Valamennyi életrajzi adat arról tanúskodik, hogy Somogyi József alaposan felkészült a szobrászmesterségre: az ifjú művész a Képzőművészeti Főiskolán Kisfaludi Stróbl Zsigmond és Sidló Ferenc tanítványaként tökéletesítette, csiszolta tehetségét. Még a főiskola stúdiumaira járt, amikor a Szinyei Társaság Tavaszi Szalonján bemutatott Örvösmedve című szobráért megkapta az első szakmai jutalmát. A Parlamentet őrző jobb oldali – a második világháborúban elpusztult – bronzoroszlán alkotója húszas éveinek elején ugyanis több állatszobrot is készített: európai bölényt, fülesbagolyt, oroszlánkölyköt vagy jaguárt is megmintázott, s kompozícióinak lényeges alkotóelemei mindvégig a madarak, kutyák, lovak, csikók maradtak.
Wehner Tibor író, művészettörténész a kötetben található portrévázlatából kiderül, hogy az ifjú Somogyi nem volt rendszeresen kiállító művész, pályája elején például csupán egy tárlattal jelentkezett: a Fővárosi Népművelődési Központban Csáki-Maronyák József festőművésszel rendezett közös kiállítást. Legközelebb húsz évvel később, az 1970-es velencei biennálén szerepelt önállóan.
Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy az alkotó elzárkózott a nyilvánosság elől, hiszen szabadtéri szobraival rendszeresen találkozhatott a közönség. „A Somogyi-művek inspiratív közege, élettere elsősorban a nyílt szabad tér, a köztér volt, a monumentális kompozícióként született művek voltak a legfontosabbak a művész számára” – jelzi Wehner.
A hatvanas években Somogyi sorra kapta a megbízásokat: a váci és a salgótarjáni felszabadulási emlékművet a miskolci szovjet hősi emlékmű felállítása követte. Dicsérni kell az alkotót, aki a propagandisztikus sablonokat mind a három műben kerülte.
Itt meg kell állni egy pillanatra, hiszen a harmincas éveinek derekán járó művész ez idő tájt költözött új alkotóhelyére, az óbudai Csillaghegyre.
„Akkoriban nem is sejtettük, hogy a művészvilág mellett építészek, nyelvészek, teológusok, tudósok, egyetemi tanárok gyülekezőhelye volt az egyébként is nyitott otthona. Tudtuk, hogy híres szobrász, de csak később értesültünk, hogy a brüsszeli világkiállításon is díjat nyert… Soha nem úgy jelent meg és nem úgy viszonyult errefelé az emberekhez, mintha nem egy volna közülünk. Közvetlen, fesztelen és természetes volt” – emlékezik az alkotóra Tarlós István, Óbuda polgármestere, aki gyermekkorában maga is sokszor találkozott „Jóska bácsival”. A polihisztor művész, a festő, a szobrász, az egyetemi tanár, a rektor ízig-vérig óbudai maradt egészen haláláig.
Az évtized kimagasló eredményei a Martinász (1953) s a brüsszeli Táncolók (1958), majd az 1965-ben elkészült hódmezővásárhelyi Szántó Kovács János-emlékmű voltak. „Szántó Kovácsnak nincsen sem cselekménye, sem mozdulatából kiolvasható esemény-előzménye, vagy következménye… az aránytalanul hatalmas öklök groteszkjét, az elhasznált, szívós lábszár groteszkjét változatlanul, pontosabban eddig soha nem látott nyíltságal örökölte elődeitől” – írja tanulmányában Rózsa Gyula. Drámaiság, erő, zaklatottság hatja át a hollóházi bronz korpuszszobrot is, amely 1967-ben került a település Szent László-templomába. Ezt követte a még drámaibb Krisztus-ábrázolás, amelyet a Kiscelli Múzeum gyűjteményébe helyeztek el. A múlt században, a hetvenes évek elején készült a Kerepesi temetőben felállított Mednyánszky-síremlék, a szigetvári Zrínyi-monumentum és a ceglédi Dózsa-emlékmű. De a Somogyi-életmű része a pápai Petőfi-szobor (1973) vagy a Nagy László-szobor (1981) is. Somogyi életében Pápa fontos szerepet töltött be, hiszen itt ismerkedett meg A. Tóth Sándor festőmű-vésszel, aki munkásságára mindvégig meghatározó erővel hatott. Kár lenne az áttekintésből kihagyni a budapesti Bartók-portré emlékművet (1981) vagy a soproni Vörösmarty Mihály-szobrot.
Wehner Tibor összegzésében a monumentális művek mellett megemlékezik Somogyi kisplasztikáiról, középméretű kompozícióiról, valamint rajzművészetéről is, amelyet az alkotó a nyolcvanas években számos kiállításon mutatott be. Az életmű összefoglalójában így ír róla: „Somogyi József művészetének fókuszában nem egy általános, nem egy elvont embereszmény, hanem a kor konfliktu-saival, dilemmáival szembekerülő, esendő ember áll: az 1945 utáni Magyarország, a közép-európai régió történelmének kíméletlenül áldozatul esett.”
Tízmilliárdokkal segíti a geotermikus energiahasználat terjedését a kormány
