Kedvező az Oktatási Minisztérium megítélése

A magyar lakosság a külügyek után leginkább az oktatással elégedett – derül ki a Tárki tavaly november–decemberben végzett közvélemény-kutatásából. A vizsgálat eredményeit Pálinkás József oktatási miniszter ismertette tegnap. A felmérés szerint az utóbbi évek legemlékezetesebb oktatási intézkedéseinek a diákhitel és az őszi szünet bevezetése, valamint a tandíj eltörlése bizonyultak. A válaszadók többsége a nevelés, az erkölcsi értékek fokozottabb előtérbe állítását és az iskolák működési feltételeinek javítását jelölte meg további fontos feladatként.

Hanczár János
2002. 02. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Tárki az Oktatási Minisztérium megbízásából végezte a reprezentatív felmérést. A felnőtt lakosságot érintő vizsgálat során 4500, a pedagógusfelmérés alkalmával 1500 főt kérdeztek meg a szaktárca munkájáról.
Pálinkás József elmondta: a felmérést – amely 12 millió forintba került – a szaktárca finanszírozta, és azért volt rá szükség, hogy tájékozódjanak arról, miként értékeli a lakosság – ezen belül a pedagógusok – az oktatáspolitikai intézkedéseket.
A válaszadók többsége szerint az oktatás kiemelten fontos terület, és a tárca munkájának eredményességével javarészt elégedettek – emelte ki a szakminiszter. Hozzátette: az oktatási kormányzat által is a legfontosabbnak tartott döntések – a tandíj eltörlése, a diákhitel, az őszi szünet bevezetése – a megkérdezettek jelentős hányada szerint is pozitívumként értékelhetők. Az oktatással 45 százalékuk elégedett, vagy nagyon elégedett, s ezzel mindössze 14 százalékuknak ellentétes a véleménye. A kutatás eredményei azt is jelzik, hogy minél fontosabbnak tartja valaki az oktatást, annál elégedettebb vele.
A válaszadók többsége a nevelés, az erkölcsi értékek fokozottabb előtérbe állítását, valamint az iskolák működési feltételeinek javítását jelölte meg további fontos feladatként – tette hozzá.
A kutatás eredményeit elemző tárcaértékelés szerint a válaszok alapján felállított fontossági sorrendben az oktatás a 11 vizsgált terület közül – az egészségügy, a közbiztonság és a munkaügy után – a negyedik helyet foglalja el. Ezen a listán a külügyeket lényegesen hátrébb, a rangsor második felébe sorolták. Az oktatással és a külüggyel való elégedettség mértéke azonban jelentősen meghaladja az őket körülvevő területekre jellemző mutatókat.
Az oktatási tárca egyes intézkedéseinek vizsgálatából kitűnik, hogy a már említett három intézkedés mellett sokan emlékeztek a tankönyvtámogatások bővítésére (48 százalék), az oktatásban történt informatikai fejlesztésekre (46 százalék), a pedagógusok ingyen számítógéphez jutását segítő programra (35 százalék), a kutatás és fejlesztés kiemelt támogatására (35 százalék) és a felvételi keretszámok emelésére a felsőoktatásban (32 százalék).
A válaszolók legalább háromnegyede kiválónak, vagy összességében jónak ítélte meg a gyesen, a gyeden levők tandíjmentességét második-harmadik diploma megszerzésekor, a felsőoktatási kollégiumok építését és az oktatás minőségfejlesztési programját. Ugyanez vonatkozik az oktatási jogok védelmére, a tankönyvtámogatások rendszerére, vagy a tehetséges gyerekek, valamint a kutatás és fejlesztés kiemelt támogatására, de kedvezően fogadták a felsőoktatási oktatók új ösztöndíjrendszerét is.

Hasonlóan pozitívan ítélte meg a közvélemény a kerettanterv bevezetését, a pedagógusoknak juttatott ingyenes számítógépekről szóló döntést és a pedagógus-életpályamodell tervezetét.
Összességében az OM teljesítményét a megkérdezettek 5 százaléka kiválónak, 36 százaléka jónak, 49 közepesnek és 10 százalékuk ennél gyengébbnek ítélte.
A Tárki vizsgálata kimutatta, hogy az érvényes választ adók között négyszer-ötször többen vannak azok, akik szerint a jelenlegi Oktatási Minisztérium jobban végzi a munkáját, mint az előző kormány Művelődési és Közoktatási Minisztériuma (MKM). Csupán a megkérdezettek 8-11 százaléka véli úgy, hogy az 1994 és 1998 között működő szaktárca teljesítménye jobb volt, míg 45 százalékuk szerint a jelenlegi minisztérium teljesített jobban. A válaszadók az MKM-hez képest jobbnak értékelik a jelenlegi minisztérium az esélyegyenlőség érdekében végzett tevékenységét, az oktatás színvonala, minőségének javítása érdekében végzett munkáját és az oktatás anyagi feltételeinek javítására tett intézkedéseket.
A minisztérium elemzésében kiemelik: a megkérdezettek 53 százaléka szerint a jelenlegi oktatási tárca az előzőekhez képest többet tett azért, hogy a pedagógusok és a felsőoktatásban dolgozók bérhelyzete javuljon. Mindössze 9 százalékuk vélte úgy, hogy kevesebbet tett, és 39 százalékuk szerint nem volt különbség ebből a szempontból. A dokumentum szerint ez a vélekedés annál is inkább pozitív, mert a megkérdezettek jelentősen alulbecsülték mind a pedagógusok, mind a professzorok illetményét. A tárca ezért elképzelhetőnek tartja, hogy a valós adatok ismeretében az intézkedéseket pozitívan megítélők aránya még magasabb lenne.
A felnőtt lakosságot érintő vizsgálatból kiderült, hogy mintegy 10 százalékuk hallott a készülő pedagógus-életpályamodellről. A pedagógusok körében az arány fordított; 10 százalékuk nem hallott róla. (Ezen adatok ismertetésekor az oktatási miniszter a sajtótájékoztatón megemlítette: a szaktárca tervei szerint a tanárok a következő ciklus elején, 2003-ban, 2004-ben számíthatnak igen jelentős béremelésre.)
A felmérésnek az OM tájékoztatási tevékenységét célzó részéből kiderült: a napilapok oktatási mellékleteit a felnőtt lakosság 11 százaléka rendszeresen, 40 százaléka alkalmanként olvassa. Az iskolás gyerekek szülei körében ez az arány valamivel magasabb 15, illetve 51 százalékos. A pedagógusok tájékozódásában fontos szerepet játszanak az oktatási szaklapok, és azok a tájékoztatási csomagok (drogprevenció, mentálhigiéné, etika), amelyeket az OM bocsát a rendelkezésükre. Kedvezően ítélik meg azokat a kezdeményezéseket is, amelyek a korábbi tájékoztatási gyakorlatban ilyen nagyságrendben nem voltak jelen: így például az évenként rendezett Educatio oktatási szakkiállítást, amelyről a pedagógusok kétharmada már hallott, és minden nyolcadik el is látogatott rá. Pozitívan értékelik a miniszteri év értékelő rendezvényt az ahhoz kapcsolódó valamennyi intézménybe eljuttatott kiadvánnyal együtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.