„Nem jó, ha fenyegetik az orvosokat”

A Magyar Orvosi Kamara (MOK) támogatása nélkül kerül ma az Országgyűlés elé zárószavazásra az egészségügyi közszolgáltatások nyújtásáról és az orvosi tevékenység végzésének formáiról szóló törvényjavaslat. – A törvénytervezet feladatátruházási koncepciója azt jelenti, hogy a tőkés-menedzser-tulajdonos új szereplő lesz az ágazatban, aki pénzt visz ki a rendszerből – véli Kupcsulik Péter professzor, a MOK elnöke. Szerinte lehetetlen, hogy a központi költségvetési finanszírozás javítása nélkül a hazai egészségügyet tovább lehessen működtetni.

Varga Attila
2001. 12. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A negyvenezer járóbeteg-ellátásban, kórházakban, háziorvosként, fogorvosként és kórházi orvosként dolgozó szakembert tömörítő MOK az utóbbi időben egyre határozottabban, nagy társadalmi visszhangot kiváltva hallatja hangját különféle kérdésekben.
– A rendszerváltozás óta az a furcsa helyzet támadt, hogy hihetetlen várakozás előzte meg a kamara tevékenységét, s óriási volt a csalódás, mert az az elvárás, amely szerint a szakmát érintő kérdésekben a szakma véleménye legyen a mérvadó, nem teljesült. Nem szeretnék politikusokat idézni, de többen a tudtunkra adták, hogy óriásit téved a szakma, amikor azt hiszi, hogy azért, mert értünk a gyógyításhoz, az egészségpolitika kérdéseiben is járatosak vagyunk. Meg lehet a kérdést így is közelíteni, de a kamara azon véleménye tíz év alatt sem változott, hogy ha valamiről egyértelműen azt mondja a szakma, hogy azt nem lehet megoldani, akkor az nem is fog sikerülni. A kamara a véleményét nem rejti véka alá, s ezért néha eredményeket ér el. Kezdjük megérteni, hogy az orvosi szakma segítője leginkább a nyilvánosság. A politika ebből a szempontból nem igazán vált be, nem segíti a szakmát. A politikusok között van orvos is, de több a jogász, közgazdász, pénzügyi szakember, más a nézőpontjuk, mint a miénk. Viszont a társadalommal közösek az érdekeink, a párbeszéd pedig már elkezdődött, s a társadalom igényelni fogja, hogy az ő ügyeikben azok mondják ki a végső szót, akik ehhez értenek. A kamara rákényszerül arra, hogy a pénz és a szakmai irányítás kérdéseiben is hallassa a hangját. Az egyik a finanszírozás kérdésköre, a másik pedig az orvosvezetői kinevezések véleményezési joga. Mondhatni, hogy az egészségügynek az előző tíz évben minden év egy Bokros-csomag-szerű helyzetet jelentett, hiszen folyamatosan csökkent az egészségügyi finanszírozás reálértéke. Ugyanakkor a tiltakozásaink nem voltak eredményesek. Nem vagyunk döntéshozói szerepben, csak fel tudjuk hívni a figyelmet a dolgokra. A kamara nem frontharcos szervezet, hanem intellektuális tevékenységgel foglalkozó emberek testülete, olyanoké, akik gondolkodni és érvelni szeretnek. A kórházszövetséggel, az Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesületével és a betegszervezetekkel rendszeres a párbeszédünk. Ennek mostanában van igazán jelentősége, bár nem tudjuk, hogyan dönt az intézményi törvénnyel kapcsolatban az Országgyűlés.
– Hogyan ítélik meg Mikola István egészségügyi miniszter tevékenységét?
– A kamara soha nem foglalkozott a miniszterek személyének megítélésével. Ez nem kamarai kompetencia, ítélje meg azt a kormány és a kormányfő. Mi azt nézzük, hogy az egészségügyben lejátszódó folyamatok nekünk jók-e. A finanszírozási gondok miatt nem látjuk optimistán az egészségügy helyzetét, s úgy érezzük: óhatatlan, hogy ne romoljon az ellátás színvonala. Nem igaz az a kijelentés, amely szerint az egészségügyi ellátás színvonala nem romlik, s bár megszorító intézkedések vannak, de a magyar egészségügy változatlanul kiváló. Ezt a fikciót el kell vetni. Mikola István miniszterként elég világosan elmondta, hogy az ő célja az, hogy többletforrásokat szerezzen az egészségügynek. A kamara ezt az elképzelést messzemenően támogatta, s támogatja ma is. Ilyen értelemben a cél közös, nincs erről vita. A kamarának ugyanakkor a módszerekkel szemben vannak fenntartásai. Nem jó az, ha fenyegetik az orvosokat, s hogy például a gyógyszergyártóktól elfogadott szakmai támogatásokért büntetéseket kapnak. A kamara tökéletesen egyetért azzal, hogy vannak etikátlan módszerek – például egy adott gyógyszer felírása után direkt anyagi juttatás –, amelyek elfogadhatatlanok. Azt is támogatjuk, ha egy orvosi végzettségű gyógyszergyári alkalmazott orvoslátogató mellékállásban dolgozva receptet akar írni, a saját gyógyszereit ne írja fel, s ha igen, akkor szigorú büntetést kell alkalmazni vele szemben. Amellett, hogy mi ezeket a célokat értjük és támogatjuk, a módszerrel nem értünk egyet. Amiért bizonyos etikátlan gyógyszergyári támogatásokat meg kell szüntetni, attól még nem kell megszüntetni azokat a gyógyszergyári közreműködéseket, amelyek a kongresszusok, a továbbképzések támogatására szolgálnak, mert ezt Európában az Európai Unió orvosi bizottságának a deklarációjában hivatalosan elfogadhatónak minősítették. Az orvoslátogatókat tessék megbüntetni, ha a saját gyógyszereiket írják ki, s a kamarának nem jelent problémát a hibák felfedése után a büntetés kiszabása. Mindezek helyett jött egy olyan rendelkezés, amely megtiltja az orvoslátogatóknak azt, hogy egyáltalán receptet írjanak fel. Ez túlzó intézkedés. Nem kell minket fenyegetni, nem kell megkötni kezünket-lábunkat, s még a hátunkra is odaütni egyet a korbáccsal. Hasonlóan rossz megoldásnak tartjuk az orvosi ügyeletek kérdését is… Egy sor célt tehát kiválónak tartunk, teljes mértékben érezzük azt, hogy a költségvetési megszorítások csökkentik a miniszter mozgásterét, ugyanakkor vannak olyan megoldások, amelyek nekünk nem szerencsések.
– Ma dönt az Országgyűlés arról a törvénytervezetről, amelyet a MOK többször is elutasított.
– Az a véleményünk, hogy a négy törvényt – orvosok jogállása, működtetési jog, kórháztörvény, finanszírozási törvény módosítása – együtt kellett volna előkészíteni, mert ezek együttesen alkotják az új rendszert. Egy kiragadott rész a mostani tervezet, s nehezen értelmezhető. A most végszavazásra kerülő törvény a működtetésről és a tulajdonviszonyokról szól, s csak mellesleg említi meg, hogy lesz egy szabadfoglalkozású orvos kategória. Olyan törvényről van szó, amely azt a látszatot kelti, mintha az állam ki szeretne vonulni az egészségügyi finanszírozásból. A törvénytervezet ennek a kereteit írja le, sok a kiskapu, s a bonyolult összefüggések nincsenek kellően tisztázva. Az intézmények átalakulásánál a foglalkoztatott orvosok olyan munkaviszonyát tartjuk elképzelhetőnek, amely a közalkalmazotti státushoz képest kedvezőbb munka-, illetve jogviszonyokat teremt.
– Hét kormány- és miniszteri rendelet illeszkedne a kerettörvényhez. Feljavítható így a MOK által el nem fogadott kerettörvény?
– El tudjuk képzelni azt, hogy megfelelő kormány- és miniszteri rendeletek mentén ez az egész rendszer működőképessé válhat. Persze nem tudjuk, mi lesz még a csatlakozó jogszabályok tartalma. Azt megválaszolni most lehetetlen, hogy a későbbi rendeletek által ez a törvény jó lesz-e. A kamara nem mondja azt, hogy biztos, hogy rossz lesz, de megfelelő garanciákkal sokkal jobb törvényt is el tudtunk volna képzelni. Nem látjuk a biztosítékát annak, hogy javul az ellátás, s jobb lesz a finanszírozás. Azt is megértjük, hogy az idő sürget. Ennek a törvénynek viszont a feladatátruházási koncepciója azt jelenti, hogy új szereplő lép be a rendszerbe, a tőkés-menedzser-tulajdonos, aki pénzt visz ki a rendszerből. Az fikció, hogy pénzt tesz be, mert neki az egyenleg pozitív lesz. Lehet, hogy befektet, de a végleges célja az lesz, hogy nyereséget termeljen. Az lehetetlen, hogy a központi költségvetési finanszírozás javítása nélkül ezt az egészségügyet működtetni lehessen. Erre a költségvetés többletbevételeiből lehetőség nyílna. Sok a fontos cél, de az egészségügy érdeke szerintünk elsődleges. Ha nem indul el a konszolidáció, akkor nagyon nagy baj lesz, mert az utóbbi tíz-tizenöt év elmaradt beruházásait: épületállag-megőrzést, bérkérdést, műszerek felújítását és beszerzését meg kell oldani. Az egészségügybe pénzt kell fektetni, hogy szebb legyen a menyaszszony, s így már nem is kellene eladni. A társadalomnak inkább vigyáznia kellene rá, megőrizni a benne felhalmozott tudást és szakmai értéket. A fő működtetési formának a betegellátás biztosítása céljából továbbra is államilag – vagy centralizált biztosítói rendszer által – finanszírozottnak kell lennie.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.