A külvárosok festője, a csacai Bene Géza

Szepesi Attila
2002. 01. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Senki sem festette meg olyan mély átéléssel a pesti külvárosok világát, mint Bene Géza (1900–1960), a XX. század első felének egyik nagy, bár mindmáig nem érdemei szerint méltatott festője.
Nem született pedig pestinek, sőt a fővárostól messze, a Felvidéken, annak is egyik északi csücskében, Csacán látta meg a napvilágot. Csaca fontos vasúti csomópont, ahol a festő apja állomásfőnökként kereste kenyerét. Bene élményvilágát ez a környezet határozta meg. A hegyek és erdők, a szurdokok meg a felettük vibráló, mélyzöld levegő. A fák kisugárzása és az arcok tűnődő magánya. Iglón, Csontváry városában végezte el a tanítóképzőt. Ám közegéből, a Felvidékről kiszakítva ezt az elindító élményt és látásmódot mintegy magával hozta a Duna partjára, és kivetítette az itteni kopott, mégis varázslatos külvárosokra.
A Pest környéki buckák, ahol akácligetek vacognak, a leromlott gyártelepek, ahol egy-egy ló legelészik a tenyérnyi mezőn, a tűzfalak árnyékában megbúvó házikók, a kertvárosok és a szűk utcák, illetve azok jeltelen lakói persze önmaguktól nem varázslatosak. Szem kell hozzá, hogy életük költészetét észrevegye.
Bene Géza átélte és bemutatta ezeknek a békásmegyeri és zuglói, kispesti, Rákos-menti és palotai külvárosoknak a szépségét, ahogy művészetének szellemrokonai, Derkovits, Nagy Balogh és főként Gadányi Jenő is. Minden facsoportját, kopár viskóját, utcarészletét és dimbes-dombos táját valami egyszerre ősi és modern fényudvar övezi. Mintha festőjük azt kívánná megfogalmazni, hogy a világ minden – mégoly esendő – fragmentuma is a teremtés teljes értékű része. Bene tehetségéből még arra is futhatta volna, hogy – jó néhány művésztársához hasonlóan – beálljon valamelyik politikai kurzus „sztárművészének”. Ebből azonban nem kért. Távol tartotta magát a Horthy-korszak nemzeti heroizmusának ábrázolásától éppúgy, mint a Rákosi-rezsim szocreáljának kiszolgálásától.
Ez a szemlélet csak arra alkalmas, hogy nívós művet teremtsen, arra azonban nem, hogy „sikeres” legyen. Pontosan tudnia kellett, hogy mi mennyit ér, hiszen a személyi kultusz mélypontján sem engedett jottányit igényes szemléletéből, amikor pedig még egyik-másik jobb művésztársát is megkísértette ideig-óráig az „elvárások” ördöge.
Aki persze ilyen kemény és elszánt, sikerre, kitüntetésekre aligha számíthat. Bene Géza sem járt másképp. Függetlenségének az volt az ára, hogy a zuglói Telepes utcai iskolában – ahol ma a falon szép márványtábla emlékeztet rá – rajztanárként keresse meg a mindennapi betevőre valót.
A város szélső házai, roskatag gyártelepei, a munkájukba izzadt zsákolók és pékek jelennek meg munkáin. A mosónő meg egy ablakban gubbasztó galamb. Komor hangulatot sugárzó ház legelésző lovakkal. Öreg, roskatag óbudai házfalak, melyek már nem emlékeznek a városnegyed Krúdy megírta tündéreire és álomlovagjaira. Egy barna udvar, pontosan nem tudható, hol, csak annyi látható: itt olyan emberek élhetnek, akik maguk is hozzáüszkösülnek a XX. század komor világához. Bujkáló fények egy békásmegyeri kerítésen. Őszi varjak, külvárosok címermadarai. Kopár fák, melyek hasonlítanak egy-egy ősvilági borostyándarabhoz: bennük zárványok világítanak – egy-egy emberalak, madár és távoli ablak. A fák a kedvenc motívumai. Dekoratívan ábrázolja őket azt sejtetve, hogy e különös élőlények társaink a teremtésben. Mindnek sorsa és lelke van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.