Új korszak kapujában a Fiat

Roberto Testore, a Fiat Auto ügyvezető igazgatója 2001. december 10-én benyújtotta lemondását. Döntésével felelősséget vállalt azokért a pénzügyi veszteségekért, amelyek öt éves terminusának vége felé sújtották a Fiat csoport személyautó részlegét. Utódát már kinevezték, az átstrukturálás tervei készen állnak, a jövő azonban még bizonytalan.

Svékus Gergely
2002. 01. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Roberto Testore-t igen fiatalon, 44 évesen nevezték ki a Fiat Auto élére. Versenyképesebb, erősebb vállalatot ígért, jó termékekkel és szilárd ipari szövetségekkel. Az ő nevéhez fűződik a Fiat és a General Motors között létrejött beszerzési és fejlesztési együttműködés. Az eladások ugyanakkor korántsem alakultak olyan fényesen, mint azt a beszállítók, a márkakereskedők és a részvényesek szerették volna.
Míg Testore elődje és mentora, Paolo Cantarella 1990 és 1995 között összesen nettó 36 millió eurós nyereséget termelt, a Fiat Auto 1996 és 2001 között több mint nettó 1,5 milliárd euró veszteséget könyvelhetett el. Testore a Stilo-tól várta és ígérte a megváltást, ám a gyár új alsó-középkategóriás modellje korántsem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Számos nyugat-európai országban máris jelentős kedvezményekkel kínálják a vadonatúj autót, és a 2001-ben stagnáló olasz piac idén várhatóan tovább gyengül, ami érzékenyen érintheti a márkát. A gyenge eladások ellensúlyozására folyamatos árcsökkentésre és előlegek megfizetésére kérték a beszállítókat és márkakereskedőket, akik ezért végül fellázadtak Testore ellen.
A vállalat újraélesztésében két embernek szán kulcsszerepet Paolo Fresco, a Fiat csoport elnöke. Jack Welch – csakúgy, mint Fresco – korábban a General Electric-nél dolgozott, két évtizedes elnöksége alatt a GE az Egyesült Államok egyik legértékesebb vállalatává vált. Welch, aki két és fél éve tagja a Fiat SpA elnökségének, a tervek szerint humán erőforrás tanácsadóként segíti majd az átalakulást. Január elsejével pedig Testore helyét az a Giancarlo Boschetti (62) foglalta el, aki egész életében a Fiat csoportnál dolgozott és egy évtized alatt sikeresen strukturálta újjá a Fiat haszongépjármű részlegét, az Iveco-t – személyautókkal viszont soha nem foglalkozott és egy tavalyi interjú tanúsága szerint egészen kinevezéséig nem is szándékozott profilt váltani.
A decemberben hozott stratégiai döntés végrehajtásához azonban éppen az ő szakértelmére és tapasztalatára lesz szükség. Boschetti négy részre darabolta az addig egységes Iveco-t, és a mai trendekkel homlokegyenest ellenkező stratégia bevált. A Fiat csoport hasonlóképpen kívánja életben tartani személygépkocsi részlegét. Leválasztották a nemzetközi fejlesztési részleget és a szolgáltatásokat, az Alfa Romeo-t pedig ezentúl külön kezelik az együtt tartott Fiat és Lancia márkáktól. Ez utóbbi sokakat spekulációra késztetett. Az elemzők egy része úgy vélte, az Alfa a Ferrarihoz és a Maseratihoz fog csatlakozni, és együtt alkotják majd a Fiat Auto tevékenységének gerincét, mások viszont azt gyanították, a Fiat Auto-ban 20 százalékos tulajdonnal bíró General Motors akarja megvásárolni a patinás márkát, amellyel szép sikerekre számíthatna az USA piacán. Ez utóbbit január 14-én határozottan cáfolta Michael Burns, a GM Europe elnöke, aki szerint az Alfa leválasztása csak Boschetti stratégiájának része, semmi több.
Mindazonáltal az eladásról szóló spekulációk nem voltak teljesen alaptalanok. A Fiat Autonak ugyanis készpénzre van szüksége, mégpedig sokra. Az új struktúrában 2003-ra várják a személyautó-részleg talpra állását, amihez mintegy 4,5 milliárd eurót kívánnak a vállalatba pumpálni. Az irdatlan összeg előteremtése érdekében a következő negyvennyolc hónap folyamán eladnák a Magnetti Marellit és számos egyéb részleget, beleértve a katonai és tűzoltó járművek üzemágat, gyártó és öntödei üzemeket, valamint áruba bocsátanának Fiat ingatlanokat. 2004-ig a Fiat összesen 18 gyárát készül bezárni, ebből nyolcról a decemberi fordulat után született döntés.
Ha beválik Boschetti és az elnökség terve, két év múlva ismét ismét a Fiat SpA legértékesebb részévé válhat a Fiat Auto, a bevételek közel 49 százalékát termelve. Márpedig így kell lennie, hiszen a konszern tiszteletbeli elnöke és a cégalapító unokája, Giovanni Agnelli egyértelműen kijelentette: a Fiat nem szándékozik lemondani a személygépkocsik gyártásáról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.