Nem engedélyezhető főútvonalak mentén nagyobb méretű reklámtábla kihelyezése a budapesti városrendezési és építési keretszabályzat 1998. október 15-én kelt határozata értelmében – jelentette ki Ráday Mihály, a városképvédelmi és városrendezési bizottság alelnöke tegnapi sajtótájékoztatóján. Hozzátette: a József körút 2. esetében nem önkényes átmódosítás történt, hanem a keretszabályzat rendelete alapján nem adhatták meg az engedélyt a védőhálóra felszerelt óriásplakátra.
Ráday Mihály hangsúlyozta: Kovács Péter közös képviselő nem tartja be a jogszabályokat, és helytelenül járt el az ügyben. Ráday rámutatott: Kovácsnak ahelyett, hogy pánikot keltett a ház lakói körében a kiérkező közterület-használati díjak jogosultságát illetően, tájékoztatnia kellett volna őket a helyzetről. Az alelnök hozzátette: a bírságot egyébként nem a lakóknak, hanem a beruházást végző Contact-System Kft.-nek kell megfizetnie.
Varga Péter, a fővárosi polgármesteri hivatal vállalkozási és vagyonkezelési ügyosztályának elnöke lapunk felvetésére, hogy miért módosították a fővárosi önkormányzat tulajdonában lévő közterületek övezeti besorolásáról szóló jogszabályt, elmondta: a védőháló eddig nem szerepelt a díjtételek között, de újabban jelentős igény mutatkozott iránta. Ennek reklámfelülete jelentősen eltér az eddigiektől, ezért díjazása is nagymértékben emelkedett. A sajtótájékoztatón Varga Péter bemutatott egy használati megállapodást, amelyet egyrészről a használatba adó képviseletében eljáró városrendezési és városképvédelmi bizottság, másrészt a József körút 2. társasház mint használatba vevő írt alá. Ebben olvasható: a használó tudomásul veszi, hogy az állványon semmilyen reklám nem helyezhető el. Ha márka- és egyéb reklámot kíván elhelyezni, arra külön közterület-használati hozzájárulást kell kérnie. Lapunk megkereste Kovács Pétert, hogy reagáljon a sajtótájékoztatón elhangzottakra. A közös képviselő kijelentette: a használati megállapodás 7. pontja megengedi: ha reklám elhelyezését kívánják, azt kérelmeztetni kell. Ez megtörtént, és a főváros elutasította. Ekkor a beruházás már tizenöt százalékos készültségi fokon volt. Az önkormányzat kötelezte a beruházót, bontsák le az állványzatot. Kovács rámutatott: a társasház a VIII. kerületi polgármesteri hivatal jegyzőjétől mint elsőfokú építészeti hatóságtól építési engedélyt kért és kapott, amely első fokon jogerőre emelkedett. Ez a határozat a hálót kötelezővé tette, és a hálóra vonatkozóan semmilyen kötelmet nem írt elő. Kedden a beruházó Contact-System Kft. sajtótájékoztatót tart, és mint Kovács Péter elmondta: a friss dokumentumok alapján fontos bejelentéseket kívánnak tenni.
A Magyar Közterületi Reklámszövetség lapunkhoz eljuttatott közleménye arról tájékoztat, hogy a fővárosi önkormányzatnak a szabadtéri reklámozással kapcsolatos alaprendeletei 2001-ben összesen hat (!) szövegváltozatban voltak érvényben. Az építési engedélyhez kötött munkáknál az állványozásra az első fél évben még nem kellett közterület-használati hozzájárulást beszerezni, a második fél évben már előírták. Többször előfordult a múlt évben, hogy amit az egyik hónapban beépítettek a rendeletbe, a másikban kivették, majd egy harmadikban ismét bekerült (tulajdonosi vagy hatósági jogkörben való döntés, pályázati rendszer) és fordítva (használati megállapodás). Ebből következik, hogy a fővárosi önkormányzatnak nincs az érdekeltekkel megvitatott, kialakult városrendezési és városképvédelmi koncepciója, de nincs vagyongazdálkodási koncepció sem. Ilyen körülmények között nem várható el jogkövető magatartás sem az állampolgártól, sem a piaci szereplőktől.
Az építési vagy homlokzati védőháló reklámeszközként való használatát nem tiltja fővárosi rendelet. A rendelet melléklete szerint 2001. július elsejétől a saját tulajdonú közterületeken az ilyen reklámok után díjat is szedhet a fővárosi önkormányzat. Az eddig napvilágot látó kerületi városrendezési és építési szabályok – gyakorlatilag kivétel nélkül – kifejezetten megengedik ennek a reklámeszköznek a használatát.
A közlemény a továbbiakban arról is beszámol, hogy Varga Péter, a Főpolgármesteri Hivatal vállalkozási és vagyonkezelési ügyosztályának vezetője 2001. április 6-án az Info Rádióban kijelentette: a fővárosi önkormányzat célja a szabadtéri reklámozás visszaszorítása. Mint idézik szavait: „Célunk, hogy a közterületi reklámozás nagyságrendje, mennyisége visszaszoruljon, és a reklámozás az újságokban, a rádióban, a televízióban történjen és ne a közterületeken.” Elmondta, hogy a Belvárosban két reklámhordozó engedélyezett, de nem eszközöket, hanem cégeket (!) nevezett meg, ami akár megkérdőjelezheti a verseny tisztaságát is.
Kattogott a traffipax, csak úgy repkedtek a gyorshajtási bírságok
