A kereskedelemben az informatika még gyenge láncszem?

Az ellátási lánc hatékony kezelése egyre fontosabb a napi fogyasztási cikkeket gyártó és forgalmazó cégek körében. A szektorban a beszállítók, gyártók, disztributorok, kiskereskedők és vevők közötti együttműködés egyre szorosabb és tudatosabb, hangsúlyossá válik a ma még alacsony fokú informatikai integráció fejlesztése, és egyre több cég vezet be hatékony teljesítménymérő rendszereket. Ezek a legfőbb megállapításai annak a felmérésnek, amelyet a KPMG Consulting végzett az iparág hazai cégei között. Ez az első átfogó iparági elemzés hazánkban arról, hogy az ellátásilánc-menedzsment (Supply Chain Management — SCM) elmélete hogyan valósul meg a gyakorlatban.

–
2002. 02. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A KPMG tanácsadói az élelmiszeripari és higiéniai termékeket gyártó és forgalmazó, illetve ezek kereskedelmével foglalkozó iparág (Fast Moving Consumer Goods — FMCG) hetvennégy hazai vállalatánál elemezték az ellátásilánc-menedzsment gyakorlatát. (A vizsgált cégek közül harminc a kétszáz legnagyobb hazai vállalat — Top 200 — körébe tartozik.) A felmérés célja annak megállapítása volt, hogy a szektor vállalatai milyen mértékben működnek együtt az ellátási lánc területén, milyen informatikai támogatásokat, illetve teljesítménymutatókat használnak. Először a cégek logisztikai és felső vezetői értékelték a KPMG kérdőíve alapján saját SCM-gyakorlatukat, majd a válaszokat a tanácsadók további tizenhárom iparági területre lebontva összegezték.
Az együttműködést vizsgálva kiderült, hogy a megkérdezettek pozitívan ítélik meg kapcsolatukat tíz legnagyobb beszállítójukkal, illetve vevőjükkel, bár a beszállítókkal kialakított viszonyt egyértelműen jobbnak tartották, mint a vevőkkel kialakított kapcsolatot. A vevők bevonásának mértéke a kereslettervezésben a legerőteljesebb, míg a beszállítókkal a beszerzési igények tervezésében a legszorosabb az együttműködés.
A válaszadók jelentős többsége elégedett vállalatuk ellátási láncának struktúrájával (nyolcvannégy százalékuk szerint az támogatja a vállalati stratégia megvalósítását) és a cég belső együttműködésével (nyolcvankét százalékuk szerint a részlegek együttműködése lehetővé teszi az ellátási lánc optimalizálását).
Nagyobbak az eltérések az SCM informatikai támogatottságában. A vállalatok hatvankét százaléka használ valamilyen integrált vállalatirányítási rendszert (Enterprise Resource Planning — ERP), a Top 200-as cégek esetében ez arány még magasabb, nyolcvanhárom százalék. Ugyanakkor harmincnyolc százalékuk nem használ integrált, operatív rendszert, ennek egyik legfőbb oka az, hogy a válaszadó kis- és középméretű cégek inkább szigetszerű megoldásokat alkalmaznak. Jelentős a különbség az egyes területek között is: a konzerv- és egyéb élelmiszer-, a higiéniai termékek, a húsfeldolgozás és a kereskedelem szegmensben az ERP-rendszert használók aránya magasabb nyolcvan százaléknál, míg a tejtermék- vagy a malom- és sütőiparban harminc százalék alatti. Az ERP-rendszerek közül piacvezető alkalmazás az SAP R/3 harmincegy százalékos részesedéssel, a többi rendszer, a Scala (hat százalék), a JD Edwards (öt százalék), a BPCS (öt százalék), az Apollo (öt százalék), a PRISM (öt százalék) egyike sem tudta megközelíteni az SAP-t. Igen sokan használnak ugyanakkor saját fejlesztésű vagy egyedi rendszereket.
Az ERP-rendszereket kiegészítő, úgynevezett fejlett tervezési rendszerek (Advanced Planning Systems) alkalmazása már jóval ritkább: a cégek tizenhét százaléka használ tervező, döntéstámogató megoldásokat (a Top 200-as cégek harminchárom százaléka). A piacvezető alkalmazás egy középkategóriás rendszer, a SKEP, a nagy APS-rendszerek (i2, Manugistics, SAP APO) közül egyedül a Manugisticsnek van hazai referenciája.
A legnagyobb kihívásnak az informatikai rendszerek integrálása bizonyult: a cégek és partnereik közötti IT-integráció alacsony fokú, a válaszadók nyolcvannyolc százaléka az „egyáltalán nem” vagy a „korlátozottan integrált” kategóriát jelölte meg. Jobb a helyzet a cégeken belül: ott a többség részben (ötvenhét százalék) vagy teljesen (tizenhárom százalék) integráltnak tartja a rendszert. A vállalatok e-business-kezdeményezései többnyire a vállalatok közötti együttműködést — B2B — (harminckét százalék), illetve az intranet alkalmazását (harminchét százalék) célozzák. A megoldásokat leginkább az információk közzétételére, kommunikációra és a tranzakciók feldolgozásra használják.
Az ellátási lánc hatékonyságának biztosítása szempontjából fontos a teljesítmény rendszeres mérése, ezen belül is elsősorban olyan versenytényezőké, mint a gyorsaság, a rugalmasság, a minőség és az ár. A beszállítók teljesítményének mérését szolgálják a szolgáltatási szintre vonatkozó megállapodások. A felmérés szerint a cégek ezért beszállítóikkal szerződésben rögzítik a még megengedhető minőségi hibák arányát (a cégek kilencven százalékának van ilyen szerződése legfontosabb beszállítóival) és a mennyiségileg pontos szállítások arányát (a cégek nyolcvannégy százaléka rögzíti ezt is). Az időben pontos szállítások arányát, a rendelésteljesítési rátát és a számlapontosságot valamivel kevésbé kritikusnak vélik a válaszadók, azonban az átlag ezek esetében is hetvenöt százalék fölött volt.
A szektorban a vevők kiszolgálási szintje igen magas — főként a kiélezett versenynek köszönhetően a mennyiségileg, illetve időben pontos szállítások aránya egyaránt kilencvennégy százalék, ami megfelel a nemzetközi átlagnak.
A felmérés szerint az iparág cégei a hatékony készletgazdálkodást tekintik az ellátási lánc eredményes menedzselése egyik legfontosabb elemének. Bár a készletezés nagyban különbözik az egyes szegmensek esetében, a szektor átlagos készletszintje alapanyagoknál harminchárom nap, csomagolóanyagoknál harmincegy, félkész termékek esetében tizenkilenc, készterméknél huszonöt nap.
A pénzügyi mutatók elemzésekor kiderült, hogy a magyarországi FMCG-vállalatok átlagosan hétszázalékos működési eredménnyel tevékenykednek. A hazai gyártásból származó termékeket alapvetően a magyar piacon értékesítik — a vállalatok árbevételének hetvennyolc százaléka belföldi értékesítésből származik, az export aránya tizennyolc százalék, a vállalaton belüli transzferé négy százalék.
A cégek kiemelten kezelik a logisztikai kiadások csökkentését: a költségek a vállalat árbevételének 11,5 százalékát teszik ki, amelyből az értékesítési szállítási költség 4,2 százalék, míg a raktározás és készlettartási költség együtt az árbevétel 5,4 százaléka.
Az elosztási csatornák közül az internetet nem használják a szektor cégei (B2C-megoldások alig találhatók). Termékeik értékesítésére a vállalatok döntő mértékben a kis- és nagykereskedelmi csatornákat használják (arányuk nyolcvankét százalék), míg a közvetlen fogyasztói értékesítés aránya tizenöt, a vendéglátásé átlagosan három százalék.
A teljesítménymérés további fontos területe a fő folyamatok (beszerzés, termelés és rendelésteljesítés) átfutási idejének értékelése. A vállalatok nyolcvanöt százaléka három napnál rövidebb idő alatt szállít, a beszerzések átfutási ideje átlagosan tizenöt, míg a gyártásé hét nap. A termelési és a rendelésteljesítési átfutási időket elemezve látszik, hogy csak néhány vállalat van abban a helyzetben, hogy a fogyasztói igényeket pontosan a rendelésre gyártva elégítse ki.
A felmérésből kiderült az is, hogy a kiskereskedelmi márkák (például: Spar-tejföl, Tesco-üdítők) aránya növekszik (jelenleg tizenegy százalék), és elsősorban az üdítőital- és állateledel-gyártásban jelentősebb (huszonhárom, illetve tizennyolc százalék). A gyártói márkák a higiéniai termékek piacán a legstabilabbak, itt arányuk kilencvenkilenc százalék.

MI AZ SCM?
Az ellátási lánc a beszállítók, a gyártók, a disztributorok, a kiskereskedők és a végső fogyasztók közötti kapcsolatot jelenti. Az ellátási láncok teljesítménye nagymértékben javítható, ha a lánc tagjai hatékonyan együttműködnek: segítségével olcsóbb és testre szabottabb termékeket kínálhatnak, magasabb lehet a kiszolgálási színvonal és rövidebb a teljesítési idő.
Az együttműködési készségen és képességen túl az ellátási lánc menedzselése akkor lehet sikeres, ha az információk áramlása gyors és átlátható, a lánc működésének tervezése és optimalizálása kellően alapos, illetve megfelelő rendszer méri folyamatosan a legfőbb teljesítménymutatókat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.