Helikopterek a gátak fölött

Czirják Imre
2002. 03. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szemerkélő eső, hideg, szél, sár. Ideális időjárási viszonyok az árvízvédelmi gyakorlathoz. Szolnok, reggel nyolc óra, a 89. Vegyes Szállító Repülőezred Mi–8-as helikoptere elhagyja a bázist. Jó órába telt, mire elérünk a gyakorlat helyszínére, a Szabolcs megyei Tivadar község határába. A pilóták, műszakiak (szolnokiak, szentkirályszabadjaiak egyaránt) jól ismerik a helyszínt, egy évvel ezelőtt pontosan innen szálltak fel a nagy felső-tiszai árvíz idején. A folyó másik oldalán van Tarpa, ahol annak idején a Tisza átszakította a gátat. Az árvízi katonák több mint három hetet harcoltak a folyóval. Reggeltől estig a levegőből erősítették a védművet.
Most szó sincs gátszakadásról, árvízveszélyről. Ez csak gyakorlat. Másrészt a töltés tetején jól látszik az erősítés, a gát körülbelül egy méterrel magasabb, mint volt. A leszállóhelyen már várnak bennünket a Felső-tiszai Vízügyi Igazgatóság szakemberei és a rendőrség, határőrség, tűzoltóság, valamint a mentők megfigyelői. Pár perc múlva megérkezik a szentkirályszabadjaiak Mi–17-es helikoptere is. A helyszínen már előkészítették azokat a zsákokat, amelyeket különböző koreográfiák szerint kell majd emelniük a helikoptereknek.
A helikopterek segítségére akkor van szükség a gátaknál, ha a töltések már annyira megszívták magukat vízzel, hogy lánctalpasokkal sem lehet rajtuk közlekedni – magyarázza Szilágyi Zoltán őrnagy, a szolnokiak II. szállító helikopter századának parancsnokhelyettese. Azért, mert a járművek mozgása a talajon olyan rezgéseket kelt, amelyet már nem viselnének el a végsőkig igénybe vett védművek. Hihetetlen, de igaz; a teljesen átázott gát tényleg a víz mozgásának ütemére mozog – mondja az őrnagy, aki maga is tapasztalt már hasonlót. A szolnoki ezred egyébként folyamatos készültséget is ad, van egy azonnal riadóztatható csoportjuk.
Szilágyi Zoltán szerint az ilyen gyakorlatok nemcsak árvízvédelmi szempontból lényegesek. A honvédség kiképzési és szintentartási tervében is szerepelnek, ugyanúgy, mint a harci gyakorlatok. Így aztán kettős célt szolgálnak. A helyszínre például azért esett a választás, mert a levegőből a töltés viszonylag nehezen megközelíthető. Több vezeték keresztezi egymást a töltéstől ötven méterre, és egy fasor is húzódik a közelben. A két helikopter váltott személyzettel repül, hogy minél több pilóta gyakorolhasson.
A gépek hatalmas szelet kavarva emelkednek fel. A Mi–17-es és a Mi-8-as helikopterek lebegés közben veszik fel a kőzúzalékkal megrakott majd kéttonnás nejlonzsákokat, és hajszálpontosan oda helyezik, ahová a vízügyesek irányítják őket. A gátak magasítását, megtámasztását és a szakadások betömését gyakorolják. A lebegés és a teher pontosan a kért helyre lerakása az egyik legnehezebb feladat – magyarázza Oláh József alezredes, a Bakony Harci Helikopter Ezred repülésbiztonsági főtisztje. A pilóta ugyanis nem látja azt, hogy hova helyezi a zsákot, a földi irányítás és a fedélzeti technikus utasításait követi. A két helikopternek közben egymásra is figyelnie kell, de ez is a feladat része.
Miközben szépen sorakoznak a gáton és a töltés mellett a zsákok, a a vízügyis szakembereket faggatom. Mi várható az idén? Abban egyetértés van, hogy statisztikailag nem túl valószínű még egy akkora árvíz, mint a tavalyi. A Kárpátokbanmég most is meglévő hótakaró is kisebb, mint a sokévi átlag. De a Tisza mindig képes meglepetésekre. Az ukrán oldalon már kiépült az előrejelző rendszer, de nem csak arra kell támaszkodni. A szakemberek folyamatosan figyelik a rövid és hosszú távú időjárás-előrejelzéseket. Tény, hogy a Kárpátokban nem hagytak fel az erdőirtással. Az is tény, hogy túl szűk mederbe szorították a Tiszát. Vannak, akik a globális felmelegedéssel is összefüggésbe hozzák a minden rekordot megdöntő két tiszai árvizet. De ez nem sokat segít, másrészt vannak olyan szakemberek, akik az egész felmelegedést vitatják. Bár most mindenki reménykedik benne, hogy nem lesz árvíz, azért a felkészülés és a gyakorlás nem árt.
Ezt hangsúlyozza Manninger Jenő, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium politikai államtitkára is, aki kilátogatott az eseményre. Ha jön a víz, felkészülten kell fogadnunk – hangsúlyozta. Ha megint bekövetkezik egy rendkívüli helyzet, akkor az újonnan megépített és megerősített töltések segítségével teljes biztonsággal nézhetünk elébe – fejtette ki. Az államtitkár hozzátette: a látottak alapján egyértelmű, hogy a honvédség meg tudja oldani a rá bízott feladatokat. Börcsök Dezső ezredes, a harcihelikopter-ezred parancsnoka csak annyit mondott: kiválóan teljesítettek a fiúk.
Visszafelé már autóval utazunk, át az árvíz sújtotta térség apró falvain. Világosan látszik, hogy mely épületeket vitt el a víz, az új házak ugyanis az árvízi helyreállításkor épültek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.