozók ezrei dolgoznak azon, hogy még a karácsony előtt válogatni lehessen a különféle stratégiai, kaland- és akciójátékokban, szimulátorokban és sporteseményeket valósághűen utánzó programokban. A készülékbe épített merevlemez és a beágyazott nagy sebességű internet-csatlakozás újfajta lehetőségeket rejt magában. A szolgáltatás jövő nyári indulása után a fotelben ülve a világ másik végén játszó ellenféllel vívhatunk vérre menő virtuális csatát, letölthetjük a legújabb szinteket a játékokhoz és a legmodernebb autókat a versenyekhez, miközben kedvenc együttesünk legfrissebb számait hallgatjuk a világháló segítségével. A piacért vívott háború komolyságára mi sem jellemző jobban, mint az a tény, hogy az Xbox darabja a gyártónak (a hírek szerint) 375 dollárjába kerül. A cég vállalja a darabonkénti 125 dolláros veszteséget (a 299 dolláros eladói ár a forgalmazó nyereségét is tartalmazza), sőt több százmillió dolláros reklámkampányba kezdett az új termék népszerűsítése érdekében. A Morgan Stanley cég elemzői szerint ha minden a tervek szerint alakul, akkor az egész ügy egymilliárd dollárjába kerül a Microsoftnak, s csak azután számíthat az első cent megtérülésére. A többször elhalasztott premier utáni időszakban háromszázezer eladott konzollal számolnak, az első vevő egy húszesztendős fanatikus, Eduardo Glucksman volt, aki magától a nagyvezértől vehette át a hőn áhított játékszert. A hosszú késés minden bizonnyal amiatt következett be, mert mindeképpen el akarták kerülni a PlayStation2 rajtjának kínjait: a premier napjait követően a Sony a folyamatos alkatrészhiány miatt nem tudta kielégíteni a hatalmas vásárlói igényt.
A jövő mindenképpen az egyre többet tudó, sokfunkciós csodamasináké, amelyek hálózatba is képesek kapcsolódni. Ilyen szempontból reménytelen a Nintendo helyzete, mely eddig nem gondolkodott az on-line kapcsolatot segítő fejlesztésekben. Mivel a Sega kiszáll a hardvergyártásból, a csata az Xbox és a PS2 közt fog eldőlni: előbbi mögött ott a hatalmas szoftverbirodalom, utóbbi – egyelőre – uralja a piacot. A százkilencvenkilenc dollárért árult Game Cube-ról még annyit: a főként 6–14 éveseknek szánt játékgép nem képes olvasni a DVD-lemezeket, de rendelkezik internethez való csatlakozási lehetőséggel.
Az Xbox az első olyan játékkonzol, mely Európában is készül. Gyártása körül évek óta nagy a titokzatosság, csak annyit tudni, hogy az európai piacra szánt darabok Magyarországon, a Flextronics sárvári üzemében készülnek majd, a jelenlegi termelés az amerikai piac igényeit elégíti ki. Egyes vélemények szerint ez a termék lesz hazánk legjelentősebb exportcikke a közeljövőben, s itteni gyártása komoly hatással lehet a gazdasági növekedésre is. A technológiai titkokat szigorúan őrzik, Xboxa jelenleg még a Microsoft magyarországi képviseletének sincs – újságíró először a múlt héten láthatta a sárvári gyárban, szigorú biztonsági intézkedések közepette, kamerák és fényképezőgépek mellőzésével. Az európai piacon a hírek szerint négyszázhetven euróért fogják árulni, legelőbb jövő év márciusában. Az első három hónapban másfél millió darab eladására számítanak errefelé – a naponta tizenötezer játékot előállító gyáregység a jövő évben több tízmilliárd forint többletexportot eredményez az országnak, és kétezer embernek ad munkát. A magyarországi forgalmazás dátuma bizonytalan, az Xbox várhatóan pár héttel az európai premier után jelenik meg a hazai boltokban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.