Az Új Színház egy régi mulató helyén

Az egykori Szerecsen utcában Lajta Béla 1908-ban épített mulatót Schwarz Amália úrnő megrendelésére. Az art-deco stílusú házat a kortárs méltatók hol ízlésficamként, hol újszerű építészeti alkotásként aposztrofálták. A mai Paulay Ede utca 35. szám alatti, többször is átépített egykori mulató helyén jelenleg a Márta István vezette Új Színház fogadja a színházbarátokat. Külső homlokzatát több mint egy évtizede csaknem eredeti állapotában állították helyre. Belül – az építészeti értékeket részben átmentve – egy sosem volt stílus valósult meg, amely párosul a XXI. század műszaki színvonalával: korszerű színpadtechnika és intranetes kommunikáció szolgálja az Új Színház társulatának művészi munkáját.

Deák Attila
2002. 02. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lajta Béla (1874–1920) radikális újító volt, szokások és trendek felrúgója, s az Andrássy út felől érkező ma is érzi a kis épület meghökkentő mivoltát. Az építész szakított azzal a hagyománnyal, hogy egy mulatónak frivolnak kell lennie, és újszerűen szürke márvánnyal borította a homlokzatot, amelyet vörösrézből domborított, aranyozott attika koronáz. A megnyitás évében a Parisian volt Budapest legdivatosabb mulatóhelye. Dávid Ferenc Tisztelgés Lajta Béla emlékének című tanulmányában írja: „A mulató előterét Lajta számítóan kisléptékűre formálta, hogy aztán annál nagyobb legyen a hatás, melyet a hosszú, magas nagyterem a vendégekre gyakorol.” 1910-ben az épület neve Kristálypalotára változik. A tízes évek közepétől átalakításokat végeznek: a nagyterembe karzatokat építenek, a télikertet pedig – amelyet eredetileg Lajta az előcsarnok felett helyezett el, az utcáról lépcsőházi megközelítéssel – kis, önálló mulatóvá változtatják. 1919-ben a Revüszínház költözik ide, a nézőtérre beépített széksorok kerülnek.
1921-ben Vágó László neobarokk belsőt formál, tulajdonképpen ekkor jön létre a színház mai, páholysoros tere, s véglegesen teátrummá alakul a korábbi mulató. 1925-től Blaha Lujza Színház néven, a Nemzeti Színház kamaraszínházaként működött az épület, később Andrássy Színház lett. 1945-ben itt alakult meg a Várkonyi Zoltán vezette híres Művész Színház, amelynek megszűnte után, 1949-ben újabb profilváltás következett. A moszkvai példára létrehozott Ifjúsági Színház kamaraszínháza lett Úttörő Színház néven, ahol 14 év alatti gyerekeknek játszottak többségében olyan elismert, tehetséges színészek, akiket a főváros többi színházából kiszorítottak „reak-ciós” mivoltuk miatt. A homlokzatot a szocialista realista építészet stílusában átalakították. Eltüntették a márványburkolatot, és a homlokzatra kétemeletnyi ablaksort nyitottak. Az Úttörő Színházból 1954-ben Jókai Színház lett, majd 1956-ban művészi profilja megváltozott; részben kortárs szerzők drámáinak bemutatóhelyévé vált. Ismét itt talált otthonra sok tehetséges művész, itt lépett fel az 1957-ben emigrációból hazatért Jávor Pál is élete utolsó éveiben. 1962-ben építészeti feladattá vált a modern eszköztár használata és a szocreál jegyeinek eltüntetése. Így készült el a Paulay Ede utcában a főváros első függönyhomlokzata, amely egységes, geometrikus raszterral fedte a felületet. Az akkori viszonyokra jellemző, hogy a még megmaradt, eredeti lemezszobrokat leszerelték, és a MÉH-be vitték. A kivitelezés során az alumíniumszerkezet tökéletlenre sikeredett, így a tervezett színes üvegek-mozaikok helyett beállított hatalmas üvegtáblákat egyszerűen bemázolták. 1963-ban itt nyílt meg a Thália Színház, amely abban az időben a főváros avantgárd színházának számított. Amikor 1971-ben a társulat átköltözött a Nagymező utcába, az épületben különböző elnevezésekkel, de valójában gyermekszínházi előadásokat tartottak.
A felújítás a nyolcvanas évek közepére elkerülhetetlenné vált, az üzemrésze ugyanis teljesen elavult. Kőnig Tamás és Wagner Péter építészek a felújítás alkalmával szinte minden szögletet újrakomponáltak: sikerült visszaadniuk a régi arcát, hangulatát, amelyet a ház első homlokzata, Lajta Béla munkája határoz meg. A színház belső tereinek kialakítása, újjáépítése oly sikeres volt, hogy évekkel később az Europa Nostra-díjat is elnyerte.
Jelenleg az Új Színház műszaki háttere a legmodernebb technikával rendelkezik. Évek óta élen jár a számítógépes rendszerek és a számítógépes jegykezelés üzemeltetésében, fejlesztésében, az internetalapú kommunikáció kialakításában. Tavaly új számítógépek vásárlására nyílt lehetőségük, így a színház több egységét (kelléktár, díszlettár, jelmeztár, gazdasági osztály, marketing, közönségszervezők, igazgatóság) hálózatba kapcsolva könnyebbé vált a munkatársak közötti kommunikáció, ami elsősorban a művészi munkát szolgálja. Az előadások sikerét bizonyítja, hogy az utóbbi években az Új Színház a főváros egyik legnépszerűbb, leglátogatottabb teátrumává vált.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.