Drágulást is hozott az euró

Drágulási hullám söpör végig a német boltokon az eurókészpénz januári bevezetése óta: legalábbis ezt mutatja az ARD televízió által, több német városban végzett spontán közvélemény-kutatás – tudósított tegnap a távirati iroda. A német fogyasztói benyomásokat megerősítik a kölni fogyasztáskutató központ és a tartományi fogyasztóvédelmi felügyelőségek munkatársai által végzett próbavásárlások eredményei is.

2002. 01. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ARD stábja által egy hamburgi Aldi-fiókban végzett próbavásárlás során a kasszánál 41,72 márkának megfelelő eurót kellett fizetni egy alapvető közszükségleti cikkekből – tej, sajt, felvágott, kenyér, cukor, étolaj, kávé, margarin – álló termékkosárért. Tavaly januárban ugyanez az árucsomag még 37,70 márkába került, vagyis a drágulás mértéke 10,7 százalék. A jelenség magyarázata az, hogy az összes nagy élelmiszerlánc már 2001 tavaszán külön hírverés nélkül fölemelte az árait; a wiesbadeni statisztikai hivatal adatai jelezték is január közepén, hogy tavaly hét éve nem tapasztalt árszintemelkedés jellemezte a német kiskereskedelmet. Jócskán volt tehát az áruházláncoknak mozgásterük az euró bevezetése kapcsán indított és hatalmas hírveréssel kísért árcsökkentéshez.
Az eurókészpénz megjelenése óta eltelt szűk három hétben ugyanakkor a kétszeresére, egyharmadról csaknem kétharmadra emelkedett azoknak a németeknek az aránya, akik támogatják a közös valutát. A Frankfurter Allgemeine tegnapi kiadásában közölt számok szerint a korábbi 33 százalék helyett már 63 százaléknyian helyeslik az euró meghonosítását Németországban. Azoknak az aránya, akik szerint az euró stabil valuta lesz, a decemberben mért 25 százalékról 57 százalékra emelkedett.
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) felmérése szerint Magyarországon is többnyire ismert az euró a fogyasztók körében. Az eddig beérkezett 204 kérdőív feldolgozásából kiderült, a fogyasztók 95 százaléka ismerte az eurót, és mindössze tízen adtak nemleges választ. A válaszadók az ismeretek forrásául mindenekelőtt a tévé, a rádió műsorait, az újságok tudósításait, a reklámokat jelölték meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.