Szemerkélő eső, hideg, szél, sár. Ideális időjárási viszonyok az árvízvédelmi gyakorlathoz. Szolnok, reggel nyolc óra, a 89. Vegyes Szállító Repülőezred Mi–8-as helikoptere elhagyja a bázist. Jó órába telt, mire elérünk a gyakorlat helyszínére, a Szabolcs megyei Tivadar község határába. A pilóták, műszakiak (szolnokiak, szentkirályszabadjaiak egyaránt) jól ismerik a helyszínt, egy évvel ezelőtt pontosan innen szálltak fel a nagy felső-tiszai árvíz idején. A folyó másik oldalán van Tarpa, ahol annak idején a Tisza átszakította a gátat. Az árvízi katonák több mint három hetet harcoltak a folyóval. Reggeltől estig a levegőből erősítették a védművet.
Most szó sincs gátszakadásról, árvízveszélyről. Ez csak gyakorlat. Másrészt a töltés tetején jól látszik az erősítés, a gát körülbelül egy méterrel magasabb, mint volt. A leszállóhelyen már várnak bennünket a Felső-tiszai Vízügyi Igazgatóság szakemberei és a rendőrség, határőrség, tűzoltóság, valamint a mentők megfigyelői. Pár perc múlva megérkezik a szentkirályszabadjaiak Mi–17-es helikoptere is. A helyszínen már előkészítették azokat a zsákokat, amelyeket különböző koreográfiák szerint kell majd emelniük a helikoptereknek.
A helikopterek segítségére akkor van szükség a gátaknál, ha a töltések már annyira megszívták magukat vízzel, hogy lánctalpasokkal sem lehet rajtuk közlekedni – magyarázza Szilágyi Zoltán őrnagy, a szolnokiak II. szállító helikopter századának parancsnokhelyettese. Azért, mert a járművek mozgása a talajon olyan rezgéseket kelt, amelyet már nem viselnének el a végsőkig igénybe vett védművek. Hihetetlen, de igaz; a teljesen átázott gát tényleg a víz mozgásának ütemére mozog – mondja az őrnagy, aki maga is tapasztalt már hasonlót. A szolnoki ezred egyébként folyamatos készültséget is ad, van egy azonnal riadóztatható csoportjuk.
Szilágyi Zoltán szerint az ilyen gyakorlatok nemcsak árvízvédelmi szempontból lényegesek. A honvédség kiképzési és szintentartási tervében is szerepelnek, ugyanúgy, mint a harci gyakorlatok. Így aztán kettős célt szolgálnak. A helyszínre például azért esett a választás, mert a levegőből a töltés viszonylag nehezen megközelíthető. Több vezeték keresztezi egymást a töltéstől ötven méterre, és egy fasor is húzódik a közelben. A két helikopter váltott személyzettel repül, hogy minél több pilóta gyakorolhasson.
A gépek hatalmas szelet kavarva emelkednek fel. A Mi–17-es és a Mi-8-as helikopterek lebegés közben veszik fel a kőzúzalékkal megrakott majd kéttonnás nejlonzsákokat, és hajszálpontosan oda helyezik, ahová a vízügyesek irányítják őket. A gátak magasítását, megtámasztását és a szakadások betömését gyakorolják. A lebegés és a teher pontosan a kért helyre lerakása az egyik legnehezebb feladat – magyarázza Oláh József alezredes, a Bakony Harci Helikopter Ezred repülésbiztonsági főtisztje. A pilóta ugyanis nem látja azt, hogy hova helyezi a zsákot, a földi irányítás és a fedélzeti technikus utasításait követi. A két helikopternek közben egymásra is figyelnie kell, de ez is a feladat része.
Miközben szépen sorakoznak a gáton és a töltés mellett a zsákok, a a vízügyis szakembereket faggatom. Mi várható az idén? Abban egyetértés van, hogy statisztikailag nem túl valószínű még egy akkora árvíz, mint a tavalyi. A Kárpátokbanmég most is meglévő hótakaró is kisebb, mint a sokévi átlag. De a Tisza mindig képes meglepetésekre. Az ukrán oldalon már kiépült az előrejelző rendszer, de nem csak arra kell támaszkodni. A szakemberek folyamatosan figyelik a rövid és hosszú távú időjárás-előrejelzéseket. Tény, hogy a Kárpátokban nem hagytak fel az erdőirtással. Az is tény, hogy túl szűk mederbe szorították a Tiszát. Vannak, akik a globális felmelegedéssel is összefüggésbe hozzák a minden rekordot megdöntő két tiszai árvizet. De ez nem sokat segít, másrészt vannak olyan szakemberek, akik az egész felmelegedést vitatják. Bár most mindenki reménykedik benne, hogy nem lesz árvíz, azért a felkészülés és a gyakorlás nem árt.
Ezt hangsúlyozza Manninger Jenő, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium politikai államtitkára is, aki kilátogatott az eseményre. Ha jön a víz, felkészülten kell fogadnunk – hangsúlyozta. Ha megint bekövetkezik egy rendkívüli helyzet, akkor az újonnan megépített és megerősített töltések segítségével teljes biztonsággal nézhetünk elébe – fejtette ki. Az államtitkár hozzátette: a látottak alapján egyértelmű, hogy a honvédség meg tudja oldani a rá bízott feladatokat. Börcsök Dezső ezredes, a harcihelikopter-ezred parancsnoka csak annyit mondott: kiválóan teljesítettek a fiúk.
Visszafelé már autóval utazunk, át az árvíz sújtotta térség apró falvain. Világosan látszik, hogy mely épületeket vitt el a víz, az új házak ugyanis az árvízi helyreállításkor épültek.
Belefáradtak az emberek a baloldali ideológiába
